SK Vedavåg kåret til beste cuparrangør!

I konkurranse med 42 andre klubber, er Karmøy-klubben utpekt til «Årets arrangør» av KIWI BAMA-CUP i 2023.

SK Vedavåg ble kåret til "Årets arrangør" av KIWI BAMA-CUP 2023 under et arrangement på Ullevaal Stadion. BAMA

– Vi vil gratulere SK Vedavåg med en utrolig godt gjennomført cup. Under arrangementet lykkes de med alt, fra A til Å, forteller juryleder Håkon Andersen, som også er sponsorsjef i BAMA.

– «Årets arrangør» er en pris som henger høyt hos klubbene Det var ingen enkel avgjørelse, for det er mange dyktige arrangører. Men da alt var summert opp sto Vedavåg igjen som den rettferdige vinneren. Alle på Karmøy som har tatt del i cupen, fra klubbledelsen til de frivillige, kan være svært stolte, mener Andersen.

Vinneren ble kåret blant klubbene som arrangerte KIWI BAMA-CUP i 2023. Totalt ble det arrangert 43 cuper, med til sammen nesten 70 000 barn som deltakere. Det er ny deltakerrekord. Cupene arrangeres over hele landet, fra Søgne til Hammerfest, og er den største turneringsserien her til lands.

Og den dyktigste arrangøren av dem alle, var altså SK Vedavåg.

– Vi blir både stolte og rørte. Det er svært mange som legger ned en enorm innsats. Å bli kåret til «Årets arrangør» i konkurranse med så mange andre dyktige cuparrangører, er en flott anerkjennelse, forteller Randi Rauan i SK Vedavåg.

For innsatsen belønnes klubben med en sjekk på 30 000 kr fra KIWI, BAMA og NFF, i tillegg til den gjeve utnevnelsen.

De frivilliges innsats ble tungen på vektskålen

På spørsmål om hva som skilte cupen i Vedavåg fra de andre, er ikke Andersen i tvil:

– I 2023 var ingen bedre på koordinering av de frivillige. Uansett hvor man gikk på anlegget, ble man møtt med smilende frivillige som hadde stålkontroll på arbeidsoppgavene sine. Dugnadsånden på Vedavåg må være blant den beste i landet, roser jurylederen.

Det er en observasjon som Rauan er helt enig i.

– De frivillige gjøre en uvurderlig innsats. «Årets arrangør»-prisen skal deles med absolutt alle som har vært med på å gjøre cupen mulig. De er med på å skape et miljø hvor alle er like viktige, og hvor alle synes det er gøy å delta, forteller Rauan når hun blir spurt om hva som er hemmeligheten bak suksessen.

– Det er idrettsgleden vi skaper for barna som driver oss.

Under cupen deltok omtrent 1500 spillere fordelt på 227 lag. Det å ta imot så mange mennesker, og få logistikken til å flyte, mener Andersen er imponerende. Han ønsker også å berømme cupen for å strekke lengre enn det som er forventet.

– Dette arrangementet er ikke en vanlig fotballturnering. Denne klubben er ekstremt opptatt av hva som skjer før og etter kampene. Her blir spillerne tatt imot med en rekke ulike aktiviteter, i tillegg til det som kommer fra KIWI og BAMA. Vedavåg er et forbilde for alle andre arrangører av KIWI BAMA-CUP, avslutter Andersen.

Fakta om KIWI BAMA-CUP:

KIWI BAMA-CUP er en serie med fotballcuper for barn mellom 6 og 12 år, som arrangeres av Norges Fotballforbund (NFF), KIWI og BAMA. Cupene er en videreføring av konseptet Eat Move Sleep- og Bendit-cup, som har vært arrangert siden 2006.

I 2023 ble det arrangert 43 cuper totalt. Til sammen deltok nesten 70 000 barn. Det er ny deltakerrekord og gjør cupserien til landets største.

Allerede 16. og 17. mars arrangeres neste utgave av KIWI BAMA-CUP i Storhall Karmøy. Og at mange ønsker å være med på arrangementet er det liten tvil om

– Vi har lange ventelister i de fleste klassene. Det er noen få åpne plasser igjen, men for det meste er det helt fullt, forteller Rauan.

Disse klubbene vant pris for innsatsen i 2023:
Årets arrangør – SK Vedavåg
Årets mediapris – IL Solid