Denne førerløse båten sørger for at overvåkingen av fjorden i Bergen utføres utslippsfritt

Oppstartsselskapet Nordic USV satser på førerløse båter som kartlegger miljødata langs kysten. For COWI og Bymiljøetaten i Bergen kommune betyr det at de kan utføre overvåking av miljøtiltakene i Store Lungegårdsvann på bærekraftig og effektivt vis.

Bymiljøetatens prosjekt Renere havn Bergen har pågått siden 2009 og hensikten har vært å renske opp fjorden for tungmetaller og miljøgifter som har forurenset havnen i mange tiår.

Ved å fjerne gammelt skrot, for deretter å mudre og tildekke forurenset havbunn, bringer man igjen fjorden i balanse, og etter å ha gjennomført tiltak i Puddefjorden i 2017/18 har Bergen kommune nå gyvet løs på Store Lungegårdsvann for å renske opp i gamle miljøsynder.

– Tradisjonelt sett har vi overvåket tiltakene i fjorden ved hjelp av bemannede og bensindrevne båter, mens her har vi en batteridrevet og ubemannet båt som kan gjøre samme jobben både mer effektivt og bærekraftig, sier Bjørn Christian Kvisvik, prosjektleder i COWI.

Båten gir rett og slett mer data for pengene, og henter inn miljødata som sier noe om mengden partikler i vann, temperatur og saltinnhold.

– Dette forteller oss om tiltaket sprer partikler som kan by på utfordringer for blant annet fiskog tareskoger i sjøområdet om vi ser litt større på det, forteller Kvisvik.

Når båten ikke er i bruk, ligger den i en dokkingstasjon og venter tålmodig på sin neste oppdragsgiver. Bjørn Christian og andre som vil hente inn miljødata kan gå inn på en nettside og legge til hvilke miljødata man ønsker å hente ut, når dette skal utføres og få en pris umiddelbart.

Slipper uvær

Målet til Nordic USV er nå å tilby tjenester langs hele kysten og bygge en flåte med båter som kan benyttes av alle som ønsker å samle inn miljødata.

Ved å benytte seg av de førerløse båtene vil man kunne få full oversikt over aktiviteten til båtene med logging av GPS, hvor målingene er tatt, til hvilket tidspunkt, osv. Samtidig kan miljørådgiveren følge med på det hele fra kontorets komfort og dermed slippe å være utendørs i vestlandsværet.

– Løsningen sparer kunder for tid, penger og miljø, og løsningen er fleksibel. Kildedataene er tilgjengeliggjort, og man kan måle så ofte man ønsker for å skape et sammenligningsgrunnlag. Vi setter veldig pris på samarbeidet med COWI og at Bergen kommune ønsker å gå i front og teste ut denne typen løsninger, sier Sander Henriksen, som er gründer i Nordic USV.

Bjørn Christian Kvisvik

Om Cowi