Statnett og COWI inngår rammeavtale om utvikling av kraftnettet

For å imøtekomme forespørsler om økt overføringskapasitet har Statnett kunngjort en rådgiveranskaffelse som blant annet omfatter prosjektering innen stasjon, kraftledning, kabel og høyspent likestrømsoverføring (HVDC).

Kraftnettet må oppgraderes betraktelig i møtet med Norges grønne omstilling
Kraftnettet må oppgraderes betraktelig i møtet med Norges grønne omstilling Foto: COWI

Bakgrunnen for anskaffelsen er den betydelige økningen i forespørsler om økt overføringskapasitet fra både nettselskaper og direktekunder de siste årene.

Det økte behovet krever investeringer i transmisjonsnettet og dermed økt kapasitet for gjennomføring av ulike nettanleggprosjekter hos Statnett. Statnetts har særlig behov for avlastning fra markedet til å utføre virksomhetens prosjekterings- og byggherreoppgaver.

– Vi er svært glade for å bli tildelt kontrakten med Statnett og å få muligheten til å bli med på reisen med å utvikle Norges kraftnett. Elektrifisering er en utrolig viktig bestanddel av det grønne skiftet, og vi skal bidra med vår del av omstillingen, sier Ingrid Gabrielsen Klokk, sjef for forretningsutvikling i COWI.

Langvarig og stor kontrakt

Varigheten på avtalene er fire år fra kontraktsinngåelse, med mulige forlengelser på inntil fire år.

COWI er blant flere selskaper som er innstilt som leverandører. COWIs delkontrakt har en verdi på ca. 90 MNOK til COWI per år i snitt i prosjekteringstjenester.

Prosjektene i delkontrakten bemannes med kjernekompetanse innen relevante fagdisipliner, særlig elkraft og konstruksjonsteknikk for linjer og trafostasjon.

Grovt estimert vurderes fordelingen av verdiene på delkontraktene seg slik i snitt per år (verdi ekskl. mva. pr. år:

• Delkontrakt 1: Komplette byggherretjenester og prosjekteringstjenester: NOK 350
  • millioner
  • Delkontrakt 2: Komplette leveranser av byggherretjenester: NOK 200 millioner
  • Delkontrakt 3: Komplette leveranser av prosjekteringstjenester: NOK 300 millioner
  • Delkontrakt 4: Prosjekteringsoppdrag stasjon: NOK 50 millioner
  • Delkontrakt 5: Prosjekteringsoppdrag kraftledning: NOK 30 millioner
  • Delkontrakt 6: Prosjekteringsoppdrag kabel: NOK 20 millioner
  • Delkontrakt 7: Prosjekteringsoppdrag HVDC systemer, omformere og FACTS: NOK 10
  • millioner

Foto: COWI