Denne uka i FN: Hva menes med «kvoteflyktninger», og hvorfor er det så viktig nå?

DENNE UKA I FN: Hver mandag ettermiddag gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.

Regjeringen har foreslått å halvere inntaket av kvoteflyktninger, fra 2 000 mennesker som sårt trenger et trygt sted å bo i året til 1 000 i 2024. Nå reagerer Norges største bistandsorganisasjoner sterkt på regjeringens forslag. Foto: OCHA/Iason Athanasiadis.

Hva menes med «kvoteflyktninger», og hvorfor er det så viktig nå?

Selv om krig, konflikt og menneskerettighetsbrudd herjer i alle verdens hjørner har regjeringen foreslått å halvere inntaket av kvoteflyktninger i 2024. Frp mener at Norge ikke burde ta imot noen – så lenge krigen i Ukraina pågår. FN-sambandet forklarer hva en kvoteflyktning er, og hvorfor denne ordningen er så viktig å opprettholde. Les saken på fn.no.

Fred og sikkerhet

null
— Den humanitære krisen som nå utfolder seg i Gaza er helt forferdelig og det gjør spesielt stort inntrykk å se hvordan barna rammes, sa utviklingsminister Anne Beathe Tvinnereim. I nesten fire uker har de levd dag og natt med lyden av bomber. Mange har flyktet fra sine hjem og mistet foreldre, søsken og andre nære familiemedlemmer. Norge øker nå støtten til FNs barnefond (Unicef) i Gaza med 25 millioner kroner, kunngjorde hun. Foto: UNICEF/UNI448902/Ajjour.

Uka fremover i Sikkerhetsrådet:

I november har Kina presidentskapet i Sikkerhetsrådet. Månedens arbeidsprogram finner du her.

Mandag: Sikkerhetsrådet vil holde en åpen orientering, etterfulgt av lukkede konsultasjoner, om FNs midlertidige sikkerhetsstyrke for Abyei (UNISFA). FNs undergeneralsekretær for fredsoperasjoner, Jean-Pierre Lacroix, og generalsekretærens spesialutsending for Afrikas Horn, Hanna Serwaa Tetteh, er de forventede brieferne. Også på mandag vil Rådet samles i lukkede konsultasjoner om opptrappingen av volden i Israel og Gaza, etter anmodning fra Kina og De forente arabiske emirater (UAE). De kan også fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon om krisen, fremmet av Rådets ti innvalgte medlemmer (E10).

Onsdag: Rådet vil motta en orientering fra lederen av sanksjonskomiteen for Jemen, Albanias FN-ambassadør Ferit Hoxha. Også på onsdag vil aktor for Den internasjonale straffedomstolen (ICC), Karim Asad Ahmad Khan, gi domstolens halvårlige orientering om Libya.

Torsdag: Sikkerhetsrådet og Generalforsamlingen skal stemme for å fylle en ledig stilling ved Den internasjonale domstolen (ICJ).

Ellers denne uken er det trolig at Rådet vil fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon som godkjenner den somaliske regjeringens forespørsel om en tre måneders pause i nedtrekkingen av 3 000 personell ved AUs overgangsoppdrag i Somalia (ATMIS), som skulle finne sted innen 30. september, i tråd med resolusjon nr. 2687 fra 27. juni. Rådets medlemmer forventes også å fortsette å forhandle om et utkast til en resolusjon om Armenia-Aserbajdsjan.

Norge øker støtten til palestinske barn

Unicef får 25 millioner kroner til arbeidet for barn i Gaza. Støtten er en del av de 200 millioner kronene Norge bidrar med til den humanitære innsatsen i Gaza. Les saken på regjeringens sider.

Det siste: FNs respons på den humanitære krisen i Gaza. Les saken på fn.no.

Gaza-krisen: Humanitær våpenhvile er avgjørende for å møte enorme behov. Les saken på UN News.

Norges innlegg om fredsprosessen i Midtøsten i FNs generalforsamling. Les saken på regjeringens sider.

WFP: Akutt utvidet Gaza-tilgang trengs, med «farlig lave» matforsyninger. Les saken på UN News.

Økning i trusler, vold fra bosettere på Vestbredden, advarer OCHA. Les saken på UN News.

Israel-Palestina-konflikten: Utenriksministerens svar på spørsmål om Norges kontakt med Hamas. Les saken på regjeringens sider.

Ukraina: «brutal og vidtrekkende» krig fortsetter. Les saken på UN News.

Myanmar: Kraftig oppgang i kampene, rapporterer FNs humanitære aktører. Les saken på UN News.

Afghanistan: Felles erklæring fra spesialrepresentanter og utsendinger fra Canada, EU, Frankrike, Tyskland, Italia, Japan, Norge, Storbritannia og USA. Les saken på regjeringens sider.

Menneskerettigheter

null
Armita Geravand døde lørdag for en uke siden, ifølge internasjonale rapporter som siterte statlige medier. FN-eksperter har bedt om en uavhengig, rask og upartisk etterforskning av hennes død, og bemerket at regjeringen fastholder at hun fikk hjerneskade etter fallet. Foto: Trong Khiem Nguyen/Flickr.

Iran: FN-eksperter sjokkert over ny bølge av angrep på jenter og kvinner

FN-eksperter har uttrykt sjokk over dødsfallet til 16-år gamle Armita Geravand, som ble innlagt på sykehus etter å ha kollapset på en t-bane i Teheran 1. oktober, angivelig etter en krangel om at hun ikke brukte hodeplagg eller hijab. Ekspertene ber om en uavhengig, rask og upartisk etterforskning. Les saken på OHCHRs sider

IOM innkaller land for å ta tak i situasjonen til én milliard mennesker uten juridisk identitet. Les saken på IOMs sider.

Sudan: Kvinner og jenter bortført, holdt «under slavelignende forhold» i Darfur. Les saken på UN News.

Norge styrker innsatsen mot antisemittisme. Les saken på regjeringens sider.

Stille i møte med hets – en rapport om tilskuerintervensjon i Norge. Les saken på NIMs sider.

Utenriksministerens svar på spørsmål om ytringsfrihet og fri presse. Les saken på regjeringens sider.

Næringslivets menneskerettighetsansvar – eksempeltabell. Les saken på NIMs sider.

Arbeidsliv

null
I brev til Amazon-sjef Andy Jassy, DoorDash-sjef Tony Xu og Walmart-sjefen Doug McMillon, ber FN-eksperten Olivier De Schutter om svar på rapporter om utilstrekkelig lønn, aggressive fagforeningsbrytende taktikker, og feilklassifisering av arbeidere som «uavhengige kontraktører». Dette, med vilje, frarøver arbeiderene arbeidslivsfordeler som minimumslønnsgarantier. Foto: Clay Banks/Unsplash.

FN-rettighetsekspert: Gigafirmaene Amazon, DoorDash og Walmart fanger arbeidere i fattigdom

En FN-fattigdomsekspert oppfordrer sjefene av Amazon, DoorDash og Walmart til å ta tak i påstander om at lønningene hos de USA-baserte selskapene fanger arbeidere i fattigdom, og tvinger dem til å stole på hjelp fra myndighetene for å overleve. Les saken på UN News.

LO støtter Norsk Folkehjelp med 500 000 kroner som øremerkes humanitær hjelp til Gaza. Les saken på LOs sider.

ILO-styret godkjenner global koalisjon for sosial rettferdighet. Les saken på ILOs sider.

Matsikkerhet

null
En ny WFP/FAO-rapport er en vekker om kritiske humanitære nødsituasjoner som risikerer å «gå under radaren» mens verdens oppmerksomhet er rettet mot konflikten i Israel og Palestina. Foto: WFP/Benoit Lognone.

FN advarer: Nødsituasjoner risikerer å bli glemt midt i Palestina-krisen

En ny WFP-FAO-rapport om sult og hungersnød fremhever 22 land eller territorier som trenger umiddelbar oppmerksomhet. Rapporten avslører at landene med størst bekymring er Burkina Faso, Mali, Sør-Sudan og Sudan, samt Palestina, grunnet de nylige utviklingene. Les saken på WFPs sider.

Helse

null
Den siste tiden har en rekke demonstrasjoner funnet sted på Rafah-grenseovergangen mellom Gaza og Egypt. I forrige uke åpnet grensen for evakuering av skadete palestinere og mennesker med andre statsborgerskap, men de siste dagene har ingen blitt evakuert. Foto: UN Photo/Eskinder Debebe.

Gaza-krisen: FN hilser de første medisinske evakueringene velkommen

FNs helsesjef, Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus, hyller Egypts beslutning om å ta imot og behandle dusinvis av de mest kritisk syke og skadde fra Gazastripen. Les saken på UN News.

Bangladesh, Maldivene, og Nord-Korea: «Enorme» fremskritt mot sykdomseliminering

Verdens helseorganisasjon (WHO) hyllet landene for elimineringen av flere livstruende sykdommer som et stort gjennombrudd for folkehelsen. Les saken på UN News.

Klima og miljø

null
En ny UNEP-rapport viser at verden går i feil retning mot klimatilpasning. Bildet viser morgenen etter tyfonen Hinnamnor rammet Sør-Korea i 2022. Dette bildet er en av vinnerne i WMOs 2024-kalenderkonkurranse. Foto: WMO/Eun Ok Cho.

UNEP: — Klimatilpasningen går i feil retning

En fersk rapport viser at manglende planlegging og klimatilpasningsinvesteringer har massive konsekvenser, spesielt for de mest sårbare, og gjør verden mer utsatt. Les saken på fn.no.

Nepal: FN-team trapper opp støtte etter dødelig jordskjelv. Les saken på UN News.

Nedgang i norske utslipp av klimagasser i 2022. Les saken på regjeringens sider.

UNESCO: Vidar Helgesen utnevnt assisterende generaldirektør og eksekutivsekretær for Den mellomstatlige oseanografiske kommisjonen. Les saken på UNESCOs sider.

Norge oppfyller klimaforpliktelsene etter Kyotoprotokollen. Les saken på regjeringens sider.

Hvordan kunstig intelligens bidrar til å bekjempe klimaendringer. Les saken på UN News.

Toppen av verden smelter. Les saken på UNRICs sider.

Utdanning

null
ECW-tilskuddet vil brukes av globalt respekterte og troverdige FN-organisasjoner som er på bakken og samarbeider i Gaza: UNRWA og Unicef. Foto: UNRWA/Mohamed Hinnawi.

Gaza-krisen: FNs fond for utdanning i krise og konflikt kunngjør første beredskapsbevilgning på 10 millioner dollar

Fondet oppfordrer flere offentlige og private partnere til å slutte seg til innsatsen for å støtte barn i Gaza med livreddende psykisk helse og psykososiale tjenester og beskyttende læringsmuligheter. Les saken på ECWs sider.

UNESCOs internasjonale dag mot vold, mobbing og nettmobbing. Les saken på UNRICs sider.

Utvikling

null
Den cubanske utenriksministeren Bruno Rodríguez Parrilla, introduserte utkastet til resolusjonen i FNs generalforsamling. Han sa den mer enn 60 år lange blokaden krenker rettighetene til alle cubanske menn og kvinner. Foto: Remy Gieling/Unsplash.

Generalforsamlingen stemmer mot USAs Cuba-embargo med stor margin

Hele 187 land, inkludert Norge, stemte mot USAs økonomiske og handelsmessige embargo mot Cuba, først innført i 1960, i FNs generalforsamling. Bare USA og Israel stemme imot, og Ukraina avsto. Les saken på UN News.

FN-sambandet mener

null
— FNs innsats i Gaza er en påminnelse om organisasjonens grunnleggende oppdrag: å beskytte menneskers liv, fremme fred og stabilitet, og lindre menneskelig lidelse, understreker FN-sambandets generalsekretær, Catharina Bu. Foto: Magent fotobyrå/Knut Neerland.

Kronikk: Kampen for liv og fremtidshåp i Gaza

Barn og voksne dør i tusentall. Det er akutt mangel på mat, drivstoff og medisiner. Gazas mennesker skriker etter fred. Hvorfor kan ikke FN ordne opp? Les saken på fn.no.

Merk deg! Kommende arrangementer

30. oktober11. november: ILOs 349. styremøte. Les mer her.

30. oktober24. november: Den 78. sesjonen av FNs komité mot tortur, som vil gjennomgå rapportene fra Burundi, Costa Rica, Kiribati, Danmark, Egypt og Slovenia. Les mer her.

6. november: Lansering av FAOs årlige mat- og landbruksrapport, som ser på den sanne kostnaden for mat for å transformere landbruksmatsystemer. Les mer her.

6.8. november: Den 2. sesjonen av Verdens lokale produksjonsforum, som vil se på forbedring av tilgang til medisiner og annen helseteknologi. Les mer her.

6.10. november: Det 52. Pacific Islands Forum (PIF) ledermøte. Utviklingsminister Tvinnereim deltar. Les mer her.

7. november: Lansering av WHOs 2023-rapport om tuberkulose. Les mer her.

7.22. november: UNESCOs 42. årsmøte. Les mer her.

8. november: Lansering av UNEPs 2023-rapport om produksjonsgapet. Les mer her.

8. november: Lansering av verdens første estimater av hudkreft som kan tilskrives yrkesmessig eksponering av ultrafiolett solstråling, laget av WHO og ILO. Les mer her.

9. november: Forum for utvikling og miljø (ForUM): 30 år: Jubileumsfeiring og boklansering. Les mer her.

10. november: Prio-seminar om utvikling og globale urbane middelklasser. Les mer her.

Fra FN-kalenderen:

Om oss