UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Læreren og ChatGPT

Del
Dataprogrammer som kan dikte, skape tekster og kunst har på rekordtid blitt tilgjengelige for alle, også elever. Men hvordan skal lærere forholde seg til at kunstig intelligens brukes i klasserommet?
Ilustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO
Ilustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO

Professor Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitet i Oslo har i sin nye bok «Læreren møter ChatGPT» dykket ned i denne komplekse tematikken.

Skolen må stadig forholde seg til ny teknologi

Professoren understreker at læring ikke handler om å gjøre produksjonsprosessen mer effektiv slik som i næringslivet, men om det å lære mest mulig:

−Du kan få et essay om Hamlet av ChatGPT på ti sekunder, men det vil ikke i seg selv gjøre at eleven lærer noe. Eleven som bruker programvaren til å få oversatt en tekst fra spansk til norsk vil ikke nødvendigvis ha lært spansk, forklarer forskeren.

Lærerne trenger støtte

− Siden vi foreløpig ikke har så mye forskning på temaet, tilsier det at lærerne trenger støtte, poengterer Elstad.

Professoren fremhever at det er grunn til å tro at verktøy som ChatGPT vil kunne være gunstig for læring på noen områder, men ikke alle.

For eksempel når elevene skal skrive egne tekster, kanverktøyet kan foreslå forbedringer, og det kan avlaste læreres arbeid.

− Ofte svarer samtaleroboten forbausende bra, men det tekstgrunnlaget den er basert på er ikke nødvendigvis tilpasset en norsk samfunnskontekst.

For eksempel kan den svare helt feil om norske samtidsforfattere. I slike tilfeller bør heller elever basere seg på andre kilder.

− Elever trenger også kritisk kompetanse for å vurdere om svarene som samtaleroboter gir har en politisk slagside, fremhever professoren.  

For spørsmål og utfyllende kommentarer:

Professor Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO. Telefon: 453 40 613.

Nøkkelord

Kontakter

Eyvind ElstadProfessor ved Institutt for skoleforskning og lærerutdanning, Universitetet i Oslo.

eyvind.elstad@ils.uio.no

Bilder

Ilustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO
Ilustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO
Last ned bilde

Lenker

Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Postboks 1161 Blindern
0318 Oslo

http://www.uv.uio.no

Institutt for lærarutdanning og skoleforsking (ILS) er Noregs leiande miljø innan fagdidaktikk, utdanningsleiing og praksisrelevant skoleforsking.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det første tegnet på at et språk er i ferd med å dø, er at barna slutter å snakke det5.2.2024 08:00:00 CET | Pressemelding

De samiske språkene er truet. Flere og flere elever forlater samisk opplæring og går over til undervisning på norsk. Dette vil norske forskere få en bedre forståelse av, slik at det er mulig å gjøre noe med. — Forskningen vår kan bidra til å styrke samisk språkopplæring ved å gi oss kunnskap om hva som hemmer og fremmer bruk av samisk, sier Kathrin Olsen, førsteamanuensis ved Nord universitet.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye