Medietilsynet

Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler

Del

Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.

Nærbilde av hånd med fjernkontroll. Stor tv-skjerm uskarpt i bakgrunnen.

Mens høstens kontroll med 14 programkonsepter avdekket sju regelbrudd, har Medietilsynets vårkontroll, med gjennomgang av 18 programkonsepter, kun avdekket tre brudd.

– Vårens kontroll viser en klar forbedring i kanalenes etterlevelse av reglene som gjelder reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.

Medietilsynet kontrollerer storsatsingene

Medietilsynet gjennomfører hver vår og høst omfattende tilsyn med premierer og nye sesonger av de store satsningene til de største norske tv-kanalene. I vårens kontroll er blant annet The Voice, Farmen kjendis, Spillet og Kompani Lauritzen på TV 2, Else!, Kongen befaler og 71 grader nord-team på TVNorge og Martha og Fetisha og Rikets Roast på VGTV vurdert. De tre bruddene gjaldt to tilfeller av mangelfull identifisering av sponsor hos TVNorge og et mindre brudd på reglene om utforming av sponseplakater hos TV 2.

– Vi er fornøyd med at kringkasterne har blitt flinkere til å følge regelverket. Medietilsynet kommer til å fortsette å prioritere et aktivt tilsyn for å sikre at seerne ikke blir utsatt for mer reklame enn det som er tillatt, og at programmer som er sponset og som inneholder produktplassering, blir merket på en tydelig måte, sier Sekkelsten.

TVNorge har fått en formell advarsel for sine brudd, mens TV 2s sak er løst gjennom dialog og veiledning.

Også NRK blir kontrollert

Medietilsynet kontrollerer også NRKs sendinger jevnlig.

– Selv om NRK ikke kan ha reklame i sine programmer, har de lov til å motta tilskudd fra sponsorer til enkelte programmer, som sportsarrangementer og sendinger fra viktige nasjonale begivenheter, sier Hanne Sekkelsten. 

Medietilsynet har blant annet ansvar for å påse at norske tv-kanaler ikke sender for mye reklame, og at både tv-kanaler og strømmetjenester merker sponsede programmer og programmer med produktplassering på en tydelig måte. Medietilsynet følger også med på at produktplasseringen ikke blir for dominerende i programmet.

Nøkkelord

Kontakter

Om Medietilsynet

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye