Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom: Hårreisende at FrP ber regjeringen stenge døra for kvoteflyktningene

Norge må ta ansvar og stille opp for både ukrainere og flyktninger fra resten av verden, mener Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

Leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Amanda Hylland Spjeldnæs.
Leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Amanda Hylland Spjeldnæs. Ludvig Gundersen / Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom.

– I en periode med krig og store flyktningstrømmer, er behovet for å stille opp større enn noen gang. Det er hårreisende og usolidarisk at FrP nå ønsker å stenge døra helt for kvoteflyktningene, sier leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, Amanda Hylland Spjeldnæs.

Spjeldnæs viser til Fremskrittspartiets representantforslag fremmet for Stortinget av stortingsrepresentant Erlend Wiborg 25. oktober. Her tar partiet til orde for å stanse mottak av kvoteflyktninger så lenge krigen i Ukraina vedvarer.

Må lytte til FN

I mai 2023 anslo FN at mer enn 110 millioner mennesker var på flukt i verden på grunn av forfølgelse, konflikt, vold, klimakriser, menneskerettsbrudd eller hendelser som rører ved den offentlig orden.

FNs høykommissær for flyktninger har lenge bedt Norge om å ta imot 5000 kvoteflyktninger i året.

– Den norske regjeringen har svart med å redusere antall kvoteflyktninger fra 2000 til 1000 i sitt forslag til statsbudsjettet for 2024, og nå ønsker FrP altså å stenge døra helt for kvoteflyktninger, forteller Spjeldnæs.

Hun legger til at det er på høy tid at regjeringen må lytte til FN og ta ansvar.

– Norge må ta ansvar og stille opp for både ukrainere og flyktninger fra resten av verden, og følge FNs anmodning om å ta imot 5000 kvoteflyktninger, mener Spjeldnæs.

Leder for Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Amanda Hylland Spjeldnæs.

Om oss

Solidaritetsungdom er Norsk Folkehjelps samfunnspolitiske ungdomsbevegelse. Vi mener at verden ikke er fattig, den er urettferdig – og sammen kan vi gjøre noe med det. Derfor er det en hovedoppgave for oss å arbeide for en mer rettferdig fordeling av makt og ressurser. Vi jobber for å fremme internasjonal solidaritet, for å bekjempe rasisme og fordommer, for en human flyktning- og integreringspolitikk og for en verden fri for atomvåpen.

Menneskerettighetsbyen Bergen ivaretar ikke helserettighetene til papirløse18.12.2023 17:25:36 CET | Aktuelt

Tirsdag 19.desember skal bystyret i Bergen vedta budsjett for 2024. Alt tyder på at bystyret velger å fjerne hele bevilgningen til Helsesenteret for papirløse i Bergen, et slik vedtak vil direkte ramme den mest sårbare gruppen i samfunnet og i de verste tilfeller være forskjellen på død og liv. - Virker som flertallet av bystyret har lest Robin Hood baklengs, Ibraheem Mansour leder i Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom Bergen.