Denne uka i FN: Menneskerettigheter er en kamp. Å gi opp er ikke et alternativ

DENNE UKA I FN: Hver mandag ettermiddag gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.

For å markere Menneskerettighetsdagen samlet FN-sambandet en rekke politikere og FN-representanter på Stortinget mandag 11. desember. Fra venstre: Catharina Bu (generalsekretær i FN-sambandet), Guri Melby (stortingsrepresentant og leder for Venstre), Maria Greenberg Bergheim (generalsekretær i UNICEF), Silje Hjemdal (stortingsrepresentant for FrP), Dag-Inge Ulstein (stortingsrepresentant for KrF), Ine Marie Eriksen Søreide (leder for utenriks- og forsvarskomiteen, Høyre), Rigmor Aasrud (Arbeiderpartiets parlamentariske leder på Stortinget), Åsmund Aukrust (første nestleder for utenriks- og forsvarskomiteen, Arbeiderpartiet), Erna Solberg (stortingsrepresentant og leder for Høyre), Arvinn Gadgil (direktør for UNDP Oslo Governance Centre), Ingjerd Schie Schou (stortingsrepresentant for Høyre), og Harald Thørud (teamleder for det nordiske UNDP-kontoret). Foto: FN-sambandet.

Menneskerettigheter er en kamp. Å gi opp er ikke et alternativ

10. desember var menneskerettighetsdagen. Er den noe vits å markere? Les saken på fn.no.

Fred og sikkerhet

null
— Midt under de konstante bombeangrepene i alle deler av Gaza og uten ly eller det man trenger for å overleve, forventer jeg at den offentlige ordenen snart vil bryte fullstendig sammen, understreker FN-sjefen i et brev til Sikkerhetsrådet der han ber om umiddelbar handling. Foto: UNRWA/Ashraf Amra.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

I desember har Ecuador presidentskapet i Sikkerhetsrådet. Månedens arbeidsprogram finner du her. I januar tar Frankrike over presidentskapet.

Mandag: Sikkerhetsrådet skal, etter planen, samles i en orientering om situasjonen i Den demokratiske republikken Kongo (DR Kongo), etterfulgt av konsultasjoner. Spesialrepresentant for FNs generalsekretær og leder av FNs stabiliseringsoppdrag i landet (MONUSCO), Bintou Keita, og en representant fra sivilsamfunnet forventes å orientere. Lederen for DR Kongos sanksjonskomité, ambassadør Michel Xavier Biang (fra Gabon), vil gi en oppdatering om komiteens arbeid. Også på mandag skal Rådet holde en orientering under agendapunktet «Trusler mot internasjonal fred og sikkerhet» med søkelys på vestlige våpenoverføringer til Ukraina, etterspurt av Russland. Nestlederen for representanten for nedrustningssaker, Adedeji Ebo, og en representant fra sivilsamfunnet forventes å orientere.

Tirsdag: Sikkerhetsrådet skal holde sin årlige debatt om Den internasjonale gjenværende mekanismen for straffedomstoler (International Residual Mechanism for Criminal Tribunals, IRMCT). IRMCTs president, dommer Graciela Gatti Santana, og aktor Serge Brammertz, er de forventede brieferne. Også på tirsdag vil Rådet holde sin kvartalsvise orientering om Sudans sanksjonskomité, der komitélederen, ambassadør Harold Adlai Agyeman (fra Ghana), vil brife Rådet om komiteens arbeid. I samme sesjon vil en orientering om Haitis sanksjonskomité holdes, der ambassadør Michel Xavier Biang (fra Gabon) er den forventede brieferen. FNs undergeneralsekretær for fredsoperasjoner, Jean-Pierre Lacroix, vil deretter orientere Rådsmedlemmer om arbeidet til FNs fredsbevarende styrke på Golanhøydene, i lukkede konsultasjoner.

Onsdag: Sikkerhetsrådet skal holde konsultasjoner om Jemen. FNs spesialutsending for Jemen, Hans Grundberg, en OCHA-leder, og lederen av FNs oppdrag for å støtte Hodeidah-avtalen (UNMHA), generalmajor Michael Beary, er de planlagte brieferne. På ettermiddagen er en orientering om FNs regionale kontor for Sentral-Afrika (UNOCA) og implementeringen av FNs regionale strategi for å bekjempe Lord’s Resistance Army (LRA) planlagt, etterfulgt av konsultasjoner. Spesialrepresentant og leder for UNOCA, Abdou Abarry forventes å orientere.

Torsdag: Rådet skal, etter planen, stemme over et utkast til en resolusjon som fornyer mandatet til overvåkingsteamet som bistår Afghanistans sanksjonskomité. Etter det skal Rådet holde en orientering om FNs oppdrag i Sør-Sudan (UNMISS) og sanksjonskomitéen for landet, etterfulgt av konsultasjoner. Spesialrepresentant og leder for UNMISS, Nicholas Haysom, vil orientere om oppdragets aktiviteter, mens ambassadør Michel Xavier Biang (fra Gabon), lederen av Sør-Sudans sanksjonskomité, forventes å orientere om komiteens arbeid. De avtroppende lederne av Rådets underorganer forventes å gi en orientering om sine erfaringer på torsdag ettermiddag.

Fredag: Sikkerhetsrådet vil holde en åpen debatt om håndvåpen, der generalsekretærens toårige rapport om håndskytevåpen mottatt vil bli diskutert. De forventede brieferne er FNs representant for nedrustningssaker, Izumi Nakamitsu, underdirektør i FNs institutt for nedrustningsforskning (UNIDIR), Cécile Aptel, og Folade Mutota, administrerende direktør for Women's Institute for Alternative Development (WINAD) – en kvinneorganisasjon som har som mål å heve kapasiteten og den sosiale bevisstheten til kvinner og jenter til å lede sosial mobilisering i Trinidad og Tobago.

Ellers denne uken kan Generalforsamlingen gjenoppta sin tiende nødssesjon (Emergency Special Session, eller ESS) om «Ulovlige israelske handlinger i det okkuperte Øst-Jerusalem og resten av Det okkuperte palestinske territoriet», selv om dette ikke er bekreftet. I forrige uke klarte ikke Sikkerhetsrådet å vedta et utkast til en resolusjon om situasjonen i Gaza, fremmet av De forente arabiske emirater, på grunn av et veto fra USA. Generalforsamlingens resolusjon A/RES/76/262 fastsetter at «presidenten for Generalforsamlingen skal innkalle til et formelt møte i Forsamlingen innen ti virkedager etter ett eller flere faste medlemmer i Sikkerhetsrådet har lagt ned veto, for å holde en debatt om situasjonen med hensyn til hvilken vetorett ble gitt, forutsatt at Forsamlingen ikke møtes i en hastespesiellsesjon om den samme situasjonen.»

På mandag, på initiativ fra De forente arabiske emirater, vil et uformelt besøk finne sted av flere nåværende og påkommende Sikkerhetsrådsmedlemmer til Rafah-overgangen som forbinder Gaza med Egypt. Det forventes også at Rådet vil fortsette å følge nøye med på situasjonen i Gaza og Israel og kan velge å holde et møte – avhengig av utviklingen. De kan også fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon foreslått av Emiratene om oppskalering og overvåking av humanitær bistand til Gaza.

Medlemmene forventes å fortsette å forhandle om et utkast til en rammeresolusjon om finansiering av AUs fredsoperasjoner (AUPSOs), som ble foreslått av A3-medlemmene (Gabon, Ghana og Mosambik).

Medlemmene kan også begynne å forhandle om et utkast til en resolusjon om den uavhengige vurderingen av Afghanistan.

Gaza-krisen: — Nok er nok, sier FN-sjefen og ber Sikkerhetsrådet om å ta grep

Generalsekretæren, i et sjeldent brukt «sjakktrekk», ber Sikkerhetsrådet om å avverge en humanitær katastrofe, og forene seg i en oppfordring om våpenhvile mellom Israel og palestinske militante. Les saken på fn.no.

Utenriksministerens uttalelse om Sikkerhetsrådets avstemning om våpenhvile i Gaza

Det er tragisk at Sikkerhetsrådet ikke klarer å bli enige om en humanitær våpenhvile, sier utenriksminister Espen Barth Eide. Les saken på regjeringens sider.

Gaza-krisen: USA legger ned veto mot resolusjon som ber om «umiddelbar humanitær våpenhvile». Les saken på UN News.

Norge øker støtten til «glemte kriser»

— FN sitt nødhjelpsfond redder liv og lindrer nød, også i glemte humanitære kriser, sier utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim. Norge gir nå et ekstrabidrag på 55 millioner kroner til nødhjelpsfondet. Les saken på regjeringens sider.

Vellykket fredsmeklingskonferanse i Oman. Les saken på regjeringens sider.

Afrikanske kvinner i frontlinjen av fredsbevarende arbeid i Midtøsten. Les saken på UN News.

Menneskerettigheter

null
Kvinner i Ecuador markerer 16 dagers-kampanjen. Å bryte tabuet og spre kunnskap om kjønnsbasert vold er et viktig steg i kampen mot vold mot kvinner. Foto: UN Women.

Kvinner som bryter stillheten – hva kan du gjøre for å bidra til å avskaffe vold mot kvinner?

Kjønnsbasert vold er et alvorlig og verdensomspennende problem. Det angår absolutt alle, og er derfor noe alle kan hjelpe til å forhindre. Her finner du virkningsfulle tiltak som du kan bruke i livet ditt, for å bidra i kampen mot vold mot kvinner. Les saken på fn.no.

NIM lanserer krafttak for menneskerettigheter i kommunene. Les saken på NIMs sider.

Arbeidsliv

null
Sammen med LO og NHO styrker Norge nå samarbeidet for anstendig arbeid internasjonalt, i utvalgte land som Colombia, Ghana, Tunisia og Vietnam. — Arbeidstakeres rettigheter er viktig i arbeidet vi gjør for å fremme menneskerettighetene. Her er trepartssamarbeidet helt sentralt, sier utenriksminister Espen Barth Eide. Foto: ILO/M. Crozet.

Nytt samarbeid styrker anstendig arbeid internasjonalt

LO og NHO inngår en ny felles avtale for å fremme agendaen for anstendig arbeid internasjonalt. Prosjektet bidrar til å styrke innsatsen innen sosial dialog og arbeidstakerrettigheter, i tråd med Hurdalsplattformen. Avtalen ble signert 4. desember. Les saken på regjeringens sider.

ILO: Nye konklusjoner og anbefalinger legger til rette for anstendig arbeid i innlandsvassdrag. Les saken på ILOs sider.

Matsikkerhet

null
WFPs vanskelige beslutning om å stoppe matdistribusjonene i noen områder av Jemen, tatt i samråd med givere, kommer etter nesten ett år med forhandlinger, hvor det ikke ble oppnådd enighet om å redusere antall personer som får mathjelp fra 9,5 millioner til 6,5 millioner. Foto: UNOCHA/Giles Clarke.

Jemen: WFP stopper matdistribusjonene i nordlige områder

Verdens matvareprogram (WFP) har kunngjort en pause i mathjelp i områdene under de Sanaa-baserte myndighetenes kontroll, på grunn av begrenset finansiering og fravær av en avtale med myndighetene om et mindre program som fordeler tilgjengelige ressurser til de familiene som trenger det mest. Les saken på WFPs sider.

Gaza-krisen: Halvparten av Gazas befolkning sulter, advarer FN. Les saken på BBC News.

Gaza-krisen: WFP-ambassadør Abel «The Weeknd» Tesfaye gir fire millioner måltider for å støtte den humanitære nødhjelpen. Les saken på WFPs sider.

Irak: Norge og FAO går sammen for å støtte landsbykvinner rammet av klimaendringer. Les saken på ReliefWeb.

Dette er finalistene til utmerkelsene for sunnere kosthold. Les saken på regjeringens sider.

Helse

null
Globalt lider omtrent én av 13 personer av korsryggsmerter, ifølge WHO. Foto: Inge Poelman/Unsplash.

Ryggsmerter: Hva virker best?

FNs verdenshelseorganisasjon (WHO) har lansert sine første retningslinjer for å håndtere kroniske korsryggsmerter – den ledende årsaken til nedsatt funksjonsevne over hele verden, og som påvirker hele én av 13 av oss. Les saken på UN News.

Gaza-krisen: WHO vedtar en resolusjon om tilgang til livreddende hjelp. Les saken på UN News.

Gjesteinnlegg: Kampen mot aids kan vinnes

Norge kan bidra til å stoppe den globale aids-pandemien ved å støtte lokalsamfunnene i frontlinjen, skriver Hege Wagan, landdirektør for UNAIDS i Angola. Les saken på fn.no.

WHO oppfordrer land til å øke avgiftene på alkohol og søte drikker. Les saken på WHOs sider.

Globale partnere lover 777 millioner dollar for å bekjempe forsømte tropiske sykdommer. Les saken på WHOs sider.

Klima og miljø

null
WMO har trykket på en stor rød alarmknapp: polarområder og høye fjell er i trøbbel. Foto: WMO/Sergiu Olteanu.

WMO: Hyppigheten og virkning av klimaendringer økte drastisk i 2011-2020

Klimaendringer økte i en urovekkende hastighet mellom 2011 og 2020 – det varmeste tiåret noensinne registrert. Økende mengder av klimagasser drev rekordhøye temperaturer på land og i havet og førte til mer issmelting og havnivåstigning. Les saken på fn.no.

Norge øker støtten til UNESCOs havkommisjon. Les saken på UNESCOs sider.

COP28 handler om tiltak, ikke politikk, «posisjonering eller poengscoring», understreker FNs klimasjef. Les saken på UN News.

COP28: 100 000 har tatt turen, slår deltakerrekorden. Les saken på UNRICs sider.

COP28: Vitenskapen er klar: —Vi må fase ut fossilt brensel, sier Guterres. Les saken på UNRICs sider.

Norge og Japan styrker samarbeidet for det grønne skiftet. Les saken på regjeringens sider.

Utvikling

null
En fersk UNICEF-rapport viser en kraftig økning i barnefattigdom i Norge og i andre rike land siden 2014. Foto: Luke Pennystan/Unsplash.

UNICEF: Ett av fem barn i verdens rikeste land lever i fattigdom

Norge er blant «verstingene» blant land med barnefattigdomsvekst. Les saken på fn.no.

Bærekraftsmålene: Vil Norge nå målene før 2030? Les saken på SSBs sider.

IOM/UNHCR: Beskytt dem som krysser den dødelige Darién-jungelen. Les saken på UN News.

Andel av BNI som går til bistand: Utenriksministerens svar på spørsmål fra Dag-Inge Ulstein. Les saken på regjeringens sider.

Bistand til Rwanda: Utviklingsministerens svar på et spørsmål fra Christian Tybring-Gjedde. Les saken på regjeringens sider.

FN-sambandet mener

null
Generalsekretær i FN-sambandet, Catharina Bu er bekymret etter at «FN-posten» i statsbudsjettet kuttes med 10 prosent. Foto: Magent fotobyrå/Knut Neerland.

Statsbudsjettet: FN-sambandet frykter nedbemanning etter budsjettkutt

«FN-posten» i statsbudsjettet reduseres med 10 prosent. FN-sambandet er redd de må redusere aktiviteten om UD kutter finansieringen deres. Les saken på fn.no.

Merk deg! Kommende arrangementer

30. november12. desember: FNs klimatoppmøte (COP28) i Dubai. Les mer her.

4.–14. desember: Den 22. sesjonen av forsamlingen av statsparter til Roma-vedtektene (ASP22). Les mer her.

11. desember: Lansering av OCHAs globale humanitære oversikt for 2024. Les mer her.

11. desember: Arrangement om Israel-Palestina krigen og dens konsekvens for folkeretten, arrangert av Det norske senteret for menneskerettigheter. Les mer her.

11.–15. desember: Den 10. sesjonen av Konferansen mellom partene i FNs konvensjon mot korrupsjon (COSP). Les mer her.

12. desember: Lanseringsseminar om ytringsfrihet og generativ kunstig intelligens, arrangert av NIM. Les mer her.

12. desember: Frokostmøte i regi av Kirkens Nødhjelp og ForUM om internasjonale skattespørsmål. Statssekretær Bjørg Sandkjær deltar. Les mer her.

13.15. desember: Det globale flyktningforumet. Statssekretær Andreas Motzfeldt Kravik deltar onsdag 13. desember. Les mer her.

14.15. desember: Giverkonferanse for Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD). Statssekretær Bjørg Sandkjær skal holde et digitalt innlegg fredag 15. desember. Les mer her.

Fra FN-kalenderen:

Om oss