Zelenskyj takket Stortinget

Volodymyr Zelenskyj takket for den langvarige støtten til Ukraina da han talte til stortingsrepresentantene og regjeringsmedlemmene i stortingssalen i dag.

Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, talte til stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmene i stortingssalen onsdag ettermiddag. Foto: Stortinget.

Bare tre ganger etter annen verdenskrig har utenlandske gjester fått tale til stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer i stortingssalen. Første gang var Winston Churchill i 1948, mens siste gang var da Zelenskyj selv talte via videolink i fjor. I dag talte han igjen.

– Takk for deres store støtte

– Du nevnte at Churchill var her i 1948, så da vil vi også vinne, sa Zelenskyj til applaus fra stortingssalen etter innledningen til stortingspresident Masud Gharahkhani.

– Takk for deres store støtte til vårt folk, vårt land, våre menn og kvinner og våre barn. De er så sterke fordi vi har så sterke venner, sa Zelenskyj videre.

Under besøket på Stortinget hadde han også møter med både stortingspresident Masud Gharahkhani og de parlamentariske lederne på Stortinget.

– Demokratiske land må stå sammen

– Det var sterkt å være i stortingssalen under talen i dag, og en stor ære å motta president Zelenskyj i Stortinget. At han besøker Norge er et tegn på det nære forholdet mellom våre to land, og det viser at vi står sammen om våre felles demokratiske verdier. Det er utrolig viktig at vi fortsetter å støtte Ukraina selv om krigen nå drar ut i tid. Dette viste vi i stortingssalen i dag, sier stortingspresident Masud Gharahkhani.

I talen i stortingssalen la Gharahkhani vekt på at demokratiske land må stå sammen.

– Krigen som dere utkjemper i Ukraina, handler ikke bare om deres eget lands fremtid. Det handler om demokratiets fremtid i Europa. Vi må ikke slutte å støtte dere i deres kamp, sa Gharahkhani.

Bilder fra besøket kan lastes ned fra Stortingets Flickr-konto. Det er fri bruk mot kreditering.

Pressevakt(Vennligst ring, ikke send sms.)

Pressevakt for presidentskap, direktør og øvrig administrativ ledelse er bemannet på telefon kl. 09.00–15.00 på hverdager. E-post leses hverdager 07.30–16.30.

Tel:+47 920 10 681presse@stortinget.no

Ukrainas president, Volodymyr Zelenskyj, talte til stortingsrepresentantene og regjeringsmedlemmene i stortingssalen onsdag ettermiddag.

Om oss