Vil gjøre Norden til ledende KI-aktør i Europa

Denne uka samles deltakere fra ledende teknologibedrifter og forskningsmiljøer, offentlig sektor og politisk ledelse for å diskutere mulighetene for å styrke det nordiske samarbeidet innen kunstig intelligens.
Administrerende direktør i innovasjonsdistriktet Oslo Science City, Christine Wergeland Sørbye og professor Morten Dæhlen som leder Universitet i Oslo sin storsatsning dScience – Senter for data og beregningsvitenskap

Diskusjonene vil foregå på konferansen Nordic Perspectives on Artificial Intelligence som avholdes torsdag og fredag på Universitetet i Oslo. Konferansen er en del av en serie med nordiske samarbeidskonferanser om denne tematikken. Årets konferanse arrangeres av Schibsted, NHO, SINTEF, Universitetet i Oslo og Oslo Science City.

– Norden både kan og bør bli en ledende aktør i utviklingen av kunstig intelligens i Europa. Sammen har vi betydelige ressurser til å investere i den nødvendige infrastrukturen for beregning og lagring av data, og vi har felles interesser blant annet i å utvikle språkmodeller for de nordiske språkene. Men for å lykkes må vi samle oss om en felles, nordisk satsing på på dette feltet, sier professor Morten Dæhlen som leder Universitet i Oslo sin storsatsning dScience – Senter for data og beregningsvitenskap.

Bakgrunnen for konferansen er den enormt hurtige utviklingen innenfor kunstig intelligens vi har sett den siste tiden. Kunstig intelligens endrer både forventninger og forutsetninger for forskning, næringsliv og samfunnet som helhet.

Når 100 toppledere fra de nordiske landene møtes i Oslo denne uka skal man diskutere felles nordiske løsninger innen blant annet språkteknologi, regulering og banebrytende, fremtidsrettede teknologier innen fagfeltet.

– Nordiske land har sterke fagmiljøer innen kunstig intelligens og samlet er vi en kraftfull region for forskning og utvikling innen kunstig intelligens. Det finnes også en rekke interessante samarbeidsområder hvor vi har felles interesser og gode muligheter for samarbeid, blant annet innen medisin og helse, språkteknologi og knyttet til den pågående energiomstillingen,” sier Dæhlen.

– Utviklingen innen kunstig intelligens vil påvirke alle deler av samfunnet. Derfor er det viktig å skape gode og aktive møteplasser hvor forskere, næringsliv, offentlig sektor og politikere kan diskutere og finne løsninger. Slik kan vi bidra til en kunnskapsbasert og samfunnsnyttig utvikling og bruk av kunstig intelligens, sier administrerende direktør i innovasjonsdistriktet Oslo Science City, Christine Wergeland Sørbye.

Lenke til konferansen.

dScience – Senter for data- og beregningsvitenskap
Christoffer Hals
Mob: +47 45 66 59 96
E-post: christoffer.hals@mn.uio.no
Nettside: https://www.uio.no/dscience/

dScience – egenfinansiert senter for data- og beregningsvitenskap ved Universitet i Oslo. Har blant annet etablert et partnerprogram med næringslivet som omfatter DNB, DNV, Norges bank, Equinor, Kongsberggruppen, og Helse Sør-Øst.

Forskere ved Universitetet i Oslo har forsket på kunstig intelligens siden 70-tallet. Her er noen eksempler på hvordan kunstig intelligens er en del av forskningen:

Oslo Science City er Norges første innovasjonsdistrikt, lokalisert i landets mest kunnskapstette område. Her ligger landets fremste universitet, Nordens største sykehus, internasjonalt ledende forskningsinstitutter og et vitalt oppstartsmiljø med tette bånd til forskningsinstitusjonene. Til sammen er 8000 forskere og 40 000 studenter og 300 oppstartsbedrifter tilknyttet innovasjonsdistriktet.