Nils Chr. Stenseth mottar prestisjefylt pris i Monaco

Det er en stor ære at professor Nils Chr. Stenseth fra Universitetet i Oslo, blir tildelt "The Prins Albert I Grand Medal Science Section" fra the Oceanographic Institute i Monaco den 22. november 2023. Denne prestisjefylte prisen anerkjenner hans fremragende bidrag til fagområdene økologi, teoretisk- og evolusjonsbiologi, samt global endringsbiologi.

Personfoto av en mann
Professor Nils Chr. Stenseth ved Universitetet i Oslo Foto: Åslaug Brynildsen Universitetet i Oslo

The Prince Albert I Grand Medal Science Section 2023

The Prince Albert I Grand Medal er den mest prestisjefylte prisen som tildeles av Oceanographic Institute. Hvert år belønnes de mest fremtredende internasjonale navnene innenfor den marine verdenen på vitenskapelige og formidlende nivåer. Prisen er en medalje i gylden bronse med preget profil av Prins Albert I, en pioner innen moderne oseanografi og grunnleggeren av instituttet.

Det er en stor ære at professor Nils Chr. Stenseth blir tildelt "The Prins Albert I Grand Medal, Science Section 2023" fra the Oceanographic Institute i Monaco. Denne prestisjefylte prisen anerkjenner hans fremragende bidrag til fagområdene økologi, teoretisk og evolusjonsbiologi, samt global endringsbiologi.

Anerkjennelse for sin livslange innsats innenfor havvitenskapen

Professor Stenseths arbeid med å integrere ulike underdisipliner for å adressere grunnleggende biologiske og miljømessige spørsmål har fremmet vår forståelse av kompleksitetene i vårt marine system og konsekvensene av klimaendringer på planeten vår. Hans enestående kunnskap om vitenskapelig teori og data, kombinert med hans evne til å integrere tilsynelatende forskjellige forskningsfelt, har ført til  nyskapende innsikt innenfor marin økologi og evolusjonsbiologi.

Professor Stenseths forskning på pest og infeksjonssykdommer har også bidratt betydelig til global helse. Hans arbeid med å forstå smittespredning og dens innvirkning på menneskelige populasjoner har belyst betydningen av miljøforhold i spredningen av sykdommer. Hans dedikasjon til vitenskap og dets omfattende samfunnsmessige betydning har vært avgjørende for å fremme beskyttelse og bevaring av våre hav og det livet de støtter.

Ved å motta denne prisen, blir professor Stenseth en del av en kunnskapsrik gruppe marine forskere, som har blitt anerkjent for sin livslange innsats innenfor havvitenskapen. Denne prisen sier noe om hans unike bidrag til feltet marin økologi og evolusjonsbiologi, samt hans enestående evne til å formidle viktig vitenskapen i offentligheten.

Professor Stenseth mener at å være forsker ikke bare handler om kunnskap og oppdagelser, men også om å stå opp for betydningen av solid vitenskap og diskutere dens omfattende samfunnsmessige implikasjoner - noe han forfølger i et bredt spekter av medier, både nasjonalt og internasjonalt.

Verdensledende professor i økologi og biologi

Nils Chr. Stenseth er professor i økologi og evolusjon ved Universitetet i Oslo og professor i marinbiologi ved Universitetet i Agder. Ved Universitetet i Oslo grunnla han Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES), og ved Universitetet i Agder var han med på etablere Senter for kystforskning (CCR).

Professor Stenseth er en verdensledende økolog og evolusjonsbiolog, og er en av hovedforfatterne av den sjette IPCC-rapporten lansert i 2022. Han har publisert over 800 vitenskapelige artikler, og holdt taler og inviterte foredrag over hele verden.

Stenseth er medlem av flere vitenskapelige selskap, inkludert det franske vitenskapsakademiet, Royal Society of Canada, the National Academy of Sciences (Washington DC), Academia Europaea, Det russiske vitenskapsakademiet, Det ungarske vitenskapsakademiet og American Academy of Arts and Sciences. Professor Stenseth er medlem av Det norske vitenskapsakademiet hvor han også har fungert som president. Han har fungert som president for International Biological Union (IUBS) og er for øyeblikket president for International Society for Zoological Sciences (ISZS).

Lenker

Det matematisk-naturvitskaplege fakultet har ein lang og stolt tradisjon innan forsking og undervising i dei klassiske realfaglege disiplinane. Fakultetet si verksemd dekkjer også eit breitt spekter av tverrfagleg forsking og ligg i front i Europa på fleire område. Følg våre forskingsnyheiter på Titan.uio.no - https://titan.uio.no/

* Universitetet i Oslo - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet * Sem Sælands vei 24 * 0371 Oslo * 22 85 56 00 * http://www.mn.uio.no/

Følg pressemeldinger fra UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet