FINN.no

Bruktbilåret 2023

Del

Året som har gått har vært et spesielt år for bruktbilmarkedet. Elbil-salget har gått tregere, tilbudet har vært stort og prisene har sunket. 

Det har vært kjøpers marked på bruktbilmarkedetpå FINN i år, med stort utvalg og billigere priser.
Det har vært kjøpers marked på bruktbilmarkedetpå FINN i år, med stort utvalg og billigere priser. Getty Images

Utviklingen for drivlinjene

Bruktbilmarkedet i 2023 opprettholder sitt volum fra det foregående året, men vi ser at det er endringer i bilkjøpernes preferanser. Vi velger rimeligere og eldre bruktbiler i år, antageligvis fordi vi ønsker å unngå større lån i en presset økonomisk situasjon. Årets bruktbilmarked på FINN har også vært preget av et omfattende utvalg, hovedsakelig på grunn av en lavere fart i salget av elbiler sammenlignet med tidligere, forteller bilekspert i FINN, Terje Dahlgren.

Vi ser nå mot slutten av året økning i etterspørselen etter brukte elbiler, samtidig som lagerbeholdningen av disse synker. Diesel- og bensindrevne biler dominerer fortsatt salget på bruktbilmarkedet og faktisk ser vi en oppgang i salget av biler med fossilt drivstoff nå. Dieselbiler har gjennom flere tiår vært Norges mest omsatte drivlinje, og denne trenden fortsetter, sier Dahlgren. 

Siden det knapt kommer nye diesel- og bensinbiler til markedet, holder prisene seg utrolig godt på, og det er disse bilene som selges raskest. For øyeblikket er det nærmere 60 000 bruktbiler tilgjengelige på FINN, hvorav omtrent 12 000 er elbiler, like mange er bensindrevne, mens rundt 21 000 er dieselbiler.

null
Terje Dahlgren, bilekspert i FINN.no.

Eldre biler er mest attraktive

Vi ser også at etterspørselen har endret seg når det kommer til nye og eldre biler og at eldre biler selges mye raskere enn nye. Lenge var det store og dyre elbiler som kom på nybil-markedet og med fordelaktige avgiftsordninger gikk mange til anskaffelse av disse bilene. Den økonomiske situasjonen har endret seg for mange nordmenn dette året, og det gjenspeiles på bruktbilmarkedet.

- Mange velger å selge dyre biler i år, og på grunn av det økte tilbudet av disse på bruktbilmarkedet har prisene sunket på en del av modellene. Ved årets slutt er etterspørselen etter dyre modeller stabil, tilgangen på slike biler på markedet er redusert og det går nå raskere å selge disse bilene, forteller bileksperten.

På starten av året tok det i gjennomsnitt 27 dager å selge en bil som er eldre enn fem år, mens det nå ved årets slutt tar kun 20 dager. Det er dieselbiler som har den raskeste omsetningen. Når det gjelder nyere biler som er yngre enn fem år, tar det nå 35 dager å selge dem og de dyreste bilene tar lengst tid å selge. Tidligere i år var det utfordrende å selge brukte elbiler da snittiden på salg var på 46 dager, men nå går det raskere med en gjennomsnittlig salgstid på 31 dager. 

Selv om det fortsatt er bensin- og dieselbiler som dominerer bruktbilmarkedet med hele 78 prosent på FINN, er det verdt å merke seg at fem av de ti mest solgte bruktbilene i år er elbiler. 

- Merkelojaliteten er fremdeles tilstedeværende, men prisene er i større grad blitt utslagsgivende. Det vises tydelig på oversikten over mest solgte bruktbiler dette året der Nissan Leaf har etablert seg som den mest ettertraktede brukte elbilen i Norge, med en konkurransedyktig pris, sier Dahlgren.

Mest solgte modeller på bruktbilmarkedet på FINN i 2023

  1. Nissan Leaf - elbil

  2. Volkswagen Golf - elbil

  3. Tesla Model 3 - elbil

  4. Volkswagen Transporter - diesel

  5. Audi e-tron - elbil

  6. BMW 5-serie - diesel

  7. Mitsubishi Outlander - hybrid

  8. Volkswagen Golf - diesel

  9. BMW i3 - elbil

  10. Toyota RAV4 - hybrid

Fra kjøpers til selgers marked

I 2024 forventer vi at bruktmarkedet vil fortsette i samme tempo. Imidlertid vil stramme varelagre og økende etterspørsel bidra til å presse prisene på brukte biler oppover, ifølge bilekspert Dahlgren.

- I år har vi hatt en situasjon hvor det har vært kjøpers marked, men dette er i ferd med å snu nå. Det kan se ut som at rentetoppen er nådd og dette gir en mer forutsigbar økonomi for de fleste og hypotesen er derfor at dyrere bruktbiler blir mer attraktive neste år. Markedet for elbiler kommer til å stabilisere seg, og hvis etterspørselen etter diesel og bensinbiler fortsetter i samme tempo må forhandlerne intensivere importen av disse, avslutter Dahlgren.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Terje Dahlgren, bilekspert i FINN.no.
Terje Dahlgren, bilekspert i FINN.no.
Last ned bilde

Om FINN

Vi er der for deg når du skal selge boligen din, når du er på jakt etter en pent brukt sofa, når du er moden for et karriereskift, hvis du finner ut at du vil bytte bil, reise på ferie eller leie hytte til påsken; vi er der for de fleste anledninger. 

FINN er Norges største markedsplass, og skal du kjøpe eller selge, stort eller smått, så er FINN stedet. 

Vil du vite mer om menneskene bak produktet FINN, og litt om hva vi driver med, så besøk oss gjerne på vår inspirasjons- og innholdsside FINNspirasjon, eller på Jobbifinn.finn.no.

Har du spørsmål om data, tall eller innsikt fra FINN? Send en henvendelse til presse@finn.no (i helger og ferier er det dessverre ikke sikkert vi rekker å besvare alle henvendelser). 

Følg pressemeldinger fra FINN.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra FINN.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra FINN.no

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye