Advarer mot tyverier på skiferie

I påskeukene skjer det i snitt rundt 20 prosent flere tyverier enn resten av året, og skituristene er spesielt utsatt. If Europeiske Reiseforsikring rykker ut med gode råd.

Bilde av fire unge mennesker som koser seg i sola i påskefjellet.
If advarer mot tyverier i påsken, og minner om at du selv også har et ansvar for å passe på. (Foto: Shutterstock / NTB) Shutterstock / NTB

Det skjer i snitt 20 prosent flere tyverier i påskeukene enn resten av året. Du bør passe godt på skiene dine, men også andre verdisaker er i faresonen når du er på skiferie, viser tall fra If Europeiske Reiseforsikring. Tyveriene rammer folk i alle aldre, men unge i alderen 21-30 år er mest utsatt.

– Ikke alle påsketradisjoner er koselige. Hvert år ser vi dessverre en økning i tyverier i påsken, og de unge blir frastjålet mest, sier Ellen Paulsen, kommunikasjonssjef i If Europeiske Forsikring.

Advarer mot typiske gjengangere

If Europeiske Reiseforsikring er godt forberedt på hva som venter av tyverisaker etter skiferier i både Norge og alpene, og er konkrete i sine advarsler.

– Tyveri av ski fra skistativ, mens du er inne i varmestue eller på kafé, er ganske vanlig. Det er heller ikke uvanlig med frekke tyverier av mindre verdigjenstander fra bordet du sitter ved. Det hjelper ikke å gjemme unna tingene i jakka eller sekken, hvis du ikke tar den med deg når du går på toalettet eller bort i disken for å kjøpe noe. Vi skjønner også at det er stas å vise frem dyre merkejakker, men vær oppmerksom på risikoen ved å ha dem med på afterski, sier Paulsen.

Stjeles direkte fra stolryggen

For også klær kan fort forsvinne, hvis du ikke passer på.

– Dyre merkeklær, spesielt jakker, rappes fort fra garderober eller direkte fra stolryggen på trange steder med mye folk, som varmestuer og kaféer - og minst afterski. Også her ser vi at de yngre rammes oftere enn andre. De er også mer utsatt for tyveri fra hytter og leiligheter der flere samles til fest, gjerne der det er både kjente og ukjente. Da må du passe ekstra godt på!

Kan miste rett til erstatning

En forsikring dekker mange uforutsette og akutte hendelser, men den dekker ikke alt. Forsikringskunder har selv et ansvar for å forebygge og begrense skade og tap, påpeker If.
– Vi har sikkerhetsforskrifter i vilkårene, som er basert på sunn fornuft. Blant annet at du alltid må holde tilsyn med eiendelene dine, enten bære dem med deg eller oppbevare dem forsvarlig, og ellers passe på at du ikke glemmer igjen noe. Hvis du er uaktsom og bryter disse reglene, risikerer du å miste retten til erstatning – helt eller delvis. Hvis vi ikke har en slik regel, må alle betale en høyere pris for de få som ikke passer på, påpeker Ellen Paulsen.

If Europeiske Reiseforsikring dekker tyverier kundene blir utsatt for på reise i innland eller utland, så lenge dette er anmeldt eller rapportert inn til lokale myndigheter.

Slik unngår du å bli tyvenes offer:

• Ikke legg fra deg verdigjenstander lett synlig og tilgjengelig, selv ikke på bordet når du sitter der selv.
  • Ta jakka eller sekken med deg når du går på toalettet eller bort til disken for å handle.
  • Lås inn ski og snowboard, hvis mulig. Sett alternativt ski langt fra hverandre, for å gjøre det vanskeligere for tyvene å finne og stjele dem.
  • Ikke la deg lure av iscenesatte opptrinn, som folk som sier at de trenger hjelp eller på andre måter søker kontakt eller distraherer.

Kilde: If Europeiske Reiseforsikring

Det ble totalt meldt inn over 131 000 tyverier eller tap av reisegods til norske forsikringsselskaper i 2023, og utbetalt erstatning på 438,6 millioner kroner. Mens antall tyverier går ned med 3,9 prosent fra året før, øker erstatningsutbetalingen med 2,7 prosent fra 2022 til 2023, ifølge tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge.

Bilde av fire unge mennesker som koser seg i sola i påskefjellet.
Foto av Ellen Paulsen
Ellen Paulsen, kommunikasjonssjef, If Europeiske Reiseforsikring