Dropper hjelm: - Gi meg én god grunn

- Jeg ser ingen grunn til at ikke hjelm skal være påbudt på elsparkesykkel. Folk dør, jo.

De yngste er mye mindre opptatt av å bruke hjelm på elsparkesykkel. Mange har blitt skadet. Illustrasjonsfoto: Frende Forsikring.

Det sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge. Tallene kommer fram i en undersøkelse Norstat har gjort for Frende.

10 ganger farligere enn vanlig sykkel
Når våren kommer, øker antall ulykker. En rapport fra Oslo skadelegevakt viser at det er 10 ganger mer sannsynlig at du blir skadet på elsparkesykkel enn vanlig sykkel.

- Det har vært flere dødsulykker med elsparkesykkel. Hode- og ansiktsskader går igjen, det samme gjør kjøring med promille, sier fagsjefen i Frende.

- Det skal så lite til før du havner i asfalten. Et lite hull, uoppmerksomhet eller litt strøsand fra vinteren er alt som skal til, sier han.

Mange skader hvert år
Tall Stavanger Aftenblad hentet inn tidligere i år viser at det var 502 alvorlige ulykker med elsparkesykkel i Norge fra desember 2020 til desember 2023. Kun 11 prosent av de som havnet i ulykkene brukte hjelm. Tall fra Oslo skadelegevakt viser at det var 1594 ulykker med kjøretøyet bare i hovedstaden på halvannet år i 2019 og 2020.

- Det er kjempefarlig å kjøre rundt helt ubeskyttet i trafikken. Du tror kanskje ikke fallet blir spesielt ille hvis du faller av en elsparkesykkel i 20 kilometer i timen, men skadestatistikken viser noe helt annet. Det er fullstendig hull i hodet å ikke ha hjelmpåbud, sier Ytre-Hauge.

Dette er reglene i dag
I dag er det promillegrense på 0,2, aldersgrense på 12 år og hjelmpåbud for barn under 15 år på elsparkesykkel.

- Jeg kan ikke forstå hvorfor det settes en grense for hjelmpåbud ved 15 år. Det gjør det vanskeligere å få folk til å bruke hjelm, det blir vanskelig å reagere mot dem som ikke bruker det og det fører til flere alvorlige ulykker, sier Roger Ytre-Hauge.

Slik svarer nordmenn
33 prosent mellom 18 og 29 år synes det er greit å ikke bruke hjelm på elsparkesykkel.

Så mange svarer «ja» til påstanden «det er greit å kjøre el-sparkesykkel uten hjelm» i ulike aldersgrupper:

• 18-29 år: 33 prosent
  • 30-39 år: 19 prosent
  • 40-49 år: 13 prosent
  • 50-59 år: 11 prosent
  • 60+: 4 prosent
    Kilde: Frendeundersøkelsen

- Menn er overrepresentert i skadestatistikken og tallene våre viser også at det er menn som er minst flinke til å bruke hjelm, sier Roger Ytre-Hauge.

Lovpålagt med forsikring
1. januar 2023 ble det innført krav om ansvarsforsikring på elsparkesykkel.

- Hvis du ikke har forsikring kan du få bot fra politiet, men mye verre er regningen du kan ende med hvis du er skyld i en skade, sier Roger Ytre-Hauge.

Forsikringen dekker skader du påfører andre personer, kjøretøy eller eiendom. Hvis du leier sykkel hos aktører som Voi eller Ryde ligger forsikringsansvaret hos dem.

- Vi ser altfor mange ulykker etter bruk av elsparkesykkel, sier fagsjef på motor i Frende, Roger Ytre-Hauge. Foto: Frende Forsikring.