7 av 10 sommerreiser fra Bergen er allerede solgt!

27.3.2017 07:00 | Apollo

Bergenserne tar ingen sjanser i år: Allerede nå er 7 av 10 av Apollos julireiser fra Flesland solgt.

- Salget sist uke var så bra at jeg lurte rett og slett på om det hadde skjedd en feil i rapportene våre, sier Apollo-sjefen Erik Haug.

Det hadde det ikke: Bare fra Bergen melder reisearrangøren om en salgsøkning på hele 10 prosent sammenliknet med fjoråret, og langt over halvparten av alle sommerreisene er allerede revet vekk. Mest populært er Hellas med Santorini i spissen. Hit er hele 8 av 10 reiser allerede revet vekk. Storfavoritten Kreta ligger på en solid andreplass, med 7 av 10 reiser solgt.

- Fortsetter salget i denne farten vil mange av avgangene fra Flesland være fulle innen påskeegget er tomt, fastslår Haug.

Hellas selges ut i rekordfart

I følge beregninger gjort av Apollo vil hele 43 prosent av alle pakkereiser i sommer gå til en gresk øy. Dermed er det ingen tvil om hvilket reisemål som blir sommerens største. Kroatia er på sin side landet som øker mest med 50 prosent – og på landsbasis har arrangøren allerede solgt hele 7 av 10 reiser til begge destinasjonene.

- «Alle» vil til Middelhavet i år. Venter man for lenge, kan man derfor risikere en prisøkning på 20-25 prosent i fellesferien. For en familie er det fort snakk om over ti tusen kroner, påpeker Haug.

Feriesmarte bergensere utsetter ferien

De ekstra feriesmarte bergenserne vet at timing er alt, og at man kan tjene mye på å legge ferien mot slutten av juni, eller begynnelsen av august.

– De smarteste reiser på en ukes ferie 18. august, da får de absolutt mest for pengene. Alternativt er begynnelsen av juni en ypperlig tid å reise på. Da er prisene på sitt laveste, været bra og man unnslipper turiststrømmen, sier Haug. For de av oss som derimot er nødt til å ta ut ferien i juli, er rådet fra reiseeksperten klart og tydelig: - Bestill nå, for du vil angre hvis du venter!

Beregninger gjort av Apollo viser at totalt 750 000 nordmenn vil reise på pakketur i sommer. Av disse vil 325 000 reise til Hellas, 130 000 til Spania og 50 000 til Kroatia.