En av fem bilførere bryter bevisst fartsgrensen

Del

For høy fart er fortsatt en av hovedårsakene til dødsulykker på norske veier. Likevel sier hver femte bilfører at de ofte eller alltid kjører over fartsgrensen. Problematisk og alvorlig, mener Volvo og Trygg Trafikk.

Alt for mange kjører fortere enn det fartsgrenseskiltet tillater.
Alt for mange kjører fortere enn det fartsgrenseskiltet tillater. Foto: Colourbox

I fjor mistet 113 mennesker livet på norske veier, og høy fart er en sentral årsak. Likevel bryter mange sjåfører bevisst fartsgrensen. Det viser en ny undersøkelse utført av YouGov på vegne av Volvo og Trygg Trafikk*.  

Sju av ti sier de har kjørt over fartsgrensen, og to av ti sier de ofte eller alltid bryter fartsgrensen når de kjører.  

– Skiltet fartsgrense er den høyeste tillatte hastigheten på veien, men ofte må man kjøre saktere på grunn av vær, føre eller andre forhold. Likevel er det åpenbart mange som mener at det er greit å bryte fartsgrensen. Dette er problematisk, sier Tanja Loftsgarden, fagdirektør i Trygg Trafikk. 

Store konsekvenser 

En av tre svarer at de synes det er greit å kjøre fem til ti km/t over fartsgrensen. Ifølge Volvo kan selv små fartsøkninger skape betydelig mer alvorlige konsekvenser dersom det oppstår hendelser. 

– Dersom bilens hastighet øker med ti prosent, øker kollisjonsenergien som fører og passasjerer må beskyttes mot med hele 25 prosent. Fartsgrensene er satt for å beskytte mennesker, og det er alvorlig at mange velger å ikke forholde seg til dem, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Cars Norge. 

Ny teknologi på trappene 

Undersøkelsen viser at halvparten (49 prosent) av dem som oppgir å ha kjørt for fort, sier det skjedde fordi de ikke var oppmerksom på fartsgrensen. Et nytt EU-direktiv tar tak i denne problemstillingen: Fra og med juli 2024 vil alle nye biler ha en teknologi som varsler sjåføren dersom fartsgrensen brytes.  

Teknologien har fått navnet Intelligent Speed Assistance (ISA) og er allerede å finne på mange nye biler på det norske markedet. Ifølge Trosby minner teknologien om den lovpålagte varslingen som kommer, dersom du ikke bruker sikkerhetsbelte. 

– Bilen lager en gjentakende pipelyd hvis du kjører for fort. Det er en effektiv måte å gjøre uoppmerksomme sjåfører bevisst på at de kjører for fort, selv om en del nok vil oppleve det som uvant å få den typen varslinger i starten, sier Trosby. 

Ifølge undersøkelsen har 25 prosent av sjåførene hørt om den nye teknologien, og omtrent halvparten sier de er positive til at teknologien innføres. Funksjonen kan slås av manuelt hver gang man kjører, og 27 prosent mener de sannsynligvis vil slå den av. 

Fart på agendaen 

Onsdag 17. april arrangeres den årlige Trafikksikkerhetskonferansen i Oslo, og fart blir viet vesentlig plass under konferansen. 

– For høy fart er en viktig årsak til mange av de mest alvorlige ulykkene. Derfor ønsker vi også å sette fokus på folks adferd knyttet til fart på konferansen. Vi oppfordrer alle til å kjøre etter forholdene og overholde fartsgrensene, sier Loftsgarden i Trygg Trafikk. 

*Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov på vegne av Volvo og Trygg Trafikk. Det er i perioden 22.–25. mars gjennomført til sammen 1017 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år. Antall sjåfører i utvalget var 881. 

Nøkkelord

Kontakter

Følg pressemeldinger fra Trygg Trafikk

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye