Norsk Kylling

Stod uten leveringsavtale – nå sikrer Norsk Kylling fortsatt produksjon på gården

Lars Stokke er den første Norturaprodusenten som har signert leveringsavtale med Norsk Kylling. Bonden på Skogn har tilpasset fjøset til ECC-standard og får den første leveransen med Hubbard-kylling denne uken.

Lars Stokke er veldig glad for den nye avtalen med Norsk Kylling. Her sammen med administrerende direktør Hilde Talseth. Foto: Norsk Kylling

–Norsk Kylling satser i Midt-Norge, og for oss var det aldri et spørsmål om vi skulle ta inn noen av produsentene som stod uten leveringsavtale da Nortura valgte å legge ned. Vi har jobbet grundig med vekstprognosene våre, og i dag er det godt å markere den første av flere nye avtaler, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Viktig for flere generasjoner

For Lars Stokke var det en stor lettelse og milepæl da avtalen ble signert i slutten av januar.

–Avtalen sikrer videre drift på gården, og vi er veldig takknemlige for at Norsk Kylling satser i Trøndelag. Vi har to sønner som står i kø for å ta over, så for oss betyr denne avtalen mye, forteller Stokke.

Avtalen skal bidra med i underkant av 80 000 kylling hvert år fra det 1 000 m2 store fjøset på Skjerve Vestre. Fjøset er drevet på grønn energi, og oppvarmingen skjer fra et eget flisfyringsanlegg.

Talseth er veldig glad for at Norsk Kylling har fått en erfaren og dyktig bonde med på laget. – Vi kjenner godt til Lars fra da han var konseptprodusent for Norsk Kylling i 2018-2021. Han er dyktig, grundig, og med satsingen på fornybare energiløsninger har han også en fremtidsrettet tilnærming til egen drift.

Stolt av å bli ECC-produsent

De siste ukene har Stokke jobbet med å tilpasse seg Norsk Kylling sine krav til dyrevelferd og kvalitet. I tillegg til at Norsk Kylling bruker en kylling som vokser saktere, som står 40 % lengere i fjøs, stiller også selskapet krav om at produksjonen skal være i tråd med kravene i European Chicken Commitment (ECC), en ny og strengere dyrevelferdsstandard, som Norsk Kylling er den første industrielle produsenten i verden til å integrere i hele verdikjeden.

For Lars Stokke fører det til at han får bedre plass mellom kyllingene i fjøset, flere leker, og nye og bedre lys, med godt dagslysspekter for kyllingene.

–Som konseptprodusent for Norsk Kylling har vi flere års erfaring med Hubbard, og vi likte det veldig godt. Vi ser at en kylling som vokser saktere har flere klare fordeler, ikke bare i fjøset hos oss, men i hele verdikjeden.

Første av flere avtaler

Avtalen med Lars Stokke er den første av flere nye avtaler Norsk Kylling skal inngå med Norturaprodusenter i år. Talseth skryter av solidariteten fra egne bønder, der de i samråd bestemte seg for å tilby Nortura-produsentene som stod uten leveringsavtale en mulighet til å opprettholde egen produksjon.

Det setter også Nortura stor pris på.

Leder for tilførsel, plan og rådgivning i Nortura, Johnny Stafsnes-Gregersen, forteller at det har vært viktig for Nortura å finne gode løsninger for produsentene i Midt-Norge. – Vi vil strekke oss langt for å tilrettelegge for at kyllinghus og den høye kompetansen til våre produsenter kan komme til nytte gjennom produksjon for andre. Vi er glade for at våre konkurrenter ser mulighetene som ligger i å bevare disse verdiene.

Bilder

Administrerende direktør i Norsk Kylling ønsker Lars Stokke velkommen som ECC-produsent i Norsk Kylling. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
Lars Stokke har investert i et flisfyringasanelgg for en mer klimavennlig oppvarming av gården. Her sammen med Hilde Talseth. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
Lars Stokke stod uten leveringsavtale. Nå sikrer han videre drift på gården som ECC-produsent i Norsk Kylling. Hunden Egon til høyre. Foto: Norsk Kylling
Lars Stokke og Hilde Talseth. Foto: Norsk Kylling

Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling