Stortinget må levere én milliard til ENØK i statsbudsjettet

Regjeringens handlingsplan for energieffektivisering er en plan uten et konkret mål, og uten nok penger til å kutte energibruken i bygg. Når regjeringen ikke følger opp Energikommisjonen, må Stortinget i statsbudsjettet bevilge én milliard kroner, sier Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør i NBBL.

Stortinget må bevilge én milliard kroner til ENØK i statsbudsjettet hvis vi skal nå målet om å kutte 10 TWh i bygg innen 2030, mener Bård Folke Fredriksen, administrerende direktør i NBBL. Foto: Nadia Frantsen

Energikommisjonen, våren 2023, konstaterte at det er mulig og nødvendig å spare og produsere enormt mye energi i boliger og bygg frem til 2030. Spart energi i bygg er avgjørende for å elektrifisere transport og industri, og kutte CO2-utslipp. Likevel vil regjeringen bare utrede konsekvensene av 10 TWh redusert strømforbruk i hele bygningsmassen frem til 2030.

Regjeringen når ikke sitt mål om kraftbalanse og CO2-kutt i dette tempoet. Etter energikommisjonen vet vi at minst én milliard kroner i året til ENØK må til for å kutte 10 TWh i bygg til 2030. Regjeringen får ikke folk med seg, men trolig mot seg i det grønne skiftet hvis folk ikke selv – med litt støtte fra regjeringen – kan spare og produsere strøm i egen bolig, sier Fredriksen.

Mer til Enova

NBBL er tilfreds med at Enova nå skal gi både kartleggingsstøtte og investeringsstøtte til husstander som reduserer energibruken.

– Regjeringen må legge mye mer penger inn i Enova-ordningene slik at borettslag, sameier og boligeiere kan spare strøm og penger ved å etterisolere, bytte vinduer, kjøpe varmepumper, og legge solceller på taket, sier Fredriksen.

Norske Boligbyggelags Landsforbund SA (NBBL) er en partipolitisk uavhengig interesseorganisasjon som har til formål å samle boligbyggelag i Norge og arbeide for deres felles interesser. Vi jobber med å påvirke myndighetene til å føre en aktiv og bærekraftig bolig– og bygningspolitikk som sikrer alle medlemmer rett til en god bolig og et godt bomiljø.