20 omkom i fjor: Nå dukker motorsyklistene opp i blindsona

20 motorsyklister mistet livet på norske veier i fjor. Overgangen fra vinter til vår betyr usikkert veigrep for mc-førere.

Gå gjerne sammen med andre MC-venner du har og frisk opp kjøreferdighetene etter vinterdvalen, er rådet fra Frende. Erik Tanghe

- Det ligger mye grus og rester av vinteren igjen på veiene og det kan gjøre veigrepet dårligere akkurat nå. Det kan også fortsatt være nattefrost noen steder, så ikke kjør for hardt, fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Overrepresentert i dyster statistikk
Tall fra Statens Vegvesen viser at det totalt var 118 mennesker som omkom på norske veier i fjor. Nesten 17 prosent av disse var motorsyklister.

- En omkommet er en for mye, men vi ser også at motorsyklistene er overrepresentert i statistikken. Hvis både mc-førere og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre kan vi klare å få ned antallet alvorlige ulykker, sier Roger Ytre-Hauge.

Følg med i speilene
For å bedre trafikksikkerheten for motorsyklistene må førerne av både bil og mc være ekstra oppmerksomme på hverandre, spesielt nå i overgangen mellom vinter og vår.

- Pass på i blindsona før du skifter felt. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø. Det er gjerne en del måneder siden du så alle motorsyklistene sist, men nå kommer de, sier Ytre-Hauge.

Mange har rustne kjøreferdigheter
Det hviler også et stort ansvar på deg som kjører motorsykkel.

- Ikke anta at alle ser deg hvis du kjører mellom rekkene. De er ikke vant til deg etter en lang vinter. Så ta det pent og husk at du også trenger litt tid for å friske opp kjøreferdighetene dine, sier Frende-eksperten.

Et tips før vårsleppet kan være å friske opp kjøreferdighetene sammen med andre, det er både sosialt og gjør deg tryggere i trafikken.

Ikke kjør uten ordentlig beskyttelse
- Ikke legg ut på veien uten en god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker. Det er det mest essensielle. Du må også gå over utstyret når du tar det frem igjen etter vinteren. Sjekk at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist, sier Roger Ytre-Hauge.

Ta vårsjekken på motorsykkelen

• Bremser: Sjekk at de virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.
  • Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle.
  • Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og rene.
  • Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.
  • Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk.

Skikk og bruk for motorsyklister

• Gjør deg godt synlig for bilister
  • Bruk blinklys i god tid
  • Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
  • Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund

Skikk og bruk for bilførere

• Sjekk blindsona
  • Bruk speilene aktivt
  • Bruk blinklys i god tid
  • Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren kan være rusten etter vinterdvalen
  • Husk at en motorsyklist er langt mindre beskyttet enn deg i trafikkbildet

Gå gjerne sammen med andre MC-venner du har og frisk opp kjøreferdighetene etter vinterdvalen, er rådet fra Frende. Foto: Erik Tanghe.
Roger Ytre-Hauge, fagsjef motor, Frende Forsikring.

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.