KLP Banken øker rentene

Markedsrentene stiger, og dette øker bankenes innlånskostnader. Derfor har KLP Banken besluttet å øke lånerentene med inntil 0,25 prosentpoeng og innskuddsrentene med inntil 0,35 prosentpoeng.

Direktør personmarked KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann
Direktør personmarked KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann Foto: KLP

Beste boliglånsrente blir 5,05 prosent nominelt for Førstehjemslån for unge medlemmer, og beste innskuddsrente blir 4,35 prosent nominelt for Plasseringskonto 31 dager for medlemmer.

De nye rentebetingelsene gjelder fra 28. september 2023 for nye kunder. For eksisterende lån og innskuddskontoer gjelder nye rentebetingelser fra 27. november 2023.

Ta grep

Det er tøffe tider for stadig flere, og KLP Banken opplever pågangen av kunder som ønsker avdragsfrihet eller å forlenge nedbetalingstiden på lån, som økende.

– Dette kan hjelpe i hverdagen, men vær oppmerksom på at lånekostnadene i sum blir dyrere. Ikke alle kan få avdragsfrihet, og det vil uansett kun gjelde for en kortere periode. Vurdere derfor nøye om du har mulighet til å gjøre andre grep, som for eksempel å kutte ned på det løpende forbruket ditt. Er du så heldig at du har mulighet til å leie ut deler av boligen din, kan det gi deg en fin ekstrainntekt, sier direktør for personmarkedet i KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann.

Åpen prisliste

Det har også blitt vanskeligere å få solgt bolig til den prisen man ønsker i dagens marked.

– Et mellomfinansieringslån er dyrt å bli sittende med over tid, så vurdere nøye om du heller bør akseptere en litt lavere pris og få gjort opp. Har du mulighet til å leie ut en av boligene inntil du får solgt, så kan det være et alternativ om du ønsker å bruke lenger tid på å få solgt, forteller Storjohann.

Storjohann har en klar oppfordring til kunder som er urolige for økonomien sin.

– Ta kontakt med oss dersom du opplever at din økonomiske hverdag har blitt vanskelig. Da kan vi diskutere mulige løsninger som passer best deg og din situasjon.

KLP Banken har en helt åpen prisliste, og vi gir alle som har pensjon i KLP våre beste betingelser – uten å prute. Det gjelder enten du er ny eller eksisterende kunde.

Direktør personmarked KLP Banken, Jorunn Ygre Storjohann

Om oss