MFU fattet 4 vedtak i 2023 der bruken av SoMe står sentralt.
Tre av sakene ledet til fellelse; Fast Candy, Bakehuset (Oskar Westerlin) og Mint.
Felles for de tre sakene som ledet til fellelse, var bruken av TikTok og konkurranser. Utvalget la til grunn at også barn under 13 år vil se markedsføringsbudskap på TikTok, og at det må tas hensyn til dette ved vurderingen av de virkemidlene som anvendes i markedsføringskampanjen.
Coop Extra hadde en Facebook kampanje vedrørende produktet Red Bull som ble godkjent. Utvalget la til grunn at selve produktet hadde en begrenset appell til barn. Videre vurderte utvalget det slik at selve kampanjen ikke hadde særlig appell til barn. I den forbindelse ble det blant annet lagt vekt på at annonseinnlegg på butikkens Facebookside først og fremst vil treffe den som har en bruker og som følger butikken på Facebook, noe som normalt vil gjelde voksne.
Lenke til vedtakene:
https://mfu.as/vedtak/vedtak-1-2023-fast-candy/
https://mfu.as/vedtak/vedtak-3-2023-oskar-westerlins-trippel-sjoko-bolle-bakehuset-as/
https://mfu.as/vedtak/vedtak-4-2023-godteri-mint-kalbakken/
https://mfu.as/vedtak/vedtak-12-2023-red-bull-i-facebook-kampanje/
Kontakter
Carsten GunnarstorpSekretariatslederMFU - Matvarebransjens faglige utvalg
Tel:+47 411 04 055carsten.gunnarstorp@mfu.asBilder
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom