Når juletreet blir et irritasjonsmoment

Snart bæres tusenvis av brune og glisne juletrær gjennom fellesarealene i borettslag og sameier. Over hele landet blir gamle juletrær eller restene etter dem til frustrasjon og irritasjon.

Line Bjerkek, advokat i NBBL, oppfordrer beboere til å rydde opp etter seg dersom juletreet drysser barnåler over fellesområdene. Foto: Nadia Frantsen

Det brune, glisne juletreet må gjennom fellesarealet i borettslag og sameier for å kastes, og igjen ligger ofte et hav av barnåler.

– Hvis juletreet ditt drysser barnåler i oppgangen eller korridoren på vei ut, skal du rydde opp etter deg. Alle beboere har et ansvar for å bruke fellesarealene uten at det påfører andre beboere ulemper. Dette gjelder selv om borettslaget eller sameiet har engasjert et firma til å ta trappevasken, sier Line Bjerkek, advokat i NBBL.

Ikke gjør dette

Å kaste juletreet over rekkverket på balkong eller svalgang er ikke et alternativ, forteller Bjerkek.

– Utearealene er en del av fellesarealet. Dersom du kastet treet over rekkverket forsøpler du, og du risikerer også å treffe noen. Treet skal bæres ut, råder Bjerkek.

Kastes på anviste plasser

Juletreet skal ikke ende sin reise i sameiets eller borettslagets søppelkasser. Trær er hageavfall som skal leveres til gjenvinning på nærmere anvist sted i kommunen. Noen kommuner organiserer felles innhenting av juletrær på oppsamlingssteder rundt omkring i byen. Du kan kaste juletreet ditt der, men du må frakte det dit selv.

– Det er lurt at styret går ut med informasjon om søppelhåndtering av juletrær i god tid, og minner om hvilke regler som gjelder og hvor treet skal kastes. Borettslag og sameier kan også etablere en løsning for felles henting av gamle juletrær. Det kan være hensiktsmessig i større boligselskap hvor det er mange trær som skal kastes. Det er en fin måte å unngå at gamle juletrær ender sin reise i fellesarealer eller kjeller/søppelrom, sier Bjerkek.

Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. Vi jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig– og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.