Denne uka i FN: To år med storkrig i Ukraina – hva nå?

DENNE UKA I FN: Hver mandag gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.

Mulighetene for fredsforhandlinger ser ikke ut til å ha blitt bedre etter et nytt år med krig i Ukraina. Ingen av de stridene partene virker villige til å inngå kompromisser. Foto: OCHA/Matteo Minasi.

To år med storkrig i Ukraina – hva nå?

24. februar i 2022 iverksatte Russland en storskala invasjon av Ukraina, klart i strid med FN-pakten. Hva har skjedd det siste året? Og hva er veien videre? Les saken på fn.no.

Fred og sikkerhet

null
Klimakrise og konflikt henger tett sammen, og bidrar også negativt til å opprettholde sult og fattigdom. Nå kreves det hastetiltak og innovative løsninger for å ta tak i global matmangel, sa visegeneraldirektør i FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO), Beth Bechdol, til FNs sikkerhetsråd i forrige uke. Foto: UN Photo/Manuel Elías.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

I februar har Guyana presidentskapet i Sikkerhetsrådet. Månedens arbeidsprogram finner du her, og du kan lese mer om landets håp for en våpenhvile i Gaza her.

Mandag: Sikkerhetsrådet vil holde en orientering, etterfulgt av konsultasjoner, om Somalia.

Tirsdag: Rådet vil samles i et møte om situasjonen i Den demokratiske republikken Kongo (DR Kongo).

Onsdag: Sikkerhetsrådet forventes å holde en orientering, etterfulgt av konsultasjoner, om arbeidet til FNs flerdimensjonale integrerte stabiliseringsoppdrag i Den sentralafrikanske republikk (MINUSCA).

Torsdag: En orientering er planlagt, ledet av Guyana, Sveits og Storbritannia, om Rådets besøk til Colombia som fant sted 7.–11. februar. Sikkerhetsrådet vil også holde en orientering, etterfulgt av konsultasjoner, om situasjonen i Midtøsten og Palestina.

Fredag: Rådet vil samles i en orientering om Ukraina.

Ellers denne uken forventes rådsmedlemmer å stemme over et utkast til en resolusjon om Israel-Hamas-krigen lagt frem av Algerie. Rådet vil sannsynligvis også fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon som fornyer mandatet til ekspertpanelet som bistår Sudans sanksjonskomité.

Fem tiltak mot klima og konflikt

Klimakrise fører ofte med seg konflikt og sult. Nå lanserer FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) fem konkrete tiltak som kan bryte den onde sirkelen. Les saken på fn.no.

Gaza: Livreddende medisinsk behandling under kollaps, advarer WHO

Det største gjenværende sykehuset i Sør-Gaza er «knapt operasjonelt» grunnet intense angrep fra israelske styrker. Les saken på UN News.

Gaza: UNRWA fortsetter livreddende arbeid til tross for utallige utfordringer. Les saken på UN News.

Jemen: Fremskritt «knust» av Gaza-krigen, ifølge FN-utsending. Les saken på UN News.

Ukraina: Norge støtter innsats for å finne forsvunne personer. Les saken på regjeringens sider.

Afghanistan: FN-møte må inkludere kvinner og alle opposisjonspartier for å lykkes

Målet med møtet om veien videre for Afghanistan, som holdes 18. og 19. februar, er å diskutere hvordan man kan sikre økende internasjonalt engasjement på en mer sammenhengende, koordinert og strukturert måte. Fremgang avhenger imidlertid av om viktige befolkningsgrupper, inkludert kvinner og opposisjonspartier, er representert og at stemmene deres blir hørt. Les saken på PassBlues sider.

Sudan: Sivile lider under den «perfekte stormen» av krig, sykdom og fordrivelse. Les saken på UN News.

DR Kongo: Massiv fordrivelse ettersom kampene øker øst i landet. Les saken på UN News.

Menneskerettigheter

null
En ny rapport, basert på en undersøkelse over hele Afghanistan, viser at kvinner lever i frykt hver dag under Taliban. Foto: OCHA/Liz Loh-Taylor.

Afghanistan: Dramatisk uthuling av kvinners rettigheter fortsetter

Kvinner i Afghanistan sier de frykter arrest, trakassering og annen straff, ifølge en ny rapport fra IOM, UN Women og UNAMA – basert på en omfattende undersøkelse av kvinner over hele landet. Les saken på UN News.

Russland: — Hvem er neste på «listen» etter Navalnyjs dødsfall?

Rapporter fra russiske myndigheter om den fengslede opposisjonslederen Aleksej Navalnyjs dødsfall er absolutt sjokkerende, sa Mariana Katzarova, den første Menneskerettighetsråd-utnevnte eksperten på Russland noensinne. Hun stiller et enkelt spørsmål: — Hvem er neste på listen? Les saken på UN News.

Gaza: Når mødre må begrave minst 7 700 barn, blir helt grunnleggende prinsipper i konvensjonen som skal beskytte kvinner og jenter utfordret, sier FNs kvinnekomité. Les saken på OHCHRs sider.

Venezuela: FNs rettighetskontor beklager regjeringens beslutning om å legge ned landkontor. Les saken på UN News.

Gaza: Israelsk sensur av rettighetsekspert må ikke ta søkelyset bort fra mulige krigsforbrytelser

Israels beslutning om å ikke slippe inn en uavhengig ekspert utnevnt av FNs menneskerettighetsråd i landet, er ikke noe nytt og må ikke distrahere fra grusomheter som blir begått i Gaza, sier hun. Les saken på OHCHRs sider.

Fra utleveringsrisiko til bredere konsekvenser: Menneskerettighetsekspert forklarer Assange-saken. Les saken på UN News.

Norge har undertegnet konvensjon for styrket samarbeid mot internasjonale forbrytelser. Les saken på regjeringens sider.

Regjeringen fordeler 20,9 millioner kroner til tiltak mot rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer. Les saken på regjeringens sider.

Kina: Utenriksministerens svar på spørsmål om menneskerettighets- og demokratiforsvarere. Les saken på regjeringens sider.

Arbeidsliv

null
Ifølge ILO, UNICEF og Redd Barna har tilgangen til barnetrygd bare blitt litt bedre siden 2009. 1,4 milliarder jenter og gutter mangler sikkerhetsnett rundt om i verden i dag, og dekningen for de som bor i land og regioner mest utsatt for klimaendringer er én tredjedel lavere enn i andre land. Foto: OCHA/Alioune Ndiaye.

1,4 milliarder barn står uten grunnleggende sikkerhetsnett rundt om i verden

Færre enn ett av ti barn i lavinntektsland har tilgang til barnetrygd, ifølge ILO, UNICEF og Redd Barna. Dette gjør dem sårbare for sykdom, gap i utdanning, dårlig ernæring, fattigdom og ulikhet. Les saken på fn.no.

Moderne slaveri: Norske Åpenhet AS vinner internasjonal pris for global nettplattform

Åpenhet, sammen med Minderoo-stiftelsen og australskbaserte Anthologie, har blitt hedret med The Anthem Awards bronsemedalje for utviklingen av Walk Free-stiftelsens nettplattform 2023 Global Slavery Index. Denne plattformen tilbyr en omfattende og interaktiv analyse av moderne slaveri, og presenterer mer enn 25 000 datapunkter fra over 160 land. Les saken på Åpenhets sider.

Mauritania: FN-eksperter berømmer Mauritania for å knytte minstelønnen til kollektive forhandlinger

FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter berømmer Mauritania for fremskritt i kampen for rettigheter og mot arbeidsledighet. De anbefaler mer handling for å støtte ofre for slaveri og utrydde barnearbeid. Les saken på OHCHRs sider.

Fagbevegelsen samlet i Tyrkia: — Vi trenger en ny sosial kontrakt. Les saken på LOs sider.

Krig og kriser: Hvordan kan din bedrift engasjere seg? Les saken på NHOs sider.

Strengere straffebestemmelse for grov utnytting av utlendinger. Les saken på regjeringens sider.

Matsikkerhet

null
— Sanksjoner har vært én faktor som blant annet begrenser regjeringens skattemessige kapasitet til å sikre sosiale beskyttelsesprogrammer og tilby grunnleggende offentlige tjenester i Venezuela, sa Michael Fakhri, FNs spesialrapportør for retten til mat. Foto: OCHA/Matias Delacroix.

Venezuela: FN-ekspert ber om menneskerettigheter ikke «veldedighet», for å få slutt på sult og underernæring

En FN-ekspert har oppfordret landet til å ta tak i de grunnleggende årsakene til sult og underernæring. Det er anslått at nesten 82 prosent av venezuelanere lever i fattigdom og 53 prosent i ekstrem fattigdom – som er utilstrekkelig for tilgangen til et grunnleggende kosthold. Les saken på OHCHRs sider.

Haiti: WFP krever humanitær tilgang ettersom vold og uro skaper kaos. Les saken på WFPs sider.

Norge og Verdens matvareprogram (WFP). Les mer på WFPs sider.

Helse

null
— Det utvidede samarbeidet om skadeforebygging mellom Verdens helseorganisasjon (WHO) og Kinas CDC viser den brede kunnskapen og rekkevidden til våre partnere og viktige forskningsresultater vi har oppnådd sammen, sa Dr. Fangfang Luo, teknisk ansvarlig for sikkerhet og bevegelighet i WHO. Foto: ILO/M. Crozet.

Kinas CDC blir det første WHO-samarbeidssenteret for skadeforebygging i landet

Avdelingen for skadeforebygging og mental helse ved det kinesiske senteret for sykdomskontroll og forebygging (Centre for disease control and prevention, eller CDC) blir det første offisielle WHO-samarbeidssenteret for skadeforebygging i Kina – og ett av bare fem samarbeidssentre på skadeforebygging over hele verden. Sammen skal de kjempe mot drukningsulykker, fall og trafikkskader. Les saken på WHOs sider.

Klima og miljø

null
Vinnerinitiativene for restaurering av natur ble kunngjort i forkant av den 6. sesjonen til FNs miljøforsamling (UNEA-6), verdens «miljøparlament», som finner sted fra 26. februar til 1. mars i UNEPs hovedkvarter i Nairobi, Kenya. Til sammen forventes de syv initiativene å gjenopprette nesten 40 millioner hektar – et område nesten 600 ganger så stort som Nairobi – og skape rundt 500 000 arbeidsplasser. Foto: Unsplash/Kamran Mazari.

Et comeback for naturen: FN anerkjenner syv «restaureringsvinnere»

Initiativer i Afrika, Latin-Amerika, Middelhavet og Sørøst-Asia er sett på som beste praksis for å reversere økosystemforringelse. Les saken på FAOs sider.

WMO: Varmeste januar noensinne

Dette var den åttende måneden på rad med varmerekorder, og havoverflatetemperaturen har vært rekordhøy i ti måneder på rad. Les saken på WMOs sider.

Verdens trekkende arter trues, advarer FN-rapport. Les saken på UN News.

Ny offentlig utredning om risikoen ved naturtap. Les saken på regjeringens sider.

Utvikling

null
— Vi er glade for at Norge leder an som den første bidragsyteren til Verdens handelsorganisasjons (WTO) EIF Interim Facility, og vi er veldig takknemlige for denne avgjørende støtten til et initiativ med stor betydning for verdens «minst utviklede land», sa WTOs generaldirektør Ngozi Okonjo-Iweala. Med dette bidraget vil pågående prosjekter settes i verk, la hun til. Foto: WMO/Jamil Akhtar.

WTO: Norge lover 20 millioner kroner til å styrke sårbare land og fremme en inkluderende utvikling

Norge støtter Verdens handelsorganisasjons (WTO) nyetablerte EIF Interim Facility – en multilateral støttemekanisme for land som trenger det mest. Denne mekanismen vil bidra til å styrke handelsmiljøet for inkluderende og bærekraftig vekst, og bidra til å øke disse landenes eksport og tilgang til internasjonale markeder. Les saken på UNRICs sider.

Asia og Stillehavsregionen: På «feil spor» mot bærekraftsmålene, viser FN-data. Les saken på UN News.

Merk deg! Kommende arrangementer

22. januar–27. mars: Del I av nedrustningskonferansen. Les mer her.

29. januar–16. mars: Den 87. sesjonen av FNs kvinnekomité, som vil gjennomgå rapporter fra Niger, Tadsjikistan, Italia, Turkmenistan, Hellas, Oman, Djibouti og Den sentralafrikanske republikk. Les mer her.

12. februar–1. mars: Den 75. sesjonen til komiteen for økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (CESCR). Les mer her.

18.–19. februar: FN-konferanse om Afghanistan i Qatar. Statssekretær i Utenriksdepartementet Andreas Motzfeldt Kravik deltar. Les mer her.

19.–23. februar: Den 31. sesjon av Menneskerettighetsrådets rådgivende komité. Les mer her.

19.–23. februar: ILO-ekspertmøte om lønnspolitikk og levelønn. Les mer her.

19.–23. februar: Partnerskapssymposium for små øystater. Les mer her.

19.–26. februar: Offentlige høringer i Den internasjonale domstolen om Israels praksis i Det okkuperte palestinske territoriet, inkludert Øst-Jerusalem. 52 land og tre internasjonale organisasjoner skal delta, og Norge står for tur fredag 23. februar kl. 10.30. Les mer her.

19. februar–1. mars: Den 26. sesjonen i FN-komiteen for tvungen forsvinning. Les mer her.

19. februar–1. mars: Gjenopptatte WHO-forhandlinger om en ny konvensjon, avtale eller annet internasjonalt instrument for å styrke pandemiforebygging, beredskap og respons. Les mer her.

20.–23. februar: Det 31. møtet i Det internasjonale ressurspanelet. Les mer her.

21.–23. februar: Klima- og ren luftkonferansen 2024. Les mer her.

22. februar: Lansering av UNHCRs regionale responsplan for Den demokratiske republikken Kongo for 2024-2025. Les mer her.

23. februar: Generalforsamlingen vil holde sitt 56. plenumsmøte. På agendaen er situasjonen i de midlertidig okkuperte områdene i Ukraina. Les mer her.

23. februar: Det 3. toppmøtet for byer og regioner. Les mer her.

26. februar–1. mars: FNs sjette miljøforsamling (UNEA-6). Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen deltar fra 28. februar til 1. mars. Les mer her.

26. februar–5. april: Den 55. sesjonen av FNs menneskerettighetsråd. Les mer her.

Fra FN-kalenderen:

20. februar: Verdens dag for sosial rettferdighet