Erik Bonesvoll blir utviklingsdirektør i Amedia

Erik Bonesvoll (49) er ansatt som utviklingsdirektør i Amedia. Han kommer fra stillingen som produktdirektør i Schibsted, hvor han har jobbet i 18 år.

Håvard Solheim (t.h.), konserndirektør for data og teknologi, er svært fornøyd med ansettelsen av Erik Bonesvoll som ny utviklingsdirektør. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia

Bonesvoll har lang erfaring fra mediebransjen og har hatt ulike lederroller i Schibsted siden 2006. Rollen som produktdirektør med ansvar for Schibsteds redaksjonelle plattform har han hatt siden 2020.

– Jeg ser frem til å få bidra til at vi leverer tidsriktige teknologiske og kostnadseffektive løsninger som bidrar til å sikre mediemangfoldet. Jeg har grunnleggende tro på skalafordeler. Amedia har mange aviser som er unike, men som har mange av de samme behovene, sier Bonesvoll.

Vil videreutvikle Amedias avisplattform

– Ved at jeg nå vender tilbake til Amedia har ringen sluttet. Min første jobb var som avisbud i Romerikes Blad da den fortsatt hadde ettermiddagsavis, og jeg syklet rundt med aviser etter skoletid, forteller Bonesvoll.

Han legger til at valget av mediebransjen var litt tilfeldig.

– Jeg har alltid vært interessert i nyheter, samfunnsspørsmål og verden rundt meg. Dessuten trives jeg godt med en hektisk hverdag.

Bonesvoll er utdannet sivilingeniør fra Trondheim. Med lang erfaring fra ulike roller i Schibsted-systemet har han opparbeidet seg solid erfaring med alt fra abonnementsplattformer og innlogging, til produktutvikling av lyd, video, personalisering og AI.

I Amedia får Bonesvoll overordnet ansvar for de utviklingsrettede fagmiljøene, og produktansvar for plattformer på tvers av konsernets  publikumsprodukter.

– Den norske medie- og IT-verden er liten, så jeg har god kjennskap til Amedias solide avisplattform og de dyktige ansatte i utviklingsmiljøet. Det blir spennende å lede teamet som skal utvikle den videre, sier Bonesvoll.

– Stødig valg

Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi, er svært tilfreds med ansettelsen av Bonesvoll.

– Amedia er ingenting uten avisene våre. Derfor er vår modell som konsernfellesskap å løse problemer én gang, ett sted, for hundre aviser. Vi lager felles løsninger, som skal ivareta den enkelte avis i et evighetsperspektiv. Med Eriks fagkompetanse og lederegenskaper er han svært godt egnet til denne rollen, sier Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi i Amedia.

Han legger til at Bonesvoll har ledet utviklingsrettede fagmiljøer i mange år.

– Jeg er helt trygg på at han, sammen med resten av laget vårt, vil bidra til at Amedia videreutvikler kompetansemiljøene våre for fremtiden. Han forstår hvordan en kompleks organisasjon som Amedia fungerer, og har over år vist en god evne til å ivareta både de kortsiktige men også langsiktige behovene i vår bransje.

Solheim hadde rollen som utviklingsdirektør frem til mars 2023, da han ble konserndirektør.

Bonesvoll tiltrer stillingen som utviklingsdirektør i Amedia innen 1. mai.

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

kommunikasjon@amedia.no

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia