Nye Troms i strategisk partnerskap med Amedia

Lokalavisa Nye Troms i Målselv inngår avtale om strategisk partnerskap med Amedia.  – Vi ser fram til å komme i gang med dette samarbeidet. Nye Troms er en god og spennende lokalavis for innbyggerne i Bardu, Målselv og Balsfjord, sier direktør for samarbeid og partnerskap i Amedia, Pål Eskås.

– Partneravtalen med Amedia gir avisa en trygghet inn i framtida, sier daglig leder Gry Thorsteinsen og ansvarlig redaktør Martin Kristiansen i Nye Troms.

– Nye Troms som en del av vårt fellesskap vil styrke vår samlede posisjon både i Troms og i hele Nord-Norge. Vi skal bidra med systemer, metodikk og erfaring i samspill med de dyktige medarbeiderne i avisa, forteller Eskås.

Trygghet for framtida

– Partneravtalen gir avisa en trygghet inn i framtida, forteller daglig leder i Nye Troms, Gry Thorsteinsen.

– For oss er det viktig at vi nå blir en del av et stort mediefellesskap som har gode og pålitelige systemer for avisdrift, forklarer hun.

– For Nye Troms er partnerskapsavtalen viktig for å sikre avisen digitale inntekter. Først og fremst på annonser, men også gjennom økt opplag og flere abonnenter, forteller ansvarlig redaktør Martin Kristiansen.

– Med denne avtalen får vi tilgang både på kompetanse og teknologi for digitalannonsering. For en liten og uavhengig avis som oss, er det også viktig å komme med i en teknisk samkjøring som gir oss tilgang på den digitale annonsestrømmen. Våre egne løsninger har over tid vist seg å ikke strekke til, forklarer Kristiansen.

Nye Troms har et opplag på vel 3.600. I tillegg til en løpende oppdatert nettavis kommer den ut på papir tre ganger i uka.

Selv om Nye Troms har hatt en fin opplagsøkning det siste halvannet året, er Kristiansen klar på at de må styrke det redaksjonelle produktet for å fortsette økningen.

– +ALT og Direktesport er to produkter som vil styrke oss i konkurransen med andre aviser i vårt dekningsområde. Det vil også øke verdien på abonnementet for våre lesere. Nye Troms har alltid vært god på lokalsport og nå får våre lesere også tilgang på direktesendte fotball- og håndballkamper, og mye annen topp- og breddeidrett. Det tror jeg de vil sette pris på, sier Kristiansen.

Avtalen om strategisk samarbeid med Amedia innebærer at Nye Troms vil få samme tilknytning til Amedia som aviser med tilsvarende avtaler. Blant dem er Namdalsavisa, Bladet Vesterålen, Hamar Arbeiderblad og Avisa Hordaland. Når Nye Troms nå blir en en av Amedia-fellesskapet, får konsernet 20 partneraviser i tillegg til mer enn hundre egne avistitler over hele landet.

Trygg drift av tekniske løsninger

Samarbeidet vil omfatte flere områder av avisdriften som redaksjonelle systemer, salg/marked, abonnement/opplag og tekniske løsninger. Nye Troms vil inngå i Amedias totalabonnement +Alt, som gir abonnentene av tjenesten tilgang til alt innhold i mer enn hundre lokalaviser over hele landet.

– Nye Troms er uavhengig og lokalt eid av mer enn 500 aksjonærer. Det blir vi også i framtida, understreker Kristiansen.

– Men vi ser også at det blir stadig vanskeligere og dyrere å drifte tekniske løsninger alene. Med AID vil vi få en enklere innlogging til nettavisen vår. Det vil forenkle nyhetshverdagen for abonnentene våre. I tillegg er det flere sikkerhetstrusler på IT-siden enn tidligere. Dette er et kostbart område å holde seg oppdatert på og å ligge i forkant av utviklingen for en liten bedrift. Med partneravtalen får vi løsninger som er blant de beste i landet på IT-sikkerhet for mediebedrifter, sier Kristiansen.

– I Amedia har vi bred erfaring med utvikling av og samarbeid med tilsvarende aviser, både de vi eier og avisene vi har strategiske samarbeidsavtaler med. Nå gleder vi oss til å komme i gang med det konkrete arbeidet sammen med Nye Troms. Dette blir et partnerskap som kommer til å få positiv betydning både for avisa og Amedia som fellesskap, sier Pål Eskås

Ansvarlig redaktør i Nye Troms Martin Kristiansen
Telefon: 480 58 645 Epost: martin@nye-troms.no

Daglig leder i Nye Troms Gry Thorsteinsen
Telefon: 917 25 671 Epost: gry@nye-troms.no

Direktør for samarbeid og partnerskap i Amedia, Pål Eskås
Telefon 901 50 027 Epost: pal.eskas@amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia