TV 2

Omstilling for fremtiden

Del

TV 2 opplevde i 2023 et tøffere marked og svekkede rammebetingelser. Til tross for dette leverte selskapet på samfunnsoppdraget og opplevde stor suksess med en rekke programkonsepter. TV 2-konsernet økte omsetningen sammenlignet med 2022, blant annet på grunn av god fart på TV 2 Play, mens resultatet er preget av bortfall av momsfritaket for nyhetsmedier på TV samt et stadig mer krevende mediemarked.

Foto: Fotomontasje / TV 2
Foto: Fotomontasje / TV 2

I 2023 hadde TV 2 fortsatt vekst på TV 2 Play og TV2.no. Dette bidro til økte inntekter og en samlet omsetning på 7,3 milliarder kroner, mot 6,6 milliarder i 2022. Driftsresultatet, inkludert resultat av tilknyttede selskaper og operasjonelle finansposter, endte på 186 millioner kroner, mot 79 millioner i 2022. 

Endring for fremtiden
— Jeg er først og fremst stolt av alle som har stått på i TV 2 det siste året. Sammen har vi levert et solid 2023, et år med krevende kostnadskutt og omstilling. Endringene vi har foretatt er i tråd med strategien vår, de skal sikre TV 2s slagkraft og styrke oss for fremtidens utfordringer, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2.    

Som følge av generelle prisstigninger, en svak krone, et tøffere reklamemarked og bortfall av momsfritaket for digitale nyhetssendinger, igangsatte TV 2 høsten 2023 et omfattende kostnadsarbeid. Mediehuset måtte redusere rundt 400 millioner kroner i kostnader med effekt fra 2024.  

Strømmetjeneste i vekst
Sandnes er spesielt fornøyd med veksten på TV 2 Play. Stadig flere tar i bruk strømmetjenesten, og ved utgangen av 2023 hadde ca. 1,8 millioner husholdninger i Norge tilgang til TV 2 Play, enten direkte eller gjennom sin TV-distributør. 

— TV 2 og våre folk skjønte tidlig hvor viktig denne satsingen var, og det betaler seg nå. Våre resultater i 2023 er også et bevis på at kvalitetsjournalistikk, sport og underholdning fortsetter å samle seere over hele landet, sier Sandnes, som i 2023 signerte avtalen om allmennkringkasteroppdraget for en ny periode. 

– Med de gode seertallene på nye programmer som «Spillet», Toppserien og Eliteserien rett rundt hjørnet, og presidentvalget i USA i vente, kan jeg med trygghet si at det er mye å glede seg til på TV 2 også i 2024, avslutter Sandnes.  

TV 2-konsernet omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, RiksTV AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, TV 2 Invest AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, Wolftech Broadcast Solutions AS, og Electric Friends AS.  

Konsernet hadde i snitt 1.231 årsverk gjennom 2023.

Om oss

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye