Ren elbilportefølje skal ta Volkswagen til topps igjen

Etter mange år på topp, har Volkswagen mistet plassen som Norges mest kjøpte personbilmerke. Nå tar merket fatt på 2024 med nye priser, utelukkende elbiler i porteføljen og ambisjoner om å ta tilbake førsteplassen. – Vi har Norges beste, elektriske modellportefølje, folkelige priser og et svært kompetent forhandlernett nærme kunder over hele landet. Vi har alle forutsetninger for å ta tilbake førsteplassen, sier Ulf Tore Hekneby.

Volkswagen ID.4

Volkswagen kan se tilbake på en stolt historie i Norge, og feiret i fjor høst 75-årsjubileum for tilstedeværelse i det norske markedet.

Det har blitt mange milepæler gjennom alle disse årene, og Volkswagen er det største merket i den norske bilparken. Dette er en tradisjon som startet med Volkswagen Boble, og som både Volkswagen Golf og Volkswagen Passat har vært sterke bidragsytere til. Felles for de alle, er at modellene har gått foran og preget forskjellige epoker i den norske bilhistorien.

Ny historisk milepæl
Nå skriver Volkswagen personbil historie på ny, når merket går foran og blir helelektrisk. Den siste nye Volkswagen personbilen i Norge med fossilmotor ble bestilt i romjulen i fjor, og fra 1. januar i år er det bare elektriske personbiler Volkswagen Norge selger. Nå kan kundene velge mellom de attraktive personbil-modellene ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 og ID. Buzz hos Volkswagens landsdekkende forhandlerapparat.

- Med ID.-familien har vi Norges beste, elektriske modellportefølje for personbiler, og med vårt brede og svært kompetente forhandlernett er vi til stede over hele landet. Det gjør at kundene får god og riktig oppfølging både når de skal kjøpe bil, og for alt de har behov for til sitt bilhold når de har gjennomført en handel, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direkte for Harald A. Møller AS, og fungerende leder for Volkswagen personbil i Norge.

Større ambisjoner
Volkswagen personbil ble Norges tredje mest kjøpte bilmerke i 2023.

- Vi samler ikke på tredjeplasser. Dette sier vi ikke for å være arrogante, men fordi vi har helt andre ambisjoner for Volkswagen i Norge, hvor det er øverste pallplass som gjelder. Vi innser imidlertid at selv om vi har flotte og attraktive modeller, har vi ikke hatt utstyrsvarianter og priser som har vært folkelige nok for å klatre helt til topps, slik vi tidligere har lyktes med. Derfor har vi tatt grep, sier Hekneby.

Nye innstegsmodeller og utstyrsvarianter
Volkswagen har lansert flere nye utstyrsvarianter for sine modeller, og tatt tilbake kjente navn som «Businessline» og «Highline», som Volkswagen-kundene kjenner fra før.

Volkswagen er leveringsdyktige, og har lansert en ny innstegsmodell av ID.3, hvor du kan få en kompaktbil fra 358.800 kroner. Om kundene tidligere skulle kjøpe en elektrisk familiebil fra Volkswagen, kunne merket frem til nå bare tilby alternativer over 500.000 kroner. Nå starter ID.4 fra 413.600 kroner, og med firehjulsdrift kan kundene kjøpe en ID.4 Pro 4Motion med firehjulstrekk fra 486.000 kroner.

Forvarming av batteri på plass
ID.4 og ID.5 har også fått oppgradert software og forbedrete ytelser, raskere ladehastighet for 4Motion-modellene og mulighet for forvarming av batteriet. Dette er en betydelig oppgradering i vinterlandet Norge, og noe som er etterspurt blant elbil-kundene.

Alle disse oppgraderingene er sammen med nye utstyrsvarianter i sum med på å gjøre modellene enda mer konkurransedyktige.

- Til stede i en mye større del av markedet
- Med flere utstyrsvarianter er vi nå til stede i en mye større del av markedet enn tidligere, og har nå en bil som passer nærmest uansett hvilken prisklasse kundene skal handle i. En mer folkelig lineup passer ekstra godt i disse tider hvor økonomien er blitt tøffere for alle. Dermed er veien kortere for mange til å bytte ut en brukt fossilbil med en ny og sikrere elbil, som har lavere driftskostnader og er mer miljøvennlig, sier Hekneby.

Volkswagen-importøren Harald A. Møller har lansert et nytt elbilmål, nå som 2025-målet snart skal kunne hukes av. Etter 2025 skal alle nye personbiler som selges i Norge være fullelektriske, og Harald A. Møller mener at neste mål må handle om å fase fossile biler ut av den norske bilparken. Nå er bare rundt hver fjerde bil på norske veier en elbil.

- Vi går foran med Volkswagen ved å gjøre personbilen til en del av løsningen, og håper å bidra til at vi når 2025-målet, og kanskje enda viktigere at vi opprettholder en rask takt i teknologiskiftet. Vi mener minst 80 prosent av den norske bilparken bør være fullelektrisk innen 2035, avslutter Hekneby.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS
Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.7

Volkswagen personbil - fullelektrisk i 2024

Volkswagen har biler i ulike størrelser for ulike behov, med et vidt spekter av egenskaper. Ser du Volkswagen-logoen vår på veggen, vet du at du møter ekspertisen du trenger – uansett hvor du er i verden. Volkswagen markerte nylig sitt 75-årsjubileum i det norske markedet. Volkswagens dedikerte og kompetente forhandlerapparat dekker hele landet, og representerer en stor trygghet for kundene våre.

Bærekraftig ressursbruk og utfasing av fossile energikilder er blant de største utfordringene i vår tid. Volkswagen skal være en pådriver for at verden når målene i Paris-avtalen. Derfor skal vi fortsette å kutte utslippene ved våre fabrikker, og hos våre underleverandører. I det norske nybilmarkedet ble Volkswagen personbil et fullelektrisk merke allerede fra 1. januar 2024.