Medietilsynet

Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor

Del

Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.

Kvinne sitter ved en pult med ryggen mot kamera. Foran seg og på sidene har hun mange skjermer som viser forskjellige nettaviser og en som viser en tv-sending.

Hele 36 tilsynsaktiviteter ble gjennomført i fjor for å sikre at ulike regelverk overholdes. Det var sju flere enn året før. Medietilsynet skal kontrollere at kringkastingsregelverket, bildeprogramloven, valgloven og mediestøtteregelverket blir overholdt.  

– Tilsyn skal blant annet bidra til å sikre at befolkningen ikke utsettes for et for høyt kommersielt trykk, og at barn beskyttes mot skadelig innhold. Flere kontroller øker muligheten for at brudd oppdages og kan korrigeres raskt. Medietilsynet kommer til å prioritere tilsynsaktiviteter høyt også fremover, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.

Flest brudd på kringkastingsregelverket

Medietilsynet har de siste årene avdekket flere brudd på kringkastingsregelverket, spesielt på reglene for reklame, sponsing og produktplassering. I en del tilfeller følges bruddene opp med dialog og veiledning, men ved gjentatte eller vesentlige brudd på reglene gir Medietilsynet advarsel eller gebyr.  

Medietilsynet ga fem advarsler for brudd på kringkastingsregelverket i 2023. Alle forholdene det ble gitt advarsel for i 2023 gjaldt brudd på reglene om reklame, sponsing eller produktplassering.  

I tillegg ble det mot slutten av året sendt ut to varsler om sanksjon. Disse endte med gebyr til Discovery og advarsel til VGTV tidlig i 2024. 

Det ble også fattet ett vedtak om endring av aldersgrense og gitt én advarsel for brudd på bildeprogramlovens regler om aldersgrenser.

God dialog med aktørene

Medietilsynet opplever å ha en god dialog med aktørene om regelverket, også i de tilfellene der det oppdages regelbrudd. 

– Vår erfaring er at dialog og veiledning av aktørene som har brutt reglene, er et godt og proaktivt virkemiddel, som gjør at de retter opp feilene raskt. Det er bra for publikum, som dermed får informasjonen de skal om for eksempel kommersielle bindinger knyttet til programmet de ser på, sier hun. 

Les hele tilsynsrapporten  her.

Nøkkelord

Kontakter

Om Medietilsynet

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.

Følg pressemeldinger fra Medietilsynet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye