Borettslagsprisene falt litt mer enn normalt i fjerde kvartal

Prisen på borettslagsboliger falt 3,1 prosent fra tredje til fjerde kvartal i fjor. Borettslagsprisene var da 0,5 prosent høyere enn på samme tid året før.  Det viser NBBLs kvartalsvise prisstatistikk for borettslagsboliger.

– Borettslagsprisene holdt seg sterkere enn ventet, men det er likevel lavt i historisk sammenheng, sier Hilde Karoline Midsem, sjeføkonom i NBBL. Fotograf: Nadia Frantsen

Prisnedgangen i fjerde kvartal kom etter et fall på 0,8 prosent i tredje kvartal. I fjorårets to siste kvartaler falt borettslagsprisene litt mer enn det som er normalt for perioden. Til tross for nedgangen i andre halvår var likevel boligprisene 0,5 prosent høyere i fjerde kvartal enn på samme tid året før. Det skyldes at boligprisene økte i første halvår.

Som årsgjennomsnitt var prisene på borettslagsboliger 0,9 prosent lavere i 2023 enn i 2022.

Sterkere enn ventet

–  Borettslagsprisene holdt seg sterkere enn ventet i 2023 enn det rente- og inntektsutviklingen skulle tilsi, men året peker seg likevel ut som svakt i historisk sammenheng. Vi må tilbake til 2008 for å finne svakere utvikling i borettslagsprisene i et enkelt år, sier Hilde Midsem, sjeføkonom i NBBL.

Nøkkeltall:

• Gjennomsnittlig totalpris: 3.851.000
  • Endring i totalpris fra Q3/2023: -3,1 prosent
  • Gjennomsnittlig kjøpesum: 3.511.000
  • Endring i totalpris fra Q4/2022: -0,9 prosent
  • Gjennomsnittlig fellesgjeld: 340.000
  • Andel fellesgjeld av totalpris: 9 prosent
  • 1750 omsatte boliger i utvalget

Dokumenter

Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. Vi jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig– og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.