VGTV får advarsel av Medietilsynet
Medietilsynet gir VGTV advarsel for manglende merking av produktplassering. Dette er den tredje advarselen kanalen får for lignende regelbrudd.
Det var i november at Medietilsynet avdekket at en episode av “Pizzaklubben” manglet merking både på starten og slutten av programmet. Av to episoder som ble kontrollert, var den første riktig merket, mens episode to altså ikke var merket.
Merking er viktig informasjon for seeren
Produktplassering er en form for markedsføring der skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold kan være mer utydelig enn i tradisjonelle reklameinnslag.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og det er tydelige regler for hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
Medietilsynet understreker i vedtaket at VGTV skal være godt kjent med kringkastingsregelverket og ha rutiner for å sikre at disse reglene følges. Tilsynet legger også vekt på at regelen som er brutt har vært gjeldende i mange år, er helt tydelig og gir lite rom for skjønn.
Likevel avdekket altså Medietilsynet et tredje brudd på reglene fra VGTV på ett år. Kanalen fikk en advarsel for utydelig identifisering av produktplassering i desember 2022, og en ny advarsel for både manglende og utydelig merking så sent som i juni 2023.
VGTV ryddet fort opp
VGTV skriver til Medietilsynet at den manglende merkingen var en intern glipp, og at episoden skulle vært merket. VGTV mener å ha klare rutiner for merking av produktplassering, men lover å gjennomgå dem nok en gang for å sørge for å forhindre nye brudd.
– Vi velger å gi VGTV en ny advarsel, til tross for at de raskt rettet opp feilen. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Alle kan nominere journalister til menneskerettspris30.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementets menneskerettighetspris for journalister skal igjen deles ut til en eller flere journalister som i særlig grad har satt søkelys på aktuelle menneskerettighetsspørsmål i Norge. Alle kan foreslå kandidater til prisen.
NRK får gebyr etter brudd på sponseregler29.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
NRK får et gebyr på 150 000 kroner fra Medietilsynet etter to brudd på sponsereglene. Regelbruddene skjedde i forbindelse med en dokumentar og en konsert som ble sendt på tv i desember.
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom