NRK får gebyr etter brudd på sponseregler
NRK får et gebyr på 150 000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene. Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
Medietilsynet avdekket i desember at dokumentaren "Klangen av Tine Thing Helseth" hadde tre sponsoridentifiseringer ved begynnelsen og slutten av programmet. Det samme gjaldt en julekonsert med artisten Eva Weel Skram på lille julaften.
– Etter Medietilsynets vurdering er dette en type program der NRK ikke har lov til å motta sponsortilskudd. Vi har derfor gitt NRK et gebyr for regelbruddene, sier direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
NRK brukte sponseplakater ved en feil
NRK har opplyst til Medietilsynet at sponseplakater i tilknytning til dokumentaren om Tine Thing Helseth ble brukt ved en feil, men Medietilsynet har likevel funnet det riktig å ilegge gebyr.
– Medietilsynets vurdering er at mange seere kan ha oppfattet NRK-dokumentaren som sponset. I tillegg har sponsorene fått eksponering i strid med reglene. Vi mener derfor bruddet er alvorlig, selv om det har vært utilsiktet, sier Sekkelsten.
Medietilsynet vurderer at konsert ikke fyller krav til hva som kan sponses
NRK har mulighet til å motta sponsortilskudd til visse produksjoner, som idrettsarrangementer og programmer av samfunnsmessig og kulturell betydning, fortrinnsvis viktige nasjonale begivenheter. Når det gjelder julekonserten med Eva Weel Skram, vurderer Medietilsynet at denne produksjonen ikke faller innenfor noen av disse kategoriene.
– Utgangspunktet er at NRK er en ikke-kommersiell medieaktør, som får finansiert sin virksomhet over statsbudsjettet. Også av hensyn til NRKs kommersielle konkurrenter, som er avhengig av reklame og sponsing som finansieringsgrunnlag, er det viktig at NRK praktiserer muligheten for sponsing på en restriktiv måte, understreker Hanne Sekkelsten.
Størrelsen på gebyret er fastsatt av Medietilsynet etter en totalvurdering av bruddenes alvorlighet, der det blant annet er det lagt vekt på at det dreier seg om to programmer som er identifisert som sponset i strid med reglene. Det er også lagt vekt på størrelsen på sponsortilskuddene NRK har mottatt.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Frykter at usann informasjon påvirker tilliten i samfunnet7.5.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Åtte av ti nordmenn er bekymret for at spredning av usann informasjon påvirker tilliten til myndighetene og mediene, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Alle kan nominere journalister til menneskerettspris30.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementets menneskerettighetspris for journalister skal igjen deles ut til en eller flere journalister som i særlig grad har satt søkelys på aktuelle menneskerettighetsspørsmål i Norge. Alle kan foreslå kandidater til prisen.
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom