Podkast: Et spesialpedagogisk blikk på den nye opplæringsloven

Del

Stortinget har vedtatt ny opplæringslov som vil tre i kraft fra skolestart høsten 2024. En advokat og en forsker snakker om hva som er nytt, hva som er positivt og hva som er negativt med denne nye loven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Tor Omar Nyquist, advokat i Advokatfirmaet Lippestad, og Camilla Herlofsen, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, diskuterer den nye opplæringsloven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner.
Tor Omar Nyquist, advokat i Advokatfirmaet Lippestad, og Camilla Herlofsen, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder, diskuterer den nye opplæringsloven. I tillegg får vi opplæringslovens historie fortalt av stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Fredrik Solli Wandem

Hør podkasten her >>


Opplæringsloven er kanskje Norges viktigste lov og dekker alle rettigheter og plikter som er forbundet med opplæring og skolegang i Norge. I denne episoden kaster vi et blikk på den nye opplæringsloven for å finne ut hva som endrer seg med tanke på spesialundervisning og ekstra støtte.

Gjester i studio

  • Tor Omar Nyquist, advokat i Advokatfirmaet Lippestad.
  • Camilla Herlofsen, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Lovens historie

Jan Tore Sanner, stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister gir oss opplæringslovens historie og forteller om hvordan han og andre på Stortinget har jobbet for å få få den nye loven trygt i havn.

Programleder og produsent

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.

Nøkkelord

Kontakter

Fredrik Solli Wandem, kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.


Telefon: 92 82 14 94

Fredrik Solli WandemKommunikasjonsrådgiver ved SpedAims (Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering)

Tel:92821494f.s.wandem@isp.uio.no

Bilder

Jan Tore Sanner, stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister gir oss opplæringslovens historie og forteller om hvordan han og andre på Stortinget har jobbet for å få få den nye loven trygt i havn.
Jan Tore Sanner, stortingsrepresentant og tidligere kunnskapsminister gir oss opplæringslovens historie og forteller om hvordan han og andre på Stortinget har jobbet for å få få den nye loven trygt i havn.
Last ned bilde
I denne podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk, alt sett i lys av personlige historier fra virkeligheten.
I denne podkasten møtes eksperter fra forskning og praksis for å snakke og diskutere rundt spennende problemstillinger innen spesialpedagogikk, alt sett i lys av personlige historier fra virkeligheten.
Last ned bilde

Lenker

SpedAims - Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering er finansiert av Forskningsrådet og er samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Nord Universitet, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger. Vår hovedidé er å bringe ledende forskere og lovende yngre forskere sammen for å løfte kvaliteten på den spesialpedagogiske forskningen i Norge.

Forskningen i senteret er bygget opp rundt fire sentrale spørsmål:

  • HVEM trenger spesialundervisning, og NÅR bør de få den?
  • HVA skal spesialundervisningen inneholde, og HVORDAN bør den gis?

Les mer om SpedAims her>>

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye