Stabilt resultat i urolige tider

KLP oppnår et solid resultat hittil i år etter et kvartal som har vært preget av generell svak utvikling i finans- og eiendomsmarkedet.

Konsernsjef Sverre Thornes i KLP

– I turbulente markeder får vi betalt for å ha spredd våre investeringer på ulike områder i inn- og utland. Det stabiliserer avkastningen og sikrer våre kunder et betydelig overskudd, sier konsernsjef Sverre Thornes i KLP.

Hittil i år har pensjonspengene i KLPs kollektivportefølje hatt en vekst på 3,9 prosent, mens den verdijusterte avkastningen for tredje kvartal var -0,3 prosent. Det gir et samlet overskudd på 16 milliarder kroner til kundene hittil i år. Til tross for markedsuro er KLP fortsatt svært solid med en solvenskapitaldekning på 368 prosent.

Bemanningsutfordringer særlig i helsesektoren

Vi i KLP har engasjert oss i det som oppleves å være en av de største utfordringene selskapets kunder og eiere står i; mangel på arbeidskraft. Som pensjonsleverandør gjør vi alt vi kan for å gi god informasjon om verdien av å jobbe mer og lenger. Vi ønsker å bidra til å øke attraktiviteten til de offentlige yrkene. Dette gjør vi blant annet gjennom reklamefilmer som løfter frem ansatte i kommune-og helse-Norge, reklame som viser til nettsider med tilgjengelige stillinger, og gjennom deltakelse på utdanningsmesser med KS, Fagforbundet og Sykepleierforbundet. Det er gledelig å se at de unges interesse for disse yrkene var stor.

Gjennom tett dialog med våre eiere, utvikler KLP lokalt næringsliv i hele Norge

KLP har eiere og kunder i hele landet, og er utfordret til å se hvordan pensjonskapitalen vi forvalter kan bidra til verdiskaping lokalt. I tre år nå har vi bidratt sammen med profesjonelle forvaltere og næringsutviklere, til å hjelpe gründere fra idéstadiet til etablering av virksomhet. Vi har arbeidet med 46 gründere. 35 av disse har fått kapital fra ulike kilder som følge av disse prosessene.

– Det er veldig inspirerende å se mangfoldet av kunnskap og engasjement som vi møter rundt om i landet, og kunne bidra til at gode idéer realiseres med norsk eierskap, sier Thornes.

Les kvartalsrapporten her.

Om oss