Skanska vedtar byggestart på Nova Park i Kongsberg

I et nærmest stillestående nyboligmarked ser Skanska nå flere lyspunkter, og går i gang med sitt tredje boligprosjekt på kort tid. Nå er det Kongsberg sentrum og Nova Park som får grønt lys for byggestart etter en positiv respons i markedet.

Boligene er tegnet av det prisbelønte arkitektkontoret Code arkitektur, som er kjent for sine moderne og nyskapende bygg. Illustrasjon: EVE

– Vi er positivt overrasket over markedet i Kongsberg, ikke minst sett i lys av de krevende tidene som nyboligmarkedet generelt har vært inne i, sier konserndirektør for eiendomsutvikling i Skanska, Pål Aglen.

- Med Nova Park har vi truffet med riktig produkt til riktig pris. Vi ser at prosjektet er attraktivt i alle de tilgjengelige prisklassene – og at kjøperne oppfatter disse boligene som en trygg investering. Det ser vi som et godt tegn for markedsutviklingen videre. Dette prosjektet vil forvandle det som i dag er en grå parkeringsplass til et grønt og attraktivt bomiljø med flotte utearealer i sentrum av Kongsberg, legger Aglen til.

Nova Park blir det første delkvartalet i Skolekvartalet og det skal bygges trivelige gatetun rundt de nye boligene. Målet er å skape et rolig, grønt og solrikt boligmiljø som ligger tett på alt du trenger i hjertet av Kongsbergs allsidige sentrumsområde.

Boligene er tegnet av det prisbelønte arkitektkontoret Code arkitektur, som er kjent for sine moderne og nyskapende bygg. I arbeidet med Nova Park har arkitektene også ønsket å forsterke byens grønne omgivelser ved å gjøre planter til en integrert del av fasaden – noe som vil bidra til et unikt preg på kvartalet.

Første trinn av Nova Park består av 37 leiligheter fra 33 til 128 kvm. Hele prosjektet består av totalt ca. 120 leiligheter som blir solgt i tre trinn. Forventet ferdigstillelse for de første leilighetene blir i andre halvår 2026.

Prosjektet er en del av Skanskas strategi for eiendomsutvikling, som ønsker å utvide selskapets geografiske nedslagsfelt utenfor Oslo.

– Vi ser på Kongsberg som en svært spennende by i stor utvikling, med store muligheter. Det er vi åpenbart ikke alene om, siden vi tross krevede tider har oppnådd over 50% salgsgrad i Nova Park trinn 1, og innen kort tid vil lansere neste salgstrinn for interessentene, avslutter Aglen.

Kontrakten har en verdi på 200 MNOK og planlagt ferdigstillelse av Nova park er satt til andre halvår 2026.

Pål Aglen, konserndirektør for eiendomsutvikling i Skanska.

Om oss

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Norge er ett av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet.

Følg pressemeldinger fra Skanska Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skanska Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skanska Norge

Naturvitenskap på agendaen - første spadetak for det nye vitensenteret i Kristiansand er tatt!10.4.2024 10:00:25 CEST | Pressemelding

Det var et viktig øyeblikk for kunnskaps- og vitenskapsformidling på Sørlandet, da det første spadetaket ble tatt for det nye vitensenteret på Gimlemoen. Dette markerer en ny æra for Vitensenteret Sørlandet og Universitetet i Agder (UiA), som sammen tar steget mot større og mer tilrettelagte lokaler. Vi bygger bygget som skal levere fremtidens læringsopplevelser innen naturvitenskap!