Apollo

Dette blir de 5 største reisetrendene i 2024

Del

Nøkkelord: Personlig, transformerende, fellesskap - og 80-tallet!

- Nordmenn er blitt solide globetrottere – vi prioriterer reiser høyt, og utforsker stadig nye steder og måter å reise på. Noen av trendene vi tror vi vil se mye av i 2024 har vi lenge sett tendenser til, mens andre overrasker. Det er gøy! Det viser at vi er langt mer eventyrlystne enn vi ofte gir oss selv kredit for, sier Beatriz Rivera, Kommunikasjonssjef i Apollo.  

Basert på egne salgstall og resultater fra en reiseundersøkelse*, er dette reisetrendene Apollo har sterkest tro på i 2024:  

1. Ferien prioriteres 

Etter en måned preget av snøkaos og sibirkulde, er det ikke vanskelig å forstå hvorfor utenlandsferien står så høyt på nordmenns behovspyramide. Til tross for prisøkninger og rentehevinger, viser en undersøkelse* fra  Apollo  at over 4 av 10 planlegger å reise likt som før.  

At ferien forblir en prioritet gjenspeiles også i reisearrangørens egne tall – som så langt i år ligger 15 prosent over samme tid i fjor. Mens Kanariøyene, Egypt og Emiratene troner topplisten for vinteren er det Hellas som utmerker seg som sommerens soleklare vinner. Hele 7 av 10 av Apollos sommerbestillinger så langt går til en gresk øy eller by.  

2. Vi reiser med hjertet 

Selv om vi tviholder på klassiske ferieland, utforsker en stor andel av oss nye og mer uberørte sider ved favorittene i år. Hos Apollo er det nemlig reisemål der masseturismen glimrer med sitt fravær, som har høyest salgsøkning så langt. Har du hørt om øyene Limnos? Tilos? Plakias? Det vil du snart!  

Samtidig øker interessen for autentiske hotellopplevelser. Mondo Local er reisearrangørens hotellkonsept som både vokser raskest og har flest «repeaters». Hit reiser en stor andel av gjestene tilbake år etter år. 

- Majoriteten av oss foretrekker definitivt det personlige og genuine fremfor det kommersielle og internasjonale. Ikke bare løfter det å bo på et lite, familieeid hotell hele ferieopplevelsen fordi du da både smaker, føler og hører hvilket land du besøker – man kommer også nærmere lokalbefolkningen. For mange har det blitt en slags ny definisjon på hytta, sier Rivera.  

3.  Reiser med formål 

En reiseform vi har sett tendenser til over flere år er treningsreiser, men det som en gang var forbeholdt spesielt interesserte er nå blitt en trend blant alle målgrupper. Hos Apollo er det reisearrangørens rendyrkede sportshoteller som troner salgslistene – og bak bestillingene finner vi alt fra familier, vennegrupper og soloreisende til eliteutøvere. 

- Reiser med fokus på trening og velvære har blitt så trendy at det har fått sitt eget kallenavn; tranformational trips. Vi reiser rett og slett med formål om å utvikle oss, trene, dyrke egeninteresser og møte likesinnede – og det har ført til at rekordmange også begir seg ut på reisefot på egenhåndd. På våre treningsreiser med Therese Johaug, er eksempelvis over halvparten av de som reiser soloreisende, sier Rivera.  

Trenden er også blitt et faktum for seniorene, som er mer aktive enn noen gang. Interessen etter aktivitetsfylte ferien er blitt så stor, at Apollo utviklet et reisekonsept tilpasset målgruppen 55 +: Apollo Silver. I tillegg lanserer reisearrangøren i år temabaserte eventuker, med blant annet fokus på fysisk aktivitet og dans! 

4. Én reise, flere reisemål  

Mens 90-tallet for lengst har gjort comeback i motebildet, pryder 80-tallet reisebildet i 2024. Øyhopping er nemlig tilbake for fullt! Etter at Apollo lanserte sine første kombinasjonsreiser har interessen økt så voldsomt at reisearrangøren i år utvider satsingen ytterligere. Bare i Hellas kan nordmenn velge mellom hele 65 ulike kombinasjonsmuligheter – fra øyhopping i Kykladene til to ulike feriebyer på én øy.  

- Kombinasjonsreisene våre kan sees på som en oppgradering av den tradisjonelle øyhoppingen. Du kan velge mellom utallige ulike reisemål, hoteller og reiselengder, samtidig som du bestiller alt på forhånd. Du slipper dermed å bekymre deg over utsolgte ferger eller fulle hoteller midt i høysesong, uten at det går på bekostning av eventyret, forklarer Rivera. 

5. Under samme tak 

En siste trend Apollo har bitt seg merke i, er at stadig flere reiser i flokk. Tidligere har gruppereiser i stor grad vært forbeholdt jubileer og bryllup, men nå tar vi like gjerne med oss både dine, mine og våre utvidede også i sommerferien. Det har ført til en økt etterspørsel etter store leiligheter, hus og ferievillaer – og ikke minst hoteller med et bredt aktivitetstilbud for alle aldre. 

- Det er alt fra storfamilien til flere barnefamilier og vennegrupper som ønsker å ikke bare reise sammen, men bo sammen. Personlig forstår jeg det kjempegodt. Ikke bare skaper det et helt unikt fellesskap, det lønner seg ofte også økonomisk. Reiser man med småbarn er det dessuten ekstra deilig, for da har man en hel landsby tilgjengelig for å avlaste, hjelpe og underholde, smiler Rivera.  

Nøkkelord

Kontakter

Om Apollo

Apollo er en av Nordens ledende reisearrangører med en million reisende i året. Vi arrangerer tradisjonelle pakkereiser, treningsreiser, cruise, storbyferier og fleksible pakkereiser der du selv velger reisemål, reiselengde og hotell.

Sammen med spesialistarrangørene Golf Plaisir, Lime Travel og Xtravel samt treningshotellet Playitas er Apollo en del av gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi jobber aktivt med bærekraftige reiser og har vært Travelife-sertifisert siden 2016. Les mer på www.apollo.no.

Følg pressemeldinger fra Apollo

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apollo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Apollo

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye