KLP Banken justerer rentene

Etter at Norges Bank hevet renten før jul, har KLP Banken gjort noen justeringer i sine rentebetingelser. Laveste boliglånsrente blir 5,3 prosent for førstehjemslån til unge KLP-medlemmer, mens beste innskuddsrente blir 4,55 prosent for plasseringskonto 31 dager for medlemmer. For flertallet av KLPs medlemmer forblir boliglånsrenten uendret.

Direktør personmarked KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann
Direktør personmarked KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann Foto: KLP

Mens styringsrenten har økt fra null til 4,5 prosent de siste årene, har KLP Banken økt lånerentene langt mindre, i gjennomsnitt totalt 3,86 prosentpoeng medregnet denne siste økningen.

Lønner seg å sjekke renten

Til tross for at lånerentene har steget betydelig, er det fortsatt altfor mange som ikke er bevisst hvilke vilkår de har i banken sin.

– Med hyppige rentejusteringer og ulike endringstidspunkter hos bankene, er det ikke lett å orientere seg i markedet. Sjekk derfor både hvilken rente som gjelder i dag, og hva den eventuelt vil bli i fremtiden dersom det er varslet en endring, oppfordrer direktør for personmarkedet i KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann, og legger til at det er mye penger å spare.

Renteøkningene har også medført betydelig bedre betingelser for bankinnskudd, og det blir fort lønnsomt å sjekke at sparepengene står på en konto med gode betingelser. Beste innskuddsrente blir 4,55 prosent nominelt for plasseringskonto 31 dager for KLP-medlemmer.

Åpen prisliste

KLP Banken har helt åpen prisliste. Det betyr at du enkelt kan se hva renten er til enhver tid, og du vil alltid få den renten som gjelder – helt uten å måtte følge med og prute.

– Selv om folk flest klarer å håndtere en dyrere økonomisk hverdag, vet vi at noen har fått det ekstra tøft. For dem som opplever situasjonen spesielt vanskelig, er det viktig å ta kontakt med banken sin. Vi har dyktige fagfolk som kan hjelpe med å finne løsninger som passer best for deg og din situasjon, forklarer Jorunn Ygre Storjohann.

De nye rentene gjelder fra 10. januar 2024 for nye innskuddskontoer, mens nye lån får nye betingelser fra 21. februar 2024. For eksisterende kunder som får renteendring, gjelder nye betingelser fra 10. mars 2024.

Om oss