Norsk Kylling

Solvinge er Norges mest bærekraftige merkevare for kylling

I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling.

Solvinge er kåret til Norges mest bærekraftige merkevare for kylling. Foto: Norsk Kylling

– Vi er utrolig stolte av at forbrukeren har lagt merke til det viktige arbeidet Norsk Kylling gjør. For oss er det en selvfølge at dyrevelferden er god, og at vi har en lavest mulig påvirkning på klima og miljø, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Topper listen for kylling for andre år på rad
For andre år på rad topper Solvinge listen over den mest bærekraftige merkevaren for kylling. Solvinge, som er REMA 1000 sin egen merkevare for kylling, er rangert som den 23 mest bærekraftige merkevaren, av alle merkevarer i Norge.

– Dette er en solid anerkjennelse som viser at forbrukeren bryr seg om dyrevelferd og miljø, og at verdivalgene vi tar er viktig for alle som kjøper kylling, sier Pia Mellbye, salgs- og markedsdirektør i REMA 1000.

Gir påfyll til videre klimakutt
Norsk Kylling som produserer Solvinge for REMA 1000 er stolt og glad for at forbrukeren har lagt merke til det viktige arbeidet selskapet gjør.

– For oss er det en selvfølge å bruke en kyllingtype som har det bedre, og at kyllingen har god plass, godt lys, og leker som stimulerer til aktivitet i fjøset. Når både erfaringen vår og internasjonal forskning viser at kylling som vokser saktere har betydelig bedre dyrevelferd, er dette et enkelt valg for oss, forteller Talseth.

Hun fremhever at bærekraft er et verdivalg, og at de som selskap har et ansvar for å produsere maten så ansvarlig som mulig. –Vi bruker bare fornybar energi på anleggene våre, transporten til og fra rugeriet vårt går på biogass, og vi har gjort viktige kutt i utslipp fra fôret kyllingen spiser. Med denne kåringen får vi bekreftet at dette også er tema forbrukeren er opptatt av, og det lover godt for fremtiden, forteller Talseth.

Forbrukeren vil ha ansvarlige produkter
REMA 1000 har de siste årene opplevd en økende etterspørsel etter Solvingeproduktene. I 2023 solgte dagligvarekjeden 81 000 kyllingmiddager. Solvinge selges eksklusivt i REMA 1000 og har en markedsandel på 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel.

Mellbye forteller at forbrukeren stiller helt andre krav til ansvarlig produksjon, enn tidligere.

– For oss er det viktig å levere på kvalitet og pris, men minst like viktig kyllingen vi selger er produsert på en ansvarlig måte. Her er Norsk Kylling best i klassen, og vi er utrolig stolte av å ha dem som egen merkevare og leverandør.

Verdens første med internasjonal dyrevelferdsstandard
I august 2022 ble Norsk Kylling den første produsenten i verden til å legge om hele produksjonen i henhold til den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC). ECC er utarbeidet av dyrevernsorganisasjoner fra hele verden, og inneholder krav som er betydelig strengere enn det norske regelverket. Som eneste storskala ECC-produsent i Norge bruker Norsk Kylling kun en kyllingtype som vokser saktere, og i fjøs får kyllingene bedre plass, flere leker, og naturlig lys.

Om Sustainable Brand Index
I Norge er 282 merkevarer med i Sustainable Brand Index, fordelt på 25 bransjer.

I studien har 13 000 forbrukere rangert merkevarer på to hovedområder: miljøansvar og samfunnsansvar. Innenfor de to områdene måles forbrukerens bevissthet rundt ansvaret til merkevaren, og forbrukerens holdninger og opplevelse av merkevarens ansvar.

Bilder

Solvinge selges eksklusivt i REMA 1000 og har en markedsandel på 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel. Foto: REMA 1000
Last ned bilde
Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling, er stolt over at forbrukeren anerkjenner arbeidet de har gjort på dyrevelferd, kilma og miljø. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
Solvinge selges eksklusivt i REMA 1000 og har en markedsandel på 30 prosent av kyllingsalget i norsk dagligvarehandel. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
REMA 1000 har de siste årene opplevd en økende etterspørsel etter Solvingeproduktene. I 2023 solgte dagligvarekjeden 81 000 kyllingmiddager. Foto: Norsk Kylling

Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling