MFU fattet 4 vedtak i 2023 der bruken av SoMe står sentralt.

Del

Tre av sakene ledet til fellelse; Fast Candy, Bakehuset (Oskar Westerlin) og Mint.

Bakehuset
Bakehuset

Felles for de tre sakene som ledet til fellelse, var bruken av TikTok og konkurranser. Utvalget la til grunn at også barn under 13 år vil se markedsføringsbudskap på TikTok, og at det må tas hensyn til dette ved vurderingen av de virkemidlene som anvendes i markedsføringskampanjen.

Coop Extra hadde en Facebook kampanje vedrørende produktet Red Bull som ble godkjent. Utvalget la til grunn at selve produktet hadde en begrenset appell til barn. Videre vurderte utvalget det slik at selve kampanjen ikke hadde særlig appell til barn. I den forbindelse ble det blant annet lagt vekt på at annonseinnlegg på butikkens Facebookside først og fremst vil treffe den som har en bruker og som følger butikken på Facebook, noe som normalt vil gjelde voksne.

Lenke til vedtakene:

https://mfu.as/vedtak/vedtak-1-2023-fast-candy/

https://mfu.as/vedtak/vedtak-3-2023-oskar-westerlins-trippel-sjoko-bolle-bakehuset-as/

https://mfu.as/vedtak/vedtak-4-2023-godteri-mint-kalbakken/

https://mfu.as/vedtak/vedtak-12-2023-red-bull-i-facebook-kampanje/

Kontakter

Bilder

Mint Kalbakken
Mint Kalbakken
Last ned bilde
Fast Candy
Fast Candy
Last ned bilde
Coop Extra
Coop Extra
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye