Færre mandelpoteter enn normalt

BAMA er ferdig med lagertellingen for norsk potet. Tallene viser at frukt- og grøntselskapet har 28 prosent mindre mandelpotet på lager enn i fjor, noe som tilsvarer 4800 tonn.

Bama

Årets norsksesong har vært preget av store klimautfordringer. En av tidenes varmeste juni-måneder ble avløst av en regnfull juli. August ble enda våtere i deler av Sør-Norge med ekstremværet Hans, og nedbøren fortsatte i store områder også i de påfølgende ukene.

– Store mengder av julefavoritten mandelpotet har dessverre regnet vekk, sier Devi Ahuja, produktsjef for potet og lagringsgrønt i Bama. Hun forteller videre at uværet sørget for enorm skade på avlingen til mange bønder.

Lagrene vil tømmes raskere

– Vi vurderer nå ulike tiltak for å sikre norske poteter på middagstallerkenene fremover. Ett alternativ er å senke noen av kvalitetskravene i en periode. Dette er en noe vi gjør med jevne mellomrom, for å sikre høyest mulig utnyttelse av avlingen som høstes, og ikke minst redusere matsvinn, sier Ahuja.

Gjennom langsiktig samarbeid mellom BAMA, Gartnerhallen, kundene og pakkeriene, har norskandelen på poteter skutt i været de siste året. Forrige sesong sørget arbeidet for at den klatret til rekordhøye 83,7 prosent.

– Vi arbeider målrettet for å øke andelen norske poteter i markedet ytterligere, men denne sesongen vil norskandelen på potet dessverre gå ned - for første gang på flere år. Med normalt salg tømmes lagrene i løpet av mars, rundt to måneder tidligere enn normalt, sier Ahuja.

Lagertelling for norske poteter:

Pr 1/11-2022 hadde Bama 34000 tonn norske poteter på lager.

Pr 1/11-2023 har Bama 25000 tonn norske poteter på lager.

Det er en nedgang på 26,5 prosent.

For mandelpotet ser tallene slik ut:

1/11-2022 hadde Bama 6660 tonn norske mandelpoteter på lager

1/11-2023 har Bama 4800 tonn norske poteter på lager.

Det er en nedgang på 28 prosent.

Om kvalitetskrav:

Kvalitetskravene settes av Gartnerhallen og BAMA i fellesskap. De omfatter vurdering av indre og ytre skader, fremmed smak eller lukt, fasthet, farge og størrelse. Avvik tillates i ulik grad, men det er alltid nulltoleranse for råte og mugg.