Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
– Denne avtalen representerer en betydelig styrking av vår langsiktige strategi for å tilby et bredt spekter av distribusjonsprodukter, tilgjengelig for flest mulig kunder, på så mange dager som mulig. Med over 160 års erfaring innen avislevering og en stadig voksende tilstedeværelse innen netthandel-segmentet, tar vi nå nye skritt for å konsolidere og styrke vår posisjon, uttaler administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas.
Hallén-Hasaas leder Schibsteds distribusjonsvirksomhet og selskapet innehar en betydelig eierandel i et av Norges fremste distribusjonsselskaper, som inkluderer Helthjem og Morgenlevering. Gjennom et omfattende nettverk leveres over 130 millioner aviser og 15 millioner pakker i året helt hjem på døren over hele landet.
– Vi har samarbeidet godt over flere år gjennom Helthjem-nettverket, og Amedia har vært en sentral del av veksten vi har hatt de siste årene. Men nå er vi klare til å overta deres andel av dette, og skal bygge solid videre på seksdagerslevering av produkter i et så stort område som mulig - så lenge det er økonomisk bærekraftig, sier Hallén-Hasaas.
Ivaretar avisdistribusjon
– Som en direkte konsekvens av våre abonnenters endrede medievaner, er det å eie og drive distribusjon av papiravis ikke lenger en del av Amedias strategiske kjernevirksomhet. De siste årene har Amedia opprettholdt et svært omfattende geografisk distribusjonsnett, som vi nå trekker oss ut av, forteller John Kvadsheim, konserndirektør for trykk og distribusjon i Amedia.
Majoriteten av distribusjonsnettet overføres nå til Schibsted Delivery. For geografiene som ikke omfattes av avtalen vil distribusjonen bli overført til ordinær postombæring.
– Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om å levere aviser og pakker til hele landet. Dette er en naturlig eier av et seksdagersnettverk, sier Kvadsheim og legger til:
– Vi er glade for at vi har funnet en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og som sikrer at abonnentene som er glade i papiravisen, kan fortsette å få den levert hjem.
I vekst
Schibsted Deliverys distribusjonsnettverk har opplevd en betydelig vekst de siste årene, drevet av suksessen til Helthjem. Med et stadig økende antall leveranser har selskapet etablert seg som en ledende aktør innen pakkelevering. Spesielt har det vært en sterk vekst innen leveranser fra privatperson til privatperson, som nådde over to millioner sendinger i fjor.
Dette gjør Helthjem ledende innen distribusjon av brukthandel i Norge.
– Vi er stolte av den veksten vi har oppnådd, og det er et bevis på vår evne til å tilpasse oss det stadig skiftende markedet og møte kundenes behov. Det er særlig gledelig å se at vi kan bidra til distribusjon av slike bærekraftige produkter, sier Hallén-Hasaas.
Med den nye avtalen med Amedia ser Schibsted Delivery frem til å styrke posisjonen som en ledende distributør av nyheter og produkter over hele landet - med fokus på levering seks dager i uken.
– Vårt hovedfokus fremover er å sikre en smidig overgang, samtidig som vi ønsker flere dyktige medarbeidere velkommen til vår organisasjon.Vi ser også frem til å utvide satsingen innen netthandelspakker og gjenbruksmarkedet gjennom samarbeid med plattformer som Finn Torget, og dette vil bidra til videre vekst for oss, sier Hallén-Hasaas.
Kontakter
Helene Wille LundKommunikasjonsrådgiverAmedia AS
Tel:98444821helene.lund@amedia.noMarius EvensenKommunikasjonsansvarligSchibsted Delivery
Tel:98043244marius.husebo-evensen@schibsted.comOm Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
kommunikasjon@amedia.no
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
Anniken Renslo Sandvik blir ansvarlig redaktør i Budstikka8.2.2024 09:06:37 CET | Pressemelding
Anniken Renslo Sandvik (39) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Budstikka.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom