TUI kåret som den mest bærekraftige reiseoperatøren
TUI er kåret som det mest bærekraftige varemerket blant reiseoperatørene i Norge. Kåringen er gjort av norske kunder i forbindelse med årets utgave av undersøkelsen Sustainable Brand Index.
Det er SB Insight som har gjenomført den årlige undersøkelsen blant 13000 norske kunder. Også i fjorårets utgave ble TUI kåret som mest bærekraftig blant reiseoperatørene i Norge. Undersøkelsen som helhet inkluderer merkevarer i hele Europa.
TUI har tatt på ledertrøya
TUI har i en årrekke prioritert arbeid med bærekraft blant annet i samarbeid med stiftelsen TUI Care Foundation og prosjektet Rhodes Collab. En egen, ambisiøs bærekraftsagenda ble presentert for nøyaktig et år siden, hvor TUI forpliktet seg til kraftige kutt i utslippene fra fly, hoteller og cruisebåter innen 2030.
– Det er ingen tvil om at reisebransjen som helhet har et enormt ansvar for å bevege oss i mer bærekraftig retning. Vi har satt oss ambisiøse mål og har tatt på oss ledertrøya, slik at vi sammen kan bevege oss riktig vei. Det er en omfattende, global innsats, og en viktig del av foretningsstrategien vår, sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI Norge.
Slik jobbes det med bærekraft i TUI
Hvordan jobber TUI konkret med bærekraft?
Blant annet ved å bruke moderne fly som bruker stadig mer bærekraftig flydrivstoff (SAF). Det investeres i teknologi for fornybar energi og måten hotellene drives på er i endring. 1 av 4 hoteller bruker solenergi og hotellene har kuttet ut all engangsplastikk. TUI har nå over 600 hoteller som er sertifisert som bærekraftige etter objektive standarder, og antallet øker stadig.
– På Rhodos for eksempel har våre ansatte i stor grad byttet ut bilen med elsykkel og sykkel. Mange bekker små blir en stor å. Men bak agendaen vår ligger det selvsagt også en grundig gjennomgang av hele verdikjeden. Vi jobber bredt med stort og smått samtidig, sier Mørk-Løwengreen.
Hurtigruten best i bransjen som helhet
Når det gjelder reisebransjen som helhet i Norge, var det Hurtigruten som trakk det lengste strået i undersøkelsen som inkluderer 282 norske merkevarer.
- Hurtigruten
- Havila Kystruten
- Fjord Line
- Color Line
- TUI (194)
- Ving (205)
- Apollo (219)
- DFDS
- Stena Line
Fakta om Sustainable Brand Index
- Undersøkelsen ble gjennomført mellom desember 2023 og februar 2024.
- Det er SB Insight som avgjør hvilke merkevarer som undersøkes og rapportene er offentlig tilgjengelige.
Nøkkelord
Kontakter
Anne Mørk-LøwengreenKommunikasjonssjef, NorgeTUI
Tel:+47 99205332anne.lowengreen@tui.noBilder
Om oss
TUI Nordic er den ledende reiseoperatøren i Norden. 25 % av de nordiske pakkereisekundene velger TUI.TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly, hotell og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUIfly og Nazar. TUI Nordic er en del av TUI Group, verdens største turistkonsern som er virksomme på om lag 180 destinasjoner verden over. TUI har tatt en hovedrolle i arbeidet med å skape en mer bærekraftig reiselivsnæring.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Salget av fleksible reiser til sol og bad går i taket16.4.2024 09:29:32 CEST | Pressemelding
Salget av pakkereiser med rutefly i sommerferien har økt med 55 % sist uke. – Nordmenn skiller seg ut i Norden, fordi vi virkelig ser ut til å elske fleksibiliteten denne reisetypen gir, sier kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
Løp maraton på et av sommerens mest populære reisemål12.4.2024 10:50:50 CEST | Pressemelding
Aktiv ferie er en av de sterkeste trendene i år, så hvorfor ikke kombinere en reise til populære Mallorca med å løpe maraton?
Ringer i bjellen for TUI-aksjene i Frankfurt8.4.2024 13:31:28 CEST | Pressemelding
I dag fikk adm.dir. i reiselivskonsernet TUI Sebastian Ebel æren av å ringe i bjellen og åpne Frankfurt-børsen. Dette for å markere avslutningen av dobbeltnoteringen av TUI-aksjen.
– Bestill sommerferien nå (de beste reisene forsvinner fort)5.4.2024 11:39:14 CEST | Pressemelding
– Vent ikke for lenge med å bestille sommerferien i "Syden". Det er den klare oppfordringen fra kommunikasjonssjef i TUI, Anne Mørk-Løwengreen.
TUI Care Foundation satser på kvinnelige gründere i Tunisia4.4.2024 13:32:32 CEST | Pressemelding
Målet er å overvinne sosiale utfordringer og ulikhet i Tunisia ved å skape entreprenørmuligheter for kvinnene i landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom