Åtte personer druknet i januar

Sju menn og én kvinne omkom i drukningsulykker i januar, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk. Det er det høyeste ulykkestallet i denne måneden på mange år.

Illustrasjonsbilde: Redningsskøyta «Inge Steensland» var én av tre redningsskøyter som deltok i søket etter to kajakkpadlere som var savnet utenfor Tromøya i januar. Redningsselskapet

I både 2022 og 2023 druknet fire personer i januar. Vi må helt tilbake til 2008, da ni personer omkom, for å finne flere enn seks drukninger i denne vintermåneden.

– Det har dessverre vært en trist start på året der mange har mistet livet i drukningsulykker. I tillegg har det vært flere hendelser der folk har klart å berge seg selv eller blitt reddet opp av vannet av andre, sier Tanja Krangnes, fagsjef for drukningsforebygging i Redningsselskapet.

Sammensatt ulykkesbilde

Statistisk sett skjer de fleste ulykkene vinterstid fra båt, etter fall fra land og fall gjennom isen. I januar i år er imidlertid ulykkesbildet mer sammensatt når det gjelder hvilke aktiviteter ulykkene skjedde i forbindelse med.

• En kvinne i 20-årene og en mann i 30-årene ble funnet omkommet i sjøen etter en kajakktur utenfor Tromøya i Agder.
  • En mann i 60-årene, som måtte hoppe i sjøen etter at fiskebåten hans grunnstøtte utenfor Stamsund i Lofoten i Nordland, døde senere på sykehus.
  • En mann i 60-årene ble funnet livløs i et innendørs svømmebasseng i Kristiansand i Agder.
  • En mann i slutten av 40-årene falt i sjøen fra en kai i Bergen sentrum i Vestland, og ble funnet omkommet.
  • En mann i 60-årene druknet etter at hjullasteren han ryddet snø med havnet utenfor en kai i Risør i Agder.
  • En mann i 80-årene ble funnet omkommet i sjøen i en småbåthavn i Brønnøysund i Nordland.
  • En mann i 70-årene ble funnet livløs i et vann i Haugesund i Rogaland. Det er foreløpig ikke konkludert med årsak.

Fire av drukningsulykkene i januar skjedde i Agder. To personer druknet i Nordland, mens det var én drukningsulykke i både Rogaland og Vestland.

Se detaljert drukningsstatistikk på rs.no/drukning.

Egensikkerhet og kaldtvannsvett

Redningsselskapet oppfordrer alle som skal ut i båt, på isen eller ferdes langs sjø og vann til å ta forholdsregler og ivareta egen sikkerhet.
– Skal du for eksempel sjekke båten etter uvær eller snøfall, anbefaler vi å bruke flyteplagg og å være flere sammen. Det er glatt mange steder og lett å skli og falle i sjøen, sier Tanja Krangnes i Redningsselskapet.

Når en person faller i kaldt vann, får kroppen kaldtvannssjokk. Personen vil gispe etter luft og hyperventilere, noe som øker faren for drukning. I Norge er vannet kaldt størsteparten av året, og Redningsselskapet har derfor lansert begrepet «kaldtvannsvett» og råd om hva du bør gjøre hvis du faller i kaldt vann.
– Legg deg bakover og flyt med nese og munn over vann til du får kontroll på pusten. Kaldtvannssjokk går over på rundt ett minutt. Rop eller vink etter hjelp, og prøv å komme deg helt eller delvis opp av vannet om det er mulig, sier Tanja Krangnes.

Les mer på rs.no/kaldtvannsvett

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger.
  • Dødsulykker med fritidsbåt som ikke skyldes drukning, er ikke en del av denne statistikken – se Sjøfartsdirektoratet for oversikt over totalt antall dødsulykker fra fritidsbåt.

Redningsselskapet oppfordrer alle til å lære seg kaldtvannsvett i form av fire råd om hva du bør gjøre hvis du faller i kaldt vann.

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne». Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.