Denne uka i FN: Hvem blir FNs neste sjef?

DENNE UKA I FN: Hver mandag ettermiddag gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.

Selv om det er umulig å se i «krystallkulen» og forutsi hvem som blir den nye FN-sjefen, peker piler mot Mia Amor Mottley, statsminister i Barbados. FN-sambandet forklarer hvorfor. Foto: UN Photo/Manuel Elías.

Hvem blir FNs neste sjef?

I slutten av 2026 går António Guterres av som FNs leder. Hvem blir hans etterfølger, og blir det omsider en kvinne? Les saken på fn.no.

Utvikling

null
Regjeringen, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, og SV har blitt enige om statsbudsjettet for 2024. Dette innebærer alvorlige FN-kutt, og bistandsmålet nås heller ikke. Foto: UN Photo/Manuel Elías.

FN-kutt i statsbudsjettet blir vedtatt

Regjeringen, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og SV er enige om statsbudsjettet for 2024. Les saken på fn.no.

Fred og sikkerhet

null
Kampene i Gaza ble gjenopptatt fredag og hundrevis av palestinere har blitt drept av israelske angrep. Foto: UNRWA/Ashraf Amra.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

I desember har Ecuador presidentskapet i Sikkerhetsrådet. Månedens arbeidsprogram finner du her.

Mandag: Sikkerhetsrådet vil motta sin halvårlige orientering om arbeidet til FNs etterforskningsteam for å fremme ansvarlighet for forbrytelser begått av Da'esh/ISIL (UNITAD) fra spesialrådgiver og leder av UNITAD, Christian Ritscher. Også på mandag vil Rådet holde lukkede konsultasjoner om «Situasjonen i Midtøsten, inkludert Palestina», hvor FNs undergeneralsekretær for politiske og fredsbyggende saker, Rosemary DiCarlo, forventes å orientere. De forente arabiske emirater ba om møtet, med den «dypt bekymrende gjenopptakelsen av fiendtlighetene og den fortsatt alvorlige humanitære situasjonen på Gazastripen» som bakteppe. Denne helgen forhandlet medlemmer om et utkast til en sikkerhetsrådsresolusjon om oppskalering og overvåking av humanitær bistand til Gaza, foreslått av Emiratene.

Tirsdag: Rådet skal, etter planen, samles for en orientering om Syrias kjemiske våpen.

Onsdag: Sikkerhetsrådet vil holde et møte om Ukraina med søkelys på den humanitære utviklingen, foreslått av Frankrike. DiCarlo og FNs undergeneralsekretær for humanitære saker, Martin Griffiths, er de forventede brieferne. Også på onsdag vil Rådet holde et møte med troppebidragende land til FNs observatørstyrke på Golanhøydene (UNDOF). Direktør for Midtøsten- og Vest-Asia-divisjonen i FNs avdelinger for politiske og fredsbyggingssaker og fredsoperasjoner (DPPA-DPO), Darko Mocibob, forventes å delta. Et møte med troppebidragende land i til FNs stabiliseringsoppdrag i Den demokratiske republikken Kongo (MONUSCO) er også planlagt på onsdag. Spesialrepresentant og leder for MONUSCO, Bintou Keita, forventes å delta i møtet.

Torsdag: Ecuador vil, etter planen, innkalle til en åpen debatt på ministernivå om transnasjonal organisert kriminalitet under agendapunktet «Trusler mot internasjonal fred og sikkerhet». Ecuadors utenriksminister, Maria Gabriela Sommerfeld, forventes å lede møtet. De forventede brieferne er FNs generalsekretær, António Guterres, Ghada Fathi Waly, administrerende direktør for FNs kontor for narkotika og kriminalitet (UNODC), Melani Cammett, professor i internasjonale relasjoner og statsvitenskap i regjeringsavdelingen og direktør for Weatherhead Center for International Affairs ved Harvard University; og Victoria Nyanjura, grunnlegger og generaldirektør for Women in Action for Women (WAW) – en organisasjon som støtter kvinner som har overlevd konflikten i Nord-Uganda.

Ellers denne uken forventes det at Rådet fortsetter å forhandle om et utkast til en rammeresolusjon om finansiering av AUs fredsoperasjoner (AUPSOs), som ble foreslått av A3-medlemmene i Rådet (Gabon, Ghana og Mosambik).

Gaza: FNs rettighetssjef ber om slutt på vold og kamphandlinger, oppfordrer til dialog

Gjenopptagelsen av fiendtlighetene i Gaza og den skremmende innvirkningen på sivile understreker behovet for at volden tar slutt og en langsiktig politisk løsning mellom palestinere og israelere, understreker FNs høykommissær for menneskerettigheter. Les saken på UN News.

— Sterkt beklagelig at våpenhvilen ikke videreføres, sier utenriksministeren

— Det har vært ufattelige lidelser i altfor lang tid i Gaza, sier utenriksminister Espen Barth Eide. Den omfattende krigføringen vi har vært vitne til har gått svært hardt utover sivilbefolkningen, understreket han. Les saken på regjeringens sider.

Sudan: Sikkerhetsrådet går med på å avslutte FN-oppdrag

FNs engasjement i Sudan vil fortsette i kjølvannet av beslutningen om å avslutte det politiske oppdraget i landet, understreker talspersonen for generalsekretær António Guterres. Les saken på UN News.

Utenriksministerens svar på spørsmål om avstemningen i FN om atomvåpens humanitære konsekvenser fra Dag-Inge Ulstein (Krf). Les saken på regjeringens sider.

Filippinene: Norge gratulerer med oppstart av fredsforhandlinger. Les saken på regjeringens sider.

Menneskerettigheter

null
Organisasjoner som har kunnskapen til å mobilisere mot vold mot kvinner er avgjørende. Bildet viser en kvinnemarsj i Kuala Lumpur i mars 2019. Foto: Michelle Ding/Unsplash.

Kvinner som bryter stillheten: Hvordan arbeides det mot kjønnsbasert vold rundt i verden?

Vold mot kvinner er et av verdens mest utbredte og systematiske menneskerettighetsbrudd. Her er noen av organisasjonene som jobber for å få slutt på kjønnsvold rundt om i verden. Les saken på fn.no.

Russland: FNs rettighetssjef fordømmer forbud mot «den internasjonale LHBTI-bevegelsen». Les saken på UN News.

FN og Den afrikanske union signerer ny menneskerettighetsavtale. Les saken på UN News.

Danmark: FN-komité fraråder fengselsavtale med Kosovo. Les saken på UNRICs sider.

Barnekonvensjonen – utlysning av midler til rapport fra sivilt samfunn med medvirkning fra barn og unge

Norge skal innen 15. juni 2024 levere den 7. rapporten til FNs barnekomité om hvordan myndighetene følger opp forpliktelsene etter FNs konvensjon om barnets rettigheter. Etter at rapporten er levert, skal Norge høres for FNs barnekomité i Genève i januar 2025. Les saken på regjeringens sider.

Ny handlingsplan mot rasisme og diskriminering

I handlingsplanen mot rasisme og diskriminering legger regjeringen særlig vekt på rasisme og diskriminering på vei inn og opp i arbeidslivet, på ungdomsarenaer og på lokalt arbeid. Les saken på regjeringens sider.

Arbeidsliv

null
Ny ILO-forskning viser at barn er en av befolkningsgruppene med størst risiko for systemiske sjokk forårsaket av klimaendringer. Foto: ILO/M. Crozet.

ILO: Klimaendringer øker barnearbeid

Klimaendringene øker forekomsten av barnearbeid, spesielt i landbruk – der 70 prosent av alt barnearbeid finnes. Les saken på ILOs sider.

Sosial beskyttelse for personer med nedsatt funksjonsevne: Kontantstøtte er ikke nok

Bare én tredjedel av personer med alvorlig funksjonshemming rundt om i verden mottar en uførerelatert ytelse. Utformingen av disse fordelene er ofte ikke i samsvar med internasjonale standarder. Les saken på ILOs sider.

Matsikkerhet

null
— Denne trenden er ekstremt bekymringsfull, mener IFADs president, Alvaro Lario. Vi går i feil retning. Småskalabønder, som mater hele samfunn og land i det globale sør, må være i stand til å tilpasse seg klimaendringene nå. Hvis de ikke gjør det, er deres liv og levebrød – og global matsikkerhet – i fare, sa han. Foto: WFP/Rocío Franco.

IFAD: Kraftig nedgang i klimafinansiering som går til småskalabønder

Klimafinansiering som går til småskala matsystemer i landbrukssektoren har gått ned med 44 prosent og er nå så lavt som 0,8 prosent av total klimafinansiering. Dette er langt under behovet. Les saken på IFADs sider.

Norge investerer 350 millioner kroner i ‘usynlige resultater’

Norge bidrar med 350 millioner kroner til WFPs flaggskip-program for å forbedre forebyggingen av kriser. Varslingsbasert innsats for matsikkerhet og andre kriser reduserer humanitære behov. Les saken på regjeringens sider.

Gaza: Pauser i kamphandlingene tillot levering av livreddende mathjelp til 120 000, men ytterligere tilganger er nødvendig for å møte sultbehov, sier WFP. Les saken på WFPs sider.

Burkina Faso: Usikkerhet presser mer enn 1 av 10 barn inn i akutt underernæring i konfliktområder. Les saken på UNICEFs sider.

Helse

null
Samfunnspåvirkning – fra gatene til rettssalene til verdens parlamenter – har sikret banebrytende endringer i aidspolitikken, men lokalsamfunn står overfor store utfordringer med å sikre den støtten de trenger. Den norske regjeringen har vedtatt enorme kutt til FNs aidsprogram (UNAIDS) for 2024, som vil få store konsekvenser for sivilsamfunnshandlinger. Plakat: UNAIDS.

Verdens aidsdag: UNAIDS trenger akutt støtte slik at lokalsamfunn kan lede kampen mot aids

En fersk rapport viser den kritiske rollen til lokalsamfunn, og hvordan underfinansiering og skadelige barrierer holder tilbake livreddende arbeid og hindrer slutten på aids. Les saken på fn.no.

Generalforsamlingen uttrykker alvorlig bekymring over økningen i tuberkulosetilfeller, og fremhever behandlingsgapet av Duchenne muskeldystrofi

Forsamlingen utpeker også 7. september som Verdensdagen for Duchenne – for å vekke bevissthet om sjeldne genetiske lidelser. Les saken på FNs sider.

COP28: Klimakrisen er også en helsekrise. Les saken på UN News.

Klima og miljø

null
— Det er særlig fire områder Norge er opptatt av under årets klimatoppmøte: Fornybar energi, skog, grønn skipsfart og utslippsreduksjon, sier statsminister Jonas Gahr Støre. Norges største og viktigste internasjonale satsing mot klimaendringene er å bidra til å bevare regnskogen og annen tropisk skog. Og som verdens fjerde største skipsfartsnasjon i flåteverdi, skal Norge lede an i å redusere utslipp fra skipsfarten, Jeg er også glad for den viktige rollen vi har i å lede konsultasjonene på utslippsreduksjoner, understreker statsministeren, som står sammen med FNs generalsekretær (til venstre) og Hans høyhet Mohamed bin Zayed Al Nahyan, president av De forente arabiske emirater (til venstre). Foto: COP28/Mahmoud Khaled.

COP28: Norske hovedlinjer

Norges hovedlinje på COP28 og i den globale gjennomgangen under Parisavtalen er å arbeide for at partene fremforhandler beslutninger som bidrar til å holde 1,5-gradersmålet innen rekkevidde og nå de andre kollektive målene under Parisavtalen. Les saken på regjeringens sider.

COP28: Svært god åpningshelg på klimatoppmøtet i Dubai, sier utenriksministeren

— Dette klimatoppmøtet fikk en svært god start da fondet for tap og skade ble opprettet på konferansens første dag, sier utenriksminister Espen Barth Eide. Statsministeren annonserte at Norge vil bidra med 270 millioner kroner til fondet. Mange andre land har også gitt løfte om å støtte fondet. Les saken på regjeringens sider.

COP28: Statsministerens innlegg på verdensklimatoppmøtet. Les saken på regjeringens sider.

COP28: Norge inngår nye avtaler for klimatilpasning med 500 millioner kroner. Les saken på regjeringens sider.

Somalia: Behovene øker ettersom flom sprer seg. Les saken på UN News.

Ny FN-rapport: Enestående tørkenød krever akutt handling. Les saken på UN News.

FN-sambandet mener

null
Forrige uke åpnet FNs klimatoppmøte, COP28, i Dubai. — Vi er midt i det avgjørende tiåret for klimahandling. Og det er tydeligere enn noen gang at vi må mobilisere til handling på alle nivåer av samfunnet, inkludert deg og meg. Dette understreker lederne av Framtiden i være hender og FN-sambandet i en kronikk. Foto: UNFCCC/Kiara Worth.

Kronikk: Å skape bærekraftige livsstiler er nøkkelen til å nå klimamålene

Det er tydeligere enn noen gang at vi må mobiliserer til handling på alle nivåer av samfunnet, inkludert deg og meg. Les saken på fn.no.

Merk deg! Kommende arrangementer

null
10. desember tildeles iranske Narges Mohammadi Nobels fredspris. Samme dag fyller FNs menneskerettighetserklæring 75 år. I den anledning inviterer FN-sambandet til en internasjonal frokost på torsdag 7. desember med temaet: 75 år med menneskerettigheter – også for kvinner i Iran? Plakat: FN-sambandet.

27. november8. desember: Komiteen for beskyttelse av rettighetene til alle migrantarbeidere og deres familier vil gjennomgå rapportene fra Uruguay, Kirgisistan, og São Tomé og Príncipe. Les mer her.

30. november12. desember: FNs klimatoppmøte (COP28) i Dubai. Les mer her, og FN-sambandets guide her.

4.–8. desember: Det 23. møtet mellom avtalepartene i Barcelona-konvensjonen (COP23). Les mer her.

4.–9. desember: Den 18. sesjonen i den mellomstatlige komiteen for vern av den immaterielle kulturarven. Les mer her.

4.–9. desember: Den 22. internasjonale konferansen om aids og seksuelt overførbare infeksjoner i Afrika (ICASA). Les mer her.

4.–14. desember: Den 22. sesjonen av forsamlingen av statsparter til Roma-vedtektene (ASP22). Les mer her.

5. desember: Giverkonferanse for FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR). Les mer her.

5. desember: Arrangement om demokrati i endring: Trender, utfordringer og inkluderende løsninger, organisert av Det internasjonale instituttet for demokrati og valghjelp (IDEA) og UNDPs Global Policy Centre for Governance. Les mer her.

5. desember: Lansering av klimatilstandsrapporten 2011-2020 laget av Verdens meteorologiorganisasjon (WMO). Les mer her.

5. desember: Lansering av UNEPs rapport om globale avkjølingsløfter og avkjølingsstatus. Les mer her.

5.–6. desember: FNs fredsbevarende ministermøte 2023. Les mer her.

6. desember: Konferanse om Ukrainas fremtid: Menneskerettigheter og juridiske reformer, arrangert av Norges senter for menneskerettigheter ved UiO. Les mer her.

7. desember: Internasjonal frokost med John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty International Norge, Hamidreza Mohammadi, broren til fredsprisvinner Narges Mohammadi, Nasim Mashak, norsk-iransk kunstner, DJ og aktivist, og Catharina Bu, generalsekretær i FN-sambandet. Les mer og meld deg på her.

7. desember: Lansering av Verdens helseorganisasjons (WHO) nye studie som viser en høy forekomst av langsiktige helseproblemer etter fødsel, med store konsekvenser for kvinners helse og velvære. Les mer her.

10. desember: Nobels fredsprisseremoni 2023. Les mer her.

11.–15. desember: Den 10. sesjon av konferansen mellom partene i FNs konvensjon mot korrupsjon. Les mer her.

Fra FN-kalenderen:

Om oss