Denne uka i FN: Åtte ting du bør vite om COP28

DENNE UKA I FN: Hver mandag ettermiddag gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.

COP28 holdes i Dubai fra 30. november til 12. desember. Der skal verdens ledere diskutere hvordan verden rigger seg for klimaendringer. Vi gir deg åtte ting du bør vite om dette FN-toppmøtet. Foto: UNFCCC/Kiara Worth.

Åtte ting du bør vite om COP28

Om litt over to uker begynner FN-toppmøtet COP28 i Dubai. Der skal verdens ledere diskutere hvordan verden rigger seg for klimaendringer – etter et år med ekstreme værhendelser og klimarekorder. Les saken på fn.no.

Fred og sikkerhet

null
FN-sambandet forklarer hva FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) gjør for å bedre livene til mennesker på flukt i Gaza, og hvorfor de er i skuddlinjen. Her besøker UNRWA-ansatte Deir al-Balah-skolens midlertidige krisesenter 1. november. Foto: UNRWA/Ashraf Amra.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet

I november har Kina presidentskapet i Sikkerhetsrådet. Månedens arbeidsprogram finner du her.

Tirsdag: Sikkerhetsrådet vil holde sin årlige orientering med lederne for politikomponentene i FNs fredsoperasjoner. De forventede brieferne er FNs undergeneralsekretær for fredsoperasjoner, Jean-Pierre Lacroix, FNs politirådgiver, Faisal Shahkar, politisjef for FNs flerdimensjonale integrerte stabiliseringsoppdrag i Den sentralafrikanske republikk (MINUSCA), Christophe Bizimungu, den norske politisjefen for FN-oppdraget i Sør-Sudan (UNMISS), Christine Fossen, og administrerende direktør for Sikkerhetsrådets rapport, Karin Landgren. Også på tirsdag forventes Rådet å stemme over tre resolusjonsutkast. Én resolusjon fornyer sanksjonsregimet i Jemen for 12 måneder. Det andre resolusjonsutkastet fornyer sanksjonsregimet for Al-Shabaab og mandatet til ekspertpanelet. Det tredje utkastet fornyer mandatet til FNs midlertidige sikkerhetsstyrke for Abyei (UNISFA), og utvider oppdragets støtte til grenseverifiserings- og overvåkingsmekanismen (JBVMM).

Onsdag: Rådet skal etter planen motta sin årlige orientering fra lederne av antiterrorkomiteene: komiteen for den islamske staten i Irak og Levanten (ISIL/Da'esh) og sanksjonskomiteen for Al-Qaida; antiterrorkomiteen (CTC), og komiteen for å hindre ikke-statlige aktører i å få tilgang til masseødeleggelsesvåpen og oppmuntrer til økt internasjonalt samarbeid på dette området. Også på onsdag forventes Sikkerhetsrådet å stemme over et utkast til en resolusjon som fornyer mandatet til FNs flerdimensjonale integrerte stabiliseringsoppdrag i Den sentralafrikanske republikk (MINUSCA).

Torsdag: Rådet vil holde sitt månedlige møte om Jemen i lukkede konsultasjoner. Spesialutsending for Jemen Hans Grundberg, en OCHA-ekspert, og sjefen for FNs oppdrag for å støtte Hodeidah-avtalen (UNMHA), generalmajor Michael Beary, forventes å orientere. Også torsdag vil en åpen orientering holdes, etterfulgt av lukkede konsultasjoner, om Sudan. FNs undergeneralsekretær for politiske og fredsbyggende saker Rosemary DiCarlo forventes å orientere. En OCHA-ekspert kan også orientere.

Denne uken vil Rådet fortsette å følge nøye med på opptrappingen av volden i Israel og Gaza. De kan velge å innkalle til et møte, avhengig av utviklingen. Medlemmene vil sannsynligvis også fortsette konsultasjonene om et mulig produkt (for eksempel en resolusjon, eller en presidentuttalelse) om situasjonen. Medlemmene vil fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon som godkjenner den somaliske regjeringens anmodning om en tre måneders teknisk pause i reduksjonen av 3 000 personell ved AUs overgangsoppdrag i Somalia (ATMIS), som skulle finne sted innen 30. september. Rådet forventes også å fortsette å forhandle om et utkast til resolusjon om Armenia-Aserbajdsjan, etter en anmodning fra Frankrike.

UNRWA: Hvem de er, hva de gjør

De siste ukene har 101 UNRWA-ansatte blitt drept i Gaza – det høyeste antallet FN-arbeidere drept i én konflikt noensinne. FN-sambandet forklarer hva UNRWA gjør for å bedre livene til palestinere på flukt, og hvorfor de er i skuddlinjen. Les saken på fn.no.

Gaza-krisen: UNFPA, UNICEF og WHO ber om internasjonal handling for å få slutt på sykehusangrep. Les saken på UN News.

UNRWA-sjefen: — Reelle utsikter til en palestinsk stat er nødvendig. Les saken på UN News.

Kronikk av utenriksministeren: — En dag er krigen mellom Israel og Hamas over. Les saken på regjeringens sider.

Gaza-krisen: — Mamma, kommer vi til å dø i dag? Les saken på UNRICs sider.

Gaza-krisen: «Humanitære pauser» vil trenge koordinering med FN. Les saken på UN News.

Ukraina-krigen: Nesten daglige angrep fordyper lidelsen. Les saken på UN News.

Sudan: Krigen gjør «hjem til kirkegårder», advarer UNHCR. Les saken på UN News.

Mali: Konvoi når Gao etter en farlig ukeslang reise, markerer MINUSMA-avgangen fra Kidal-regionen. Les saken på UN News.

Menneskerettigheter

null
— Digital teknologi har gjort enorme fremskritt for å sikre ytringsfrihet, sier UNESCO-sjefen. Men sosiale medieplattformer har også akselerert og forsterket spredningen av desinformasjon og hatytringer, og utgjør store risikoer for samhold, fred og stabilitet. For å beskytte tilgangen til informasjon må vi regulere disse plattformene uten opphold, samtidig som vi beskytter ytringsfriheten og menneskerettighetene, legger hun til. Illustrasjon: visuals/Unsplash.

Desinformasjon og hatytringer på nettet: UNESCO avduker handlingsplan for å regulere sosiale medieplattformer

UNESCO-sjefen har skrudd på «alarmen» etter økningen av desinformasjon og hatytringer på nettet. Dette utgjør «en stor trussel mot stabilitet og sosial samhørighet». For å få slutt på problemet avduket hun UNESCOs handlingsplan, etter omfattende verdensomspennende konsultasjoner. Planen støttes av en global undersøkelse som understreker det presserende behovet for handling. Les saken på UNESCOs sider.

Gaza-krisen: — Både Israel og Hamas har begått krigsforbrytelser, sier FNs rettighetssjef

FNs høykommissær for menneskerettigheter gjentok oppfordringen om en nødvendig våpenhvile mellom Israel og Hamas under et besøk til Rafah-overgangen og El Arish-sykehuset i Egypt. Les saken på UN News.

Ukraina-krigen: Russere har ikke kollektivt «skylden» for krigen, sier FN-ekspert. Les saken på UN News.

Den internasjonale domstolen: Fem dommere innvalgt til «FNs høyesterett». Les saken på UN News.

Arbeidsliv

null
Ett av tre ikke-melanoma hudkreftdødsfall er knyttet til jobber i friluft, og UV-stråling. I 2019 ble 28 prosent av den globale befolkningen i arbeidsfør alder utsatt for ultrafiolett solstråling mens de jobbet utendørs, ifølge anslag fra ILO og WHO. Foto: ILO.

ILO/WHO: Ett av tre hudkreftdødsfall knyttet til jobber i friluft

Ny forskning viser at eksponering for UV-stråling er en viktig årsak til arbeidsrelaterte kreftdødsfall globalt. Les saken på fn.no.

ILO henviser uenighet om streikeretten til Den internasjonale domstolen

Beslutningen om å henvise konvensjon nr. 87 til Den internasjonale domstolen kommer etter en spesiell sesjon av styret til Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO). Les mer på ILOs sider.

Gaza-krisen: Over 60 prosent av sysselsettingen har gått tapt siden starten på den nåværende konflikten

ILO har gitt ut sin første situasjonsrapport om virkningen av den nåværende Israel-Hamas-konflikten på arbeidsmarkedet og levebrød i Det okkuperte palestinske territoriet. Les mer på ILOs sider.

Gaza-krisen: ILO lanserer appell på 20 millioner dollar for å støtte det palestinske arbeidsmarkedet. Les saken på ILOs sider.

Matsikkerhet

null
Våre matsystemer i landbrukssektoren påfører enorme skjulte kostnader for helse, miljø og samfunn, tilsvarende minst 10 billioner dollar – eller nesten ti prosent av verdens BNP – i året, ifølge en ny FAO-analyse. Foto: Lucia Tognacci/Unsplash.

Matsystemer i landbrukssektoren: Skjulte kostnader er verdt minst 10 billioner dollar

En fersk FAO-studie fra 154 land legger vekt på et «sant» kostnadsregnskap som veiledning. Bedre kostnadsberegning kan sikre anslag av «skjulte kostnader» som frembringes av markedssvikt, institusjonelle og politiske feilgrep. Les saken på fn.no.

Helse

null
7,5 millioner mennesker ble diagnostisert med tuberkulose (TB) i 2022 – det høyeste tallet siden WHO startet global overvåking i 1995. TB er en smittsom sykdom som hovedsakelig rammer lungene. Det er forårsaket av en type bakterier og sprer seg gjennom luften når smittede mennesker hoster, nyser eller spytter. TB kan både forebygges og helbredes. Foto: UN Photo/Loey Felipe.

Mer handling er nødvendig for å skrive «siste tuberkulose-kapittel»

Selv om tuberkulose-responsen er på vei tilbake fra forstyrrelser forårsaket av covid-19-pandemien, er større innsats nødvendig for å få slutt på sykdommen, ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO). Les saken på UN News.

Klima og miljø

null
I motsetning til løftene om å kutte produksjonen av fossilt brensel, ligger det an til en dobling av produksjonen de neste sju årene. Foto: WMO/Jaegyu Yeo.

Produksjon av fossilt brensel kan fordobles innen 2030

Stikk i strid med løftene om å redusere produksjonen av fossilt brensel, kan lands politikk føre til en fordobling av produksjonen i 2030, ifølge en ny UNEP-rapport. Les saken på UNRICs sider.

Merk deg! Kommende arrangementer

null
27. november inviterer Framtiden i våre hender og FN-sambandet til et seminar der vi vil se nærmere på behovet for å skape bærekraftige livsstiler i den klimakrisen vi står i, og hvordan vi kan designe politikk som vil gjøre dette mulig i Norge. Plakat: FN-sambandet.

30. oktober24. november: Den 78. sesjonen av FNs komité mot tortur, som vil gjennomgå rapportene fra Burundi, Costa Rica, Kiribati, Danmark, Egypt og Slovenia. Les mer her.

7.22. november: UNESCOs 42. årsmøte. Les mer her.

13. november: Den 4. årlige sesjonen av konferansen om etablering av en Midtøsten-sone fri for atomvåpen og andre masseødeleggelsesvåpen. Les mer her.

13. november: Lansering av 2023-utgaven av rapporten til kontoret til spesialrådgiveren for Afrika (OSAA) som i år handler om «paradokser i Afrikas utvikling: finansiering, energi og matsystemer». Les mer her.

13. november: Felles IMO/ILO-konferanse om arbeid til sjøs. Les mer her.

13.17. november: FNs politiuke. Les mer her.

13.17. november: ITUs Radiokommunikasjonsforsamling 2023. Les mer her.

13.19. november: Den 3. sesjonen i den mellomstatlige forhandlingskomiteen for plastforurensning. Les mer her.

13.19. november: Den 21. sesjon i komiteen for gjennomgang av gjennomføringen av FNs konvensjon om bekjempelse av ørkenspredning (UNCCD). Les mer her.

14. november: Den 10. konferansen til det ILO-ledete globale nettverket for virksomheter og nedsatt funksjonsevne, som i år vil handle om «nedsatt funksjonsevne i bærekraftsinnsatsen: bedrifter leder an». Les mer her.

14.15. november: Det 13. ungdomsforumet under UNESCOs 42. årsmøte. Les mer her.

15.17. november: Den 7. befolkningskonferansen for Asia og Stillehavet. Les mer her.

16. november: Lansering WHOs og CDCs globale data om eliminering av meslinger og dødelighet 2023. Les mer her.

27. november: Seminar om hvordan vi skaper bærekraftige livstiler i Norge, organisert av Framtiden i våre hender og FN-sambandet. Les mer og meld deg på her.

Fra FN-kalenderen:

Om oss