Seminar om vold og menn

Hvilke former for vold er menn involvert i? Hva slags menn er involvert, og hvorfor bruker og/eller utsettes de for vold?

Shutterstock

Det er temaene som det regjeringsoppnevnte Mannsutvalget skal belyse kl. 9.00-11.15 tirsdag 21. november hos NKVTS.

Hva må vi vite mer om når det gjelder menn som utøver vold, og menn utsatt for vold? Og hva kan vi egentlig gjøre for å forebygge vold, og hjelpe dem som blir utsatt for det?

For å hjelpe oss til å finne svar, har vi med oss forskere, klinikere og politiet.

Temaer som tas opp er:

• omfanget av alvorlig fysisk vold blant menn.
  • gutters doble rolle som utøvere og ofre for vold og kontroll. Konsekvensene av å være vitne og ofre for oppdragervold.
  • menns fortellinger om vold fra en kvinnelig eller mannlig partner.
  • ungdomskriminalitet, gjenger og maskulinitet.
  • behandlingstilbudet til menn som utøver vold i nære relasjoner.

Se programmet: Vold og menn - NKVTS

Seminaret streames: https://www.nkvts.no/tv/vold-og-menn

Et bedre liv for berørte av vold og traumer

NKVTS (Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress) fremskaffer forskningsbasert kunnskap som bidrar til at politikere, myndigheter og praksisfeltet tar gode beslutninger for å hjelpe berørte av vold og traumatisk stress. Senterets oppdragsgivere er primært Helse- og omsorgsdepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet, Barne- og familiedepartementet samt Kunnskapsdepartementet. NKVTS er eid av NORCE (Norwegian Research Centre AS) som er et statlig forskningsinstitutt eid av fire norske universiteter.