– Sjølforsyning handler om din og min trygghet

Felleskjøpet deler ut 20.000 sertifiserte settepoteter denne uka. Fredag startet landbruksminister Geir Pollestad arbeidsdagen i grønt antrekk.

Landbruks- og matminister Geir Pollestad og Felleskjøpets konsernsjef Svenn Ivar Fure deltok på samvirkeselskapets aksjon for økt fokus på sjølforsyning. Foto: Felleskjøpet Agri

Gjennom aksjonen «Klar, ferdig, så» setter Felleskjøpet seg mål om å øke bevisstheten rundt matsikkerhet og sjølforsyning i Norge. Samvirket bruker poteten som eksempel, og denne uka deler de ut 20.000 sertifiserte settepoteter i bygd og by.

– Vi ønsker å oppfordre flere til å dyrke litt mer av sin egen mat. Det er enklere enn hva mange tror. Vi kan alle bidra til å øke den nasjonale matproduksjonen, sier konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri.

Delte ut bøtter

Fredag morgen tok han imot landbruks- og matminister Geir Pollestad på en av landets travleste plasser, rett utenfor Oslo sentralstasjon. Sammen med representanter fra Felleskjøpet var Pollestad med og delte ut gule Felleskjøpet-bøtter, alle med én settepotet satt i jord, til forbipasserende utenfor Oslo S.

– Det var lett å takke ja til å være med på en slik markering. Kampanjen viser at det er enklere enn mange tror å dyrke sin egen mat. Sjølforsyning er noe vi i regjeringen har satt på agendaen denne våren gjennom stortingsmeldingen om strategi for økt sjølforsyning. Her er målet å øke den norske sjølforsyningsgraden fra dagens 40 prosent og opp til 50 prosent, sier landbruks- og matminister Geir Pollestad.

Gjennom «Klar, ferdig, så» ønsker Felleskjøpet å vise den vanlige forbrukeren at du ikke må ha et stort areal for å dyrke litt mat. Én settepotet satt i bøtte nå i vår kan gi deg en kilo poteter tilbake i høst.

Deler ut i Felleskjøpet-butikkene lørdag

Kampanjen startet i Bergen sist mandag, før den kom til Trondheim onsdag. Fredag sto Oslo sentrum for tur.

Lørdag 27. april vil det være aksjon med utdeling av bøtter med én settepotet i hver på de aller fleste avdelingene til Felleskjøpet landet rundt.

Norge er et av verdens rikeste land, men vi er samtidig et av landene i verden med lavest sjølforsyningsgrad.

– Krevende klima og topografi må nok ta litt av skylden. Likevel er det mye den enkelte nordmann kan gjøre, først og fremst gjennom en bevisstgjøring. Tenk norsk, tenk kortreist, tenk mat fra den norske bonden når du står i butikken. Gjennom «Klar, ferdig, så» ønsker vi også å overføre litt av bondens viktige kunnskap om matproduksjonen til den vanlige forbruker. Vi mener at vi alle kan bidra til å gjøre Norge litt mer sjølforsynt, sier konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri.

Fakta – «Klar, ferdig, så»

• En ektefølt oppfordring til å komme i gang med hjemmedyrking.
  • Økt hjemmedyrking bidrar til økt sjølforsyning.
  • Gjennom «Klar, ferdig, så» vil Felleskjøpet dele ut cirka 7500 Felleskjøpet-bøtter, alle med en sertifisert settepotet satt i jord.
  • Til sammen deler Felleskjøpet ut over 20.000 sertifiserte, norske settepoteter gjennom «Klar, ferdig, så».
  • Én settepotet kan gi én kilo poteter.
  • Kampanjen startet i Bergen, Trondheim og deretter Oslo S fredag 26. april.
  • Lørdag 27. april er det utdeling av bøtter med én settepotet i alle butikkene til Felleskjøpet Agri landet rundt.

Felleskjøpet aksjon "Klar, ferdig, så" setter fokus på behovet for økt sjølforsyning av mat i Norge.
Last ned bilde
Felleskjøpet deler ut 7500 bøtter, hver med jord og én settepotet. Av en settepotet kan du få en avling på cirka en kilo poteter. Til sammen deler Felleskjøpet ut 20.000 sertifiserte settepoteter gjennom "Klar, ferdig, så".
Last ned bilde

Felleskjøpet Agri hadde en omsetning på 20,5 milliarder i 2023 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe. Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av rundt 37 500 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.