Legemiddelindustrien (LMI)

Eksportstrategien: – En gledens dag

Gratulerer til regjeringen for et veldig godt valg av næring som skal bidra til økt eksport fra Norge, sier administrerende direktør i LMI, Leif Rune Skymoen, etter at næringsministeren og helseministeren har lagt frem Norges eksportsatsing på helsenæringen.

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol, LMIs administrerende direktør Leif Rune Skymoen og næringsminister Jan Christian Vestre. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Regjeringen, ved helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol og næringsminister Jan Christian Vestre, la i dag frem sin eksportstrategi for helsenæringen i form av 15 konkrete tiltak.

– Det er mye bra i det vi har fått høre her i dag. Det er gode tiltak for å promotere næringen vår, tiltrekke ytterligere investeringer, og sikre gode rammer for samarbeid. Så en stor takk til alle som har jobba så lenge på alle sider av bordet for å få til dette – jeg vet at det har vært mange års jobb. Og gratulerer til regjeringen for et veldig godt valg av næring, sa Skymoen da han deltok i panelsamtale etter statsrådenes presentasjon av strategien.

Skymoen viste i liket med de fleste andre på scenen i dag til GE Healthcare som eksempelet med stor E. Selskapet, som holder til i Oslo og på Lindesnes, står alene for 2 % av Norges fastlandseksport.

– Helsenæringen er en forskningsdrevet industri, også med svært mange gode gründerselskaper. Vi kan bidra til å spille offentlig sektor god, og selskapene våre har et globalt perspektiv fra dag én. Vi må promotere oss med brask og bram ute i verden, sa LMI-direktøren.

Se hans refleksjoner her

Sammen med LO og NHO har LMI skrevet en kronikk i E24, der de løfter fram bidraget fra helseindustrien – både til eksport og verdiskaping.

Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Eline FeiringKommunikasjonsrådgiver

23 16 15 53 / 480 43 137

eline@lmi.no

Om Legemiddelindustrien (LMI)

Legemiddelindustrien (LMI) er bransjeforeningen for legemiddelindustrien i Norge. Norske og utenlandske legemiddelselskaper som utvikler, produserer, selger eller mar­kedsfører legemidler i Norge kan være medlem av foreningen. LMI skal være den natur­lige bransjeforeningen for både store multinasjonale selskaper og små norske grundersel­skaper som opererer på legemiddel/life science området.

De 60 medlemsbedriftene i LMI har i underkant av 4000 ansatte i Norge og representerer over 80 prosent av legemiddelomsetningen. Det omsettes legemidler i Norge for 18 milliarder kroner.

Foreningen har som formål å ivareta medlemmenes bransjemessige interesser. Gjennom gode rammebetingelser sikrer vi norske pasienter tilgang til viktige medisiner som bidrar til helse og livskvalitet i Norge.

Følg pressemeldinger fra Legemiddelindustrien (LMI)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Legemiddelindustrien (LMI) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Legemiddelindustrien (LMI)