FINN jobb: Mindre tilbud og høyere etterspørsel

Jobbmarkedet 2023 bar preg av økonomisk nedkjøling, som hadde stor effekt på jobbmarkedet, også i siste kvartal.

Sammenlignet med samme periode i 2022, var det en nedgang på 12 prosent i antall stillingsutlysninger på FINN jobb i fjerde kvartal 2023.

Færre utlyste stillinger

De viktigste endringene man så på FINN jobb i fjerde kvartal 2023 (oktober til og med desember) var en nedgang i antall stillinger, men økt interesse for disse.

Sammenlignet med samme periode i 2022, var det en nedgang på 12 prosent i antall stillingsutlysninger på FINN. Nedgangen følger trenden for 2023, hvor vi ser at etterspørselen etter arbeidskraft avtar i takt med at økonomien kjøles ned, forteller jobbanalytiker og leder i FINN jobb, Christopher Ringvold.

Høsten 2022 begynte antall utlyste stillinger å falle noe tilbake. Denne trenden holdt seg gjennom hele 2023. Etterspørselen etter arbeidskraft avtok noe gjennom hele 2023, men vi kom ned fra en supersyklus med et eksepsjonelt høyt volum av utlyste stillinger og høyt press i arbeidsmarkedet. Til tross for nedgangen i 2023, er det fortsatt et relativt høyt volum av ledige stillinger på markedsplassen, sier Ringvold.

På tross av færre utlyste stillinger, var det 4 prosent økning i antall kandidater som besøkte stillingsannonsene på FINN jobb. Færre stillinger og flere kandidater i markedet gir flere søknader per stilling og økt konkurranse om hver enkelt jobb.

null

Funn fra FINNs ferske jobbundersøkelse* viser at etter en kort periode med hard kamp om arbeidskraft i 2022, har tallene nå falt under gjennomsnittsnivået for de siste 20 årene og vi går mot en normalisering i arbeidsmarkedet. I 2022 var det mangel på arbeidskraft i mange bransjer, og mange bedrifter har skalert opp virksomheten for å møte en høyere aktivitet. Men, etterspørselen økte mindre enn ventet og dette førte til en nedgang i etterspørselen etter arbeidskraft i 2023.

Bransjespesifikke trender

Når det gjelder endringer i de største bransjene, hadde Helse og omsorg en liten økning i antall stillinger i Q4, noe som reflekterer en konstant etterspørsel i denne sektoren. På den annen side opplevde Bygg og anlegg en betydelig nedgang. Dette er en av bransjene som virkelig merket effekten av renteøkningene i året som gikk.

– Omslaget i økonomien treffer treffer svært ulikt på tvers av bransjer og sektorer. Offentlig sektor går tilbake med 6 prosent, mens privat sektor gikk tilbake med hele 12 prosent dette kvartalet. Av de fem største bransjene er det to bransjer som utvikler seg positivt, mens tre av de fem største bransjene har en nedgang. Størst nedgang ser vi innen Bygg og anlegg, hvor volumet faller hele 20 prosent, forteller Ringvold.

Størst tilbud for helsepersonell

Når det gjelder spesifikke stillingsfunksjoner, så vi nettopp denne trenden. Helsepersonell opplevde en ganske stor økning i antall stillinger, noe som speiler behovet i helse- og omsorgssektoren. Imidlertid var det en nedgang i antall stillinger for håndverkere, ingeniører og i salgssektoren.

null

Den økte aktiviteten blant jobbsøkere, kombinert med en nedgang i antall stillingsutlysninger, indikerer et mer balansert arbeidsmarked. Det var størst kamp om jobbene i Oslo, der stillingsmarkedet gikk aller mest ned i 2023, mens Finnmark og Rogaland er de fylkene som ble minst rammet av nedgang i jobbmarkedet.

null

Hva norske jobbsøkere leter etter av jobb på FINN, forandrer seg ikke i veldig stor grad fra år til år. Likevel, noe som peker seg ut er at det var mindre interesse for offshore-bransjen i siste kvartal i 2023.

null

*Undersøkelsen er gjennomført av Norstat for FINN og Schibsted i desember 2023, utvalget er 2019 personer i hele landet i alder 18-67 år.

Om FINN