Russebusser er tikkende bomber
Russebuss-kulturen har sklidd fullstendig ut. – Vi er redd for at det når som helst skal skje en alvorlig ulykke med en russebuss.
- En ulykke med en russebuss full av dansende fulle ungdommer vil få et alvorlig utfall, sier Christoffer Solstad Steen, pressesjef i Trygg Trafikk.
Russebussene har ofte dårlig standard og manglende sikring
Dagens russebusser er ofte gamle og i dårlig stand, så risikoen for hardt skadde ungdommer i en alvorlig ulykke er stor.
- Flere av russebussene er nærmest tikkende bomber på veien. Dette er en kultur som har sklidd fullstendig ut, og vi liker dårlig at russ danser rundt i rus i gamle utrygge busser med høy hastighet. Vi unner all ungdom en fantastisk feiring etter endt skolegang, men vi kan ikke risikere å miste noen av ungdommene våre i en tragisk russebussulykke, sier Steen.
Ikke bare russens ansvar
- Foreldre må engasjere seg i russens holdninger og atferd når det gjelder rulling. Vi kan ikke lenger akseptere at barna våre utsettes for denne risikoen, sier Steen.
Pressesjefen mener at politiet og Statens vegvesen må prioritere kontroll av russebusser i større grad enn hva de gjør i dag. Kommersielle aktører utnytter russen og dytter ansvaret over på dem.
- Det er et generelt behov for å styrke kontrollene av både kjøretøy og sjåfører. Vi etterlyser økt samarbeid med Arbeidstilsynet om arbeidsvilkår for utenlandske sjåfører og med Skatteetaten om skatter og avgifter på midlertidig bruk av kjøretøy i Norge, fortsetter Steen.
Høy brannfare og dødelige gasslekkasjer
Flere av bussene har avanserte lydanlegg som blant annet krever ekstra dieselaggregat. Disse aggregatene drives av en forbrenningsmotor som avgir farlige eksosgasser. Den farligste gassen er karbonmonoksyd (CO) som er en meget farlig luktfri gass. Den kan føre til kvelning. Diesel- eller bensindrevne aggregater som brukes i lukkede rom må derfor ha skikkelig utlufting. Aggregatene produserer mye varme, og sammen med elektriske koplinger kan dette også medføre brannfare.
- Det er krav til hva som er lov og ikke når det gjelder aggregater i bussene. Her er det flere utfordringer – blant annet god nok lufting. Farlige gasser kan sive ut i bussen, som igjen kan skade passasjerene. Vi har eksempler på russebusser i full fyr. Da er det viktig med nødutganger som ikke er sperret av, avslutter Steen.
Hvilke feil finner kontrollørene?
-
Feil og mangler på bremser, fjæring og karosseri
-
Overlast / for mange passasjerer på bussen («stapping»)
-
Ulovlig og brannfarlig montering av aggregater til lyd og lys
-
Ulovlig krone på taket
-
Tildekkede nødutganger
-
Sjåfører uten førerrett eller godkjent yrkessjåførkompetanse
Nøkkelord
Kontakter
Bård Morten JohansenFagsjef trafikksikkerhet
Tel:91 33 70 46johansen@tryggtrafikk.noChristoffer Solstad SteenPressesjef
Tel:91888799steen@tryggtrafikk.noFølg pressemeldinger fra Trygg Trafikk
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Trygg Trafikk på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Trygg Trafikk
En av fem bilførere bryter bevisst fartsgrensen16.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
For høy fart er fortsatt en av hovedårsakene til dødsulykker på norske veier. Likevel sier hver femte bilfører at de ofte eller alltid kjører over fartsgrensen. Problematisk og alvorlig, mener Volvo og Trygg Trafikk.
I mars mistet 14 personer livet i trafikken2.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Den negative utviklingen med omkomne i trafikken fortsetter, viser den foreløpige oversikten etter mars. Så langt i år har 22 mennesker mistet livet, mot 13 på samme tid i fjor.
Pakk bilen riktig i påsken – skiutstyr har flydd ut av skibokser under bråstopp22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påsken nærmer seg, og ferieklare nordmenn skal ut på norske veier. Uansett om du skal til fjells, by eller sjø, er fart og sikring av last noe av det viktigste du bør tenke på før du setter deg i bilen, mener Bård Morten Johansen, fagsjef trafikksikkerhet i Trygg Trafikk.
I februar mistet en person livet i trafikken1.3.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
Totalt har fem personer mistet livet i trafikken så langt i år – tre kvinner og to menn. Det er det laveste antall omkomne for januar og februar i nyere tid, med unntak av 2022, og en halvering sammenlignet med 2023.
Tall fra Trygg Trafikk: Refleksbruken står på stedet hvil14.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn er flinke til å bruke refleks, men ikke flinke nok. – Nesten 5 av 10 bruker refleks. Økningen har dessverre stoppet opp, sier Ann-Helen Hansen i Trygg Trafikk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom