De gir oss 17. mai-festen på NRK

Det blir som alltid 17. mai-feiring fra hele landet når NRK rigger til sendinger på TV og radio på nasjonaldagen.

De gir oss TV-festen på NRK: Fra venstre kommentator Kirsti Falch-Nilsen, programleder Nadia Hasnaoui og reporter Noman Mubashir. Foto: Ole Kaland, NRK

Nadia Hasnaoui skal lede sendingen fra Slottsplassen i Oslo, slik hun har gjort de foregående fem årene og en rekke ganger tidligere. Med seg får hun Noman Mubashir som utegående reporter, mens Kirsti Falch-Nilsen kommenterer barnetoget i Oslo for andre år på rad.

– Jeg føler meg privilegert som får være med på å formidle festen og stemningen fra hele landet til hele landet, sier Nadia Hasnaoui. – Den minner oss om hvor heldige vi er her i Norge, som kan leve i trygge fellesskap og med stor tillit til hverandre. Vi byr på en herlig blanding av gjester fra studioet vårt på Slottsplassen. Her blir noe for liten og for stor, og humor og alvor i skjønn forening, lover Hasnaoui.

Mubashir var reporter så langt tilbake som i 2008. Nå er han igjen klar for å trekke i bunad og ta med seg mikrofonen rundt i Oslo. Han gleder seg stort til å feire nasjonaldagen på NRK.

– 17. mai er verdens fineste fest. Vi feirer alt vi er så glade i. Friheten, uavhengigheten, demokratiet, verdiene våre, sier Noman Mubashir.

Også kommentator Kirsti Falch-Nilsen er forberedt på sterke følelser.

– Jeg skal følge tretti tusen barn i toget opp til Slottsplassen, hvor kongefamilien venter på balkongen. Det er et enormt opplegg. Jeg gleder meg skikkelig og er forberedt på å bli rørt, sier Kirsti Falch-Nilsen.

Over seks timers direktesending

Presis klokka 07.50 står Nadia Hasnaoui klar på Slottsplassen for å formidle stemningen i hovedstaden. Det blir også innslag fra NRKs 13 distriktskontorer over hele landet.

Direktesendingen på NRK1 og I NRK TV varer helt fram til klokken 14, og rett etter det blir barnetoget i Oslo sendt i sin helhet som en reprisesending.

Klokken 19.30 sendes en redigert versjon av sendingen med høydepunkter fra dagen.

Kokkekunst med Bent Stiansen

Mesterkokken Bent Stiansen, som nylig ble tildelt Bocuse d'Or Norges ærespris «Gullgaffelen», står for de kulinariske innslagene. Kjøkkensjefen varter opp med en herlig festmeny, og alle oppskriftene kan du finne på nrk.no/mat.

Av andre planlagte innslag i TV-sendingen kan nevnes:

• Kajsa Balto synger nasjonalsangen sammen med Birkelundens Mannskor. Hun synger andre vers på samisk.
  • Lubna Jaffery, kultur- og likestillingsminister, er gjest.
  • Komikerne og programlederne Lars Berrum og Martin Beyer-Olsen snakker om sine tradisjoner og forventninger på 17. mai.
  • - Nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre forteller om 750-årsjubileet for landloven.
  • Vinner av Bakemesterskapet, Tonje Johnsen imponerer med bunadskake.
  • Skuespiller Ingar Helge Gimle og artist Ulrikke Brandstorp er gjester og forteller om sine 17. mai-tradisjoner.

Det blir også quiz med kjendiser og møter med festpyntede folk på Slottsplassen, blant mye annet.

Underveis i sendingen blir det flere avstikkere til utlandet. Vi får videohilsener fra en rekke ulike land. Blant annet har Troll forskningsstasjon i Antarktis sendt inn en video av verdens sørligste 17. mai-tog. Vi får hilsener fra skoleskipet Sørlandet, der 66 ungdommer har et videregående skoleår på havet. I Sydney får vi møte hele Norges favorittklovn, Viggo Venn.

Feiringen på radio

På NRK P1 skal Ida Kjøstelsen og Kaja Figenschou ønske hele Norge til lykke med dagen. Fra klokken 06 til 12 feires nasjonaldagen med gjester i studio, kor og korps og stemningsrapporter fra hele landet.

Fakta om 17. mai på NRK

• Direkte‡sendinger på TV og radio fra NRK Underholdning
  • Programleder TV: Nadia Hasnaoui
  • TV-reporter: Noman Mubashir
  • TV-kommentator: Kirsti Falch-Nilsen
  • Programledere NRK P1: Kaja Figenschou og Ida Kjøstelsen
  • Prosjektleder TV: Eva Rutgerson Bie
  • Prosjektleder radio: Stian Malme

Kaja Figenschou (til venstre) og Ida Kjøstelsen byr på seks timers 17. mai-sending på NRK P1 og i NRK Radio.
Nadia Hasnaoui er programleder for TV-sendingen fra Slottsplassen.
Noman Mubashir er frittgående TV-reporter under 17. mai-sendingen.
Kirsti Falch-Nilssen kommenterer TV-sendingen fra barnetoget i Oslo.
Ida Kjøstelsen er programleder for radiosendingen.
Kaja Figenschou er programleder for radiosendingen.
Bent Stiansen er årets 17. mai-kokk på NRK.