Medietilsynet deler kunnskap om dataspill
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Tre av fire 9-18-åringer spiller dataspill i en eller annen form, viser Medietilsynets undersøkelse “Barn og medier 2022”. Dataspill er dermed barn og unges største felles fritidsinteresse, til tross for at andelen jenter som spiller gikk ned fra 76 prosent i 2020 til 59 prosent i 2022.
Hvordan gaming kan bli en tryggere og mer inkluderende arena for barn og unge, er tema når Medietilsynet inviterer til kompetanseheving på området dataspill og utenforskap. På et seminar i Oslo 12. mars belyses ulike perspektiver relatert til dataspill, med mål om at fagfolk skal bli bedre rustet til å forstå og kunne hjelpe barn og unge. Tiltaket er en oppfølging av regjeringens nye dataspillstrategi, som understreker behovet for et kompetanseløft i offentlig sektor.
– For at alle barn skal kunne delta i dataspill på en trygg og inkluderende måte, er det viktig med god kompetanse hos voksne som jobber med utsatte barn. Derfor ønsker vi å bidra til et kompetanseløft på dataspillfeltet for denne gruppen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
– Dataspill og dataspillkulturen har mange sterke sider og et enormt potensial som arena for fellesskap. Men dataspillkulturen har også betydelige utfordringer, blant annet med hets, sjikane og trakassering. Å gjøre dataspillkulturen mer inkluderende er et av regjeringens mål på feltet, og dette seminaret er et godt bidrag til dette, sier kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.
Faren til “Ibelin” kommer
På seminaret kommer seniorforsker Beate Hygen ved NTNU Samfunnsforskning til å legge fram tall fra en ny undersøkelse om gaming og vennskap, ensomhet og åpenhet. Andre innledere er psykologspesialist og spillutvikler Gaute Godager og Marius Ruud, daglig leder i Gamingkontakten, som følger opp unge som isolerer seg gjennom gaming.
Medietilsynet har fått anledning til å vise dokumentarfilmen «Ibelin» på seminaret. Filmen handler om ungdommen Mats Steens digitale liv, som foreldrene først skjønte verdien av etter hans død. På seminaret deltar Mats` far Robert Steen. Han leder også skjermbrukutvalget, som jobber for økt kunnskap om hvordan barn og unges skjermbruk påvirker helse, livskvalitet og oppvekst.
Seminaret er ett av tiltakene i regjeringens handlingsplan mot spilleproblemer 2022-2025. Opptak fra seminaret blir tilgjengelig på Medieilsynets nettside i etterkant av arrangementet.
Nøkkelord
Kontakter
Mari Velsanddirektør i Medietilsynet
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom